تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت اصول و مبانی تربیت بدنی

پاورپوینت حوزه های تربیت بدنی
پاورپوینت مفاهیم تربیت بدنی
پاورپوینت اهداف تربیت بدنی
دانلود پاورپوینت حوزه های تربیت بدنی
دانلود پاورپوینت مفاهیم تربیت بدنی
دانلود پاورپوینت اهداف تربیت بدنی
حوزه های تربیت بدنی
مفاهیم تربیت بدنی
اهداف تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت اصول و مبانی تربیت بدنی جهت رشته تربیت بدنی در 59 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

کلمه مبانی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا ها، بنیان ها، شالوده ها و ساختارها است. در واقع مبانی هر پدیده یا علم متضمن پایه ها، چهار چوپ، اسکلت و ساختار اصلی آن پدیده یا علم است.بین ایجاد ساختار تربیت بدنی و بنای یک خانه شباهت های قابل توجهی وجود دارد. هم چنان که ستون ها و تیر های اصلی به خانه شکل و استحکام می بخشند، عناصر اصلی تربیت بدنی مبنا و چهار چوب مسلمی را به وجود می آورند و آن را به عنوان تجربه ای با ارزش برای تمام افراد پا بر جا می کنند. این عناصر مشخص و اجزای مختلف آن، در قالب یادگیری معنی دار به هم مرتبط خواهند شد

 

 

 

فهرست مطالب:
ریشه مبانی
مفاهیم و عناصر
بازی
تعریف بازی
بازی از نظر اسپنسر
ورزش
تربيت بدني
تعریف تربیت بدنی
تربيت بدني شامل
تربیت بدنی به عنوان یک علم
اهداف اصلي تربيت بدني
هدف هاي جسماني
مؤلفه های آمادگی
آمادگی جسمانی
مؤلفه های آمادگی جسمانی
مؤلفه های آمادگی حرکتی
هدف هاي رواني
هدف هاي اجتماعي
خرده رشته های تربیت بدنی
بررسی تاریخی تربیت بدنی
پایه های تربیت بدنی و ورزش در اقوام باستان
هرودوت، مورخ مشهور یونانی می نویسد
هدف های آموزشی ایران باستان
ورزش های رایج در ایران باستان
نقش تربیت بدنی در تعلیم وتربیت
مراحل تربیت
حوزه شناختی
حوزه عاطفی
حوزه روانى – حرکتي
خاطره ای از قرائتی در مورد ورزش

 

دانلود پاورپوینت اصول و مبانی تربیت بدنی

دریافت و دانلود فایل”دانلود پاورپوینت اصول و مبانی تربیت بدنی”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت مکمل غذایی و ورزش

پاورپوینت ورزش
دانلود پاورپوینت ورزش
پاورپوینت درباره ورزش
پاورپوینت مکمل غذایی
دانلود پاورپوینت مکمل غذایی
پاورپوینت درباره مکمل غذایی

دانلود پاورپوینت مکمل غذایی و ورزش جهت رشته تربیت بدنی در قالب 27 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

انواع و مقادیر مختلف مواد غذایی شامل كربوهیدراتها، پروتئین ها، چربی ها، املاح، مواد معدنی و ویتامین ها   مكملهای ورزشی غیرهورمونی معمولاً حاوی همان موادی است كه در مكملهای غذایی تقسیم میشود. اما تركیبات و مقدار مصرف آن بر اساس میزان نیاز ورزشكاران است . مكملهای ورزشی هورمونی علاوه بر مواد  غذایی دارای هورمونها و پیش ساز هورمونها نیز می باشند.

 

 

 

فهرست مطالب
مكمل غذایی یعنی چه؟
مكمل غذایی – ورزشی حاوی چه موادی است؟
 موارد مصرف ؟ 
علت مصرف مكملهای غذایی- ورزشی چیست؟
نیاز به حمایت تغذیه ای چگونه مشخص می گردد؟
فرق مكمل غذایی با غذا چیست؟
چرا مكمل غذایی جایگزین غذا و یا در كنارآن مصرف می شود؟
صلاحیت تجویز مكملهای غذایی – ورزشی با كیست؟
آیا غیرپزشك صلاحیت تجویز مكملهای غذایی را ندارد؟
آیا تمامی افراد نیازمند استفاده از مكمل هستند؟
راه شناسایی مكملهای غذایی چیست؟
آیا مكمل تقلبی هم وجود دارد؟
علت تقلبی بودن مكملها چیست؟
مشكلات مصرف مكملهای غذایی و ورزشی چیست ؟
علت این امرچیست ؟
خطرات استفاده از مكملهای غذایی ـ ورزشی چیست؟
شایعترین مواد بی نام موجود در مكملها چیست ؟
چند درصد مكملها چنین شرایطی دارند ؟
آیا مكملهای غذایی ـ ورزشی در پیروزی  ورزشكاران و قهرمانان نقش اصلی دارد ؟
و…

دانلود پاورپوینت مکمل غذایی و ورزش

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت مکمل غذایی و ورزش”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت كاربردهای روان شناسی در ورزش

پاورپوینت جزوه روانشناسی ورزشی
پاورپوینت جزوه روانشناسی ورزشی
پاورپوینت تاریخچه روانشناسی ورزشی
پاورپوینت مقاله روانشناسی ورزشی

دانلود پاورپوینت كاربردهای روان شناسی در ورزش جهت رشته تربیت بدنی در قالب 30 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

تعريف و مفهوم دانش روان شناسي ورزشي:

اگر روان شناسي را علم مطالعه رفتارها و حالت هاي رواني انسان و ساير موجودات زنده بدانيم و بپذيريم كه ورزش يك رفتار است. و طبيعا داراي ابعاد روان شناختي مي باشد

بنابراين مي توانيم روان شناسي ورزشي را:

دانش مطالعه ، شناخت و توسعه رفتارها و حالتهاي رواني ورزشكاران و ساير افرادي قلمداد كنيم كه به نوعي در محيط ورزش درگير مي باشند.

 

 

فهرست مطالب :

هر دانشي داراي دو بعد مي باشد:

تعريف و مفهوم دانش روان شناسي ورزشي:

بنابراين مي توانيم روان شناسي ورزشي را:

Psycho; The Result of the brain’s work

كاربرد روان شناسي در محيط فعاليت بدني:

مزاياي مطالعه و آشنايي با روان شناسي ورزشي براي مربيان و ورزشكاران:

اهم كاربردهاي روان شناسي در محيط  ورزش و فعاليت بدني :

الفباي كنترل رفتارها:

تعريف خود كار آمدي:

و…

دانلود پاورپوینت كاربردهای روان شناسی در ورزش

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت كاربردهای روان شناسی در ورزش”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت ایمونولوژی ورزشی

پاورپوینت در مورد ایمونولوژی ورزشی
پاورپوینت بررسی ورزش از نظر ایمونولوژی
پاورپوینت نقش ایمونولوژی در ورزش

دانلود پاورپوینت ایمونولوژی ورزشی جهت رشته تربیت بدنی در 37 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

ورزش آمادگي ابتلا به بيماري راافزايش مي دهد(راسل 1940).2- ورزش مقاومت بدن در برابر بيماري را افزايش مي دهد. ارسطو: انسان به دليل بي توجهي به ورزش سلامتي خود را از دست مي دهد. جان د رايدن : در جستجوي سلامتي ارزان در ميادين ورزشي بودن بهتر از پرداخت پول به پزشك براي درمان است .

 

 

 

فهرست مطالب:
مقدمه
ديدگاه تاريخي
چرا توجه به ايمونولوژي ؟
آيا ورزشكاران مستعد ابتلا به بيماري هاي عفوني هستند؟
مكانيزم هاي احتمالي در بروز URTI
سلول هاي ايمني
اجزاء سيستم ايمني
اجزاء سيستم ايمني : عوامل محلول
اثرات ورزش بر سيستم ايمني
اثرات ورزش بر تعداد لكوسيت ها
اثرات ورزش بر تعداد لنفوسيت ها
اثرات ورزش بر پاسخ ايمني
مكانيزم هاي مؤثر در توزيع مجدد لكوسيت ها
كاربرد هاي باليني ورزش
ورزش و سرطان
ورزش و ايدز
ورزش و فضا نوردي
ورزش و پيري
ورزش و سندرم بيش تمريني
تغذيه، ورزش و عملكرد ايمني
گلوتامين و عملكرد ايمني
ويتامين هاي آنتي اكسيدان
دانش موجود و جهت گيري هاي آينده در ايمونولوژي ورزش
كلام آخر

دانلود پاورپوینت ایمونولوژی ورزشی

دریافت و دانلود فایل”دانلود پاورپوینت ایمونولوژی ورزشی”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت اهمیت ارگونومی و ورزش

پاورپوینت ارگونومی در محیط کار
پاورپوینت ارگونومی کار با کامپیوتر
پاورپوینت ارگونومی در منزل
پاورپوینت ارگونومی اداری
پاورپوینت ورزش در خانه
دانلود پاورپوینت ورزش در خانه

دانلود پاورپوینت اهمیت ارگونومی و ورزش جهت رشته تربیت بدنی در قالب 50 اسلايد و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

 

بايد گفت که ?? درصد مردم بيش از ?? ساعت را در روز، به صورت نشسته سپري مي ‌‌کنند و نيمي از آنان حتي براي صرف ناهار نيز،ميز خود را ترک نمي‌ کنند و دو سوم مردم زماني که از کار به منزل باز مي ‌گردند، باز هم مي ‌نشينند.

 

 

 

نرمش در هنگام استراحت و بين کار سودمند است . ( براي رفع خستگي مي توان از حرکات کششي استفاده نمود ) . براي کاهش خستگي چشم بايد هر چند مدت يک بار به نقطه اي در فواصل دور نگاه کنيد . در هنگام کار با رايانه اگر بدن کشيده باشد و سر بالا نگاه داشته شود و شانه ها آويزان باشد بالا تنه در راحت ترين حالت قرار خواهد گرفت ، چرا که بد نشستن انجام کار را سخت تر کرده و منجر به خستگي ماهيچه ها و ايجاد عوارض مي شود . براي به حداقل رساندن فشار بر روي گردن و کمر ، استفاده از گيره هاي اوراق يا کاغذ گير لازم است .

 

 

فهرست مطالب
مقدمه
پيشگيري از خستگي و استراحت در حين کار با کامپيوتر
ورزش در محيط کار
ورزش دست
ورزش جهت پشت و شانه
ورزش جهت  اپراتوران کامپيوتر
راههاي پيشگيري از کمردرد در کارهاي که به صورت ايستاده انجام مي شود  
راههاي پيشگيري از کمر درد در محيط کار
ساير راههاي پيشگيري از کمر درد  
راههاي پيشگيري از کمر درد در خانه
ورزش سر و گردن

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت اهمیت ارگونومی و ورزش

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت اهمیت ارگونومی و ورزش”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی

پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی
پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش آذربانی کلانتری
پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش
پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی، در قالب ppt و در 60 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

تعاریف بازی

تقسیم بازی ها  از دید «راجرکای لوا» 

نکات بازیها از نظر تربیتی

تفاوت بین پلی و گیم

مهم ترین ویژگی های گیم ها

تقسیم بندی مراحل رشد کودک از نظر پیاژه

طبقه بندی بازی ها از نظر پیاژه

بازی های تمرینی

بازی های نمادین

بازی های سازمان یافته (با قاعده)                                                                 

انواع بازی ها

بازیهای جسمی ( Physical Games

 بازیهای تقلیدی (Imitational Games)

بازیهای نمایشی (Representational Games)

بازیهای نمادین ( Symbolic Games)

بازیهای تخیلی (Imaginational Games)

بازیهای سازمان یافته (Structional Games)

بازیهای آموزشی  (Instructional Games)

تفریحات سالم

نگاهی به جایگاه تربیت بدنی در تاریخ تعلیم و تربیت

تربیت بدنی در ایران باستان

تربیت بدنی در یونان باستان

نظرات افلاطون درباره تربيت بدني

تربیت بدنی در قرون وسطی

نو زایش در تربیت بدنی و ورزش

نظر چند تن از علمای پس از رنسانس راجع به تربیت بدنی

 

قسمتی از متن:

بازی های تمرینی: این نوع بازیها از بدو تولد آغاز و تا 5/5 سالگی ادامه دارد. نقطه اوج این بازیها حدود 2 سالگی است. این بازیها شامل حس و شناخت اشیاء و سایر فعالیت هایی است که مستلزم حرکات جسمانی است. از ویژگی های این بازیها لذت بخش بودن و عدم نیاز به تفکر و خلاقیت است.

 

توضیحات:

کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری، از جمله منابع مهم درسی رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد. این فایل شامل پاورپوینت  فصل دوم این کتاب با موضوع " بازی"  می باشد که در حجم 60 اسلاید همراه با توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

 

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.

دانلود پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت فصل دوم کتاب اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش تألیف احمد آذربانی و رضا کلانتری با موضوع بازی”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت بیومکانیک کفش دومیدانی

دانلود پاورپوینت بیومکانیک کفش دومیدانی
پاورپوینت بیومکانیک کفش دومیدانی
بیومکانیک کفش دومیدانی
بیومکانیک کفش ورزشی
پاورپوینت آماده درس بیومکانیک ورزشی
کفش دو
روش های متفاوت دویدن
وزن کفش
میزان سختی تخت کفش
قابلیت خم شدن تخت کفش

دانلود پاورپوینت با موضوع بیومکانیک کفش دومیدانی، در قالب ppt و در 29 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

دویدن

توالی حرکت پا

نیرو های واکنش زمین

اندازه گیری فشار

کفش دو

روش های متفاوت دویدن

وزن کفش

میزان سختی تخت کفش

قابلیت خم شدن تخت کفش

رابطه انعطاف پذیری و سختی تخت کفش

نکات کلی در مورد کفش ورزشی

کف کفش

رویه کفش

جنس پاشنه کفش

بلندی پاشنه کفش

منابع

 

 قسمتی از متن:

آن دسته از کفش های ورزشی که دارای وزن کمی هستند احساس مناسبی را برای ورزشکار مهیا نموده و دراجرای حرکات ورزشی نیز نقش مهمی را دارا می باشند.

فردریک نشان داد که وجود 100 گرم وزن اضافی روی هر پا در سرعت های مشخص مصرف انرژی را تا 1 درصد افزایش می دهد.این مقدار مصرف انرژی شاید به نظر مهم نرسد اما می تواند 1 تا2 دقیقه به زمان به دست آمده یک دونده دو 42 کلیومتر بیافزاید.     

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " بیومکانیک کفش دومیدانی" می باشد که در حجم 29 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی مورد استفاده قرار گیرد.

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و در تهیه آن، کلیه اصول و علائم نگارشی و چیدمان جمله بندی رعایت شده و به راحتی و به دلخواه می توان قالب آن را تغییر داد.

دانلود پاورپوینت بیومکانیک کفش دومیدانی

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت بیومکانیک کفش دومیدانی”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت آشنایی با کلیه (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی)

پاورپوینت آشنایی با کلیه
آشنایی با کلیه
کلیه
بافت و شرح فعالیت کلیه
مجاورت کلیه ها در ناحیه خلفی
دندهای مواج یا شناور
کولون پایین رونده
ساختمان درونی کلیه
پوشش های کلیه
خون رسانی به کلیه
مسیر حرکت حالب ها
لایه های مثانه از خارج به داخل

دانلود پاورپوینت با موضوع آشنایی با کلیه (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی)، در قالب pptx و در 40 اسلاید، قابل ویرایش، شامل:

 

بافت و شرح فعالیت کلیه

مجاورت کلیه ها در ناحیه خلفی

دندهای مواج یا شناور

کولون پایین رونده

ساختمان درونی کلیه

پوشش های کلیه

خون رسانی به کلیه

مسیر حرکت حالب ها

لایه های مثانه از خارج به داخل

محل استقرار مثانه در جنس مذکر

محل استقرار مثانه در جنس مونث

قائده مثانه

 

توضیحات:

این فایل شامل پاورپوینتی با موضوع " آشنایی با کلیه " می باشد که در حجم 40 اسلاید، همراه با تصاویر کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان ارائه کلاسی توسط دانشجویان رشته های تربیت بدنی و علوم ورزشی  مورد استفاده قرار گیرد.

دانلود پاورپوینت آشنایی با کلیه (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی)

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت آشنایی با کلیه (ویژه ارائه کلاسی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی)”

تربیت بدنی

دانلود پاورپوینت دوره مربیگری درجه 3 آمادگی جسمانی

پاورپوینت دوره مربیگری درجه 3 آمادگی جسمانی
پاورپوینت دوره مربیگری
پاورپوینت آمادگی جسمانی
پاورپوینت دوره مربیگری درجه 3

دانلود پاورپوینت دوره مربیگری درجه 3 آمادگی جسمانی جهت رشته تربیت بدنی در قالب 157 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

کلمه مبانی جمع مکسر مبنا و به مفهوم بنا ها، بنیان ها، شالوده ها و ساختارها است. در واقع مبانی هر پدیده یا علم متضمن پایه ها، چهار چوپ، اسکلت و ساختار اصلی آن پدیده یا علم است.  تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

 

 

فهرست مطالب
فصل اول اصول و مبانی تربیت بدنی
فصل دوم آمادگی جسمانی و حوزه های آن

دانلود پاورپوینت دوره مربیگری درجه 3 آمادگی جسمانی

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت دوره مربیگری درجه 3 آمادگی جسمانی”

تربیت بدنی

دانلود تاثیر سطح مهارت الگو و تمرینات ذهنی بر عملكرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال

علم ورزش
تربیت بدنی
رشته ورزشی والیبال
عملكرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال
دانلود پروژه كارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
تاثیر سطح مهارت الگو و تمرینات ذهنی بر عملكرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال

دانلود پروژه كارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی

تاثیر سطح مهارت الگو و تمرینات ذهنی بر عملكرد ، یاد داری و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال

(بصورت جامع و کامل در قالب 235 صفحه)
 
آپدیت اول:
تاثیر سطح مهارت الگو بر اکتساب و یاد داری سرویس ساده والیبال (10صفحه)
آپدیت دوم:
عوامل موثر بر تسهیل یادگیری مهارت سرویس والیبال در مبتدیان (17صفحه)
آپدیت سوم:
اثر تداخل ضمنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت های سرویس والیبال (18صفحه)
آپدیت چهارم:
تاثیر تمرین ذهنی بر دقت سرویس والیبال (10صفحه)
 
 
بیان مسأله
بدیهی است انتقال اطلاعات از طریق بینائی یكی از مهمترین و مؤثرترین منابع  كسب اطلاعات در یادگیری است. در تائید این مطلب بلندین و پروتیو  (1993)، كارول و بندورا  (1982)، لندرز   (1975)، مارتنز و برویتز  (1976)، پالاك ولی (1992)، سوتارد و هیگینز  (1987)، ویكس  (1992)، مك كولا، ویس و رز  (1989) معتقدند كه مشاهده مهمترین ابزار برای یادگیری مهارت حركتی است (9).در واقع الگوسازی یك عمل منجر به توسعة یك بازنمائی شناختی یا ادراكی توسط مشاهده‌گر می‌شود. این بازنمائی شناختی به عنوان یك منبع و مرجع استاندارد به مشاهده‌گر كمك می‌كند تا اجراهای خود را با آن مقایسه كرده و در نهایت اجرای مهارت را اصلاح كند (كارول و بندورا، 1982، 1985، 1987، 1990؛ شفیلد  ، 1961) (10).
 
بنابراین از آنجائیكه مدل ماهر ویژگیهای مطلوبی از مهارت‌ را نشان می‌دهد،‌ بدین طریق برای فرد مبتدی فرصتی را فراهم می‌كند تا عملكرد مطلوب را مشاهده كرده و اطلاعات لازم را برای یادگیری آن به دست آورد. نظریه پردازانی مانند آدامز  (1971)و  اشمیت  (1975) معتقدند ، یادگیری  حركتی یك فرایند حل مسأله می باشد كه فرد براساس آن یك عمل را برای دستیابی به الگوی حركت ویا نتیجه انجام می دهد و سپس با  بازخورد حاصل از این عمل ، اجرا را در كوششهای بعدی تعدیل می كند . بنابراین با تأكید بر فرایند كوشش و خطا و اصلاحاتی كه از این طریق به دست می آید ، موجب توسعة دانش اساسی وهم چنین ارزیابی  فرد از حركت می شود . در این نظریه به دلیل اینكه اجرای ماهرانه حركت فرایندهای حل مسأله را نفی می‌كند، لذا اطلاعات كمتری مربوط به خطا برای پردازش در اختیار مشاهده‌گر قرار می‌گیرد. آدامز (1986) دریافت كه یادگیری مشاهده‌ای برای بهبود اجرای مشاهده گرانی مؤثر است كه الگوی فرد غیر ماهری را كه در حال اجرای یك تكلیف است، مشاهده كنند . 
 
با توجه به اینكه اجراهای یك فرد مبتدی، متغیر است و از پایداری لازم برخوردار نیست و هنگام اجرای مهارت خطاهای بیشتری وجود دارد به نظر می‌رسد، مشاهده‌گر فرصت بیشتری برای درگیرشدن با فرایند های شناختی دارد (9). همچنین نتایج برخی تحقیقات نشان داده است كه اگر فرد از بازخوردهای ارائه شده به الگوی در حال یادگیری مطلع باشد، مشاهدة مدل در حال یادگیری مؤثرتر خواهد بود (مك كولا و كایرد ، 1990) (8). در این زمینه تحقیقات بیشماری انجام شده است. جهت تأئید یا رد نتایج پژوهشهای انجام شده در این زمینه، در این تحقیق سعی شده است به سوال زیر پاسخ داده شود: آیا مشاهدة مدل در حال یادگیری در مقایسه با مدل ماهر موجب بهبود عملكرد و یادگیری مهارت حركتی می‌گردد.
 
 
کلمات کلیدی:

علم ورزش

رشته ورزشی والیبال

سرویس ساده والیبال

عملكرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال

 
 
• ضرورت و اهمیت تحقیق
از آنجا كه اكثر مربیان به دنبال كسب بهترین نتیجه در كوتاهترین زمان هستند، پس باید تمامی امكانات و شرایط را برای تحقق این امر فراهم كنند. بنابراین همواره راهبردهائی توسط مربیان برای آموزش مهارت‌های حركتی اتخاذ می‌شود. نمایش مهارت و آموزش كلامی دو روش معمول برای آموزش مهارتهاست. نمایش مهارت رایج‌ترین روش برای انتقال اطلاعات مربوسط به مهارت است (4). از اینرو مربیان از وسائل كمك آموزشی بصری مانند فیلم، نوار ویدئوئی، نمایش مهارت توسط فراگیر ماهر یا مربی به عنوان مكمل خوبی برای آموزش مهارت استفاده می‌كنند (11). اصل عمومی نمایش مهارت این است كه نمایش دهنده باید آن را صحیح اجرا كند. 
 
پژوهشهائی مانند لندرز و لندرز   (1973) از این اصل حمایت می‌كنند. در این پژوهش تأثیر مشاهده مدل ماهر و غیرماهر بر یادگیری مهارت بالا رفتن از نردبان مقایسه شد. نتایج نشان داد كه الگوی ماهر در مقایسه با الگوی غیر ماهر منجر به اجرای بهتری از سوی شاگردان شد. با مشاهدة الگوی ماهر فراگیر می‌تواند اطلاعات مربوط به راهبردهای الگو را برای حل مسائل حركتی ادراك كند. در واقع مشاهده‌گر در تلاشهای اولیة خود در اجرای مهارت راهبردهای مشاهده شده را تقلید می‌كند.در تحقیقی كه توسط هربرت  و لندین (1994) انجام گرفت، نشان داده شده است كه شاگردان می‌توانند با مشاهده مبتدیان دیگر یادگیری مهارت ضربه والی تنیس را تسهیل كنند. یكی از فوائدی كه بر این نوع نمایش پیشنهاد می‌شود این است كه مشاهدة مدل غیر ماهر، تشویقی برای تقلید كردن از اجرای الگو نیست، بلكه مشاهده‌گر را به شیوه‌ای فعال‌تر درگیر فعالیتهای حل مسأله می‌كند(4).
 
شواهد مربوط به این رویكرد به دهه 1930 (مانند تویتمر ، 1931) و پس از آن آدامز(1986) بر می‌گردد. پس از انتشار پژوهش‌های آدامز، مك كولا و كایرد (1990)؛ پالاك ولی (1992)؛ ویر و لیویت  (1990) مطالعات مرتبط با استفاده از الگوی غیر ماهر را دنبال كردند. یكی از شرایط سودمند بودن مشاهدة الگوی غیر ماهر زمانی است كه مشاهده‌گر او را ببیند و نیز بازخورد افزوده‌ای از طرف مربی بشنود. در این حالت مشاهده‌گر به طور فعال در حل مسأله درگیر خواهد شد(2). بنابراین مربیان وزشی بدون در اختیار داشتن الگو یا فرد ماهر و امكانات آموزشی نظیر فیلم می‌تواند شاگردان خود را وادار كنند تا با مشاهده مبتدیان دیگر یادگیری مهارت را تسهیل كنند. یكی از مشكلات رو در روی مربیان این است كه كدامیك از روشهای نمایش مهارت، الگوی ماهر یا در حال یادگیری، در یادگیری یك مهارت مؤثرتر است؟ با توجه به نتایج متناقض تحقیقات در مورد تأثیر سطح مهارت الگو بر یادگیری، ضروری است تحقیقی در این مورد صورت گیرد تا مربیان بتوانند به عنوان یك رویكرد آموزشی از آن استفاده كنند.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه و بیان مسأله
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه‌های تحقیق
پیش فرضهای تحقیق
محدودیت‌های تحقیق
تعریف عملیاتی متغیرها
 
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
مقدمه
زمینة نظری موضوع تحقیق
اثر بخشی یادگیری مشاهده‌ای از دیدگاه دو نظریه یادگیری حركتی
تبیینهای اولیه اولیه از یادگیری مشاهده‌ای
تبیین میلر و دلار
توجیه بندورا از یادگیری مشاهده‌ای
تحلیل اسكینر از یادگیری مشاهده‌ای
مشاهدة نمایش چگونه بر یادگیری اثر می‌گذارد؟
عوامل مؤثر بر یادگیری مشاهده‌ای
ویژگی‌های الگو
ویژگی‌های نمایش
ویژگی‌های مشاهده‌گر
توجیهات رشدی در الگودهی
پیشینه تحقیق
نتیجه‌گیری
 
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه تحقیق و آزمودنیها
متغیرهای تحقیق
ابزار اندازه‌گیری
روش جمع‌آوری اطلاعات
نحوة اجرای آزمون 
مراحل آزمون
روشهای آماری
 
فصل چهارم: یافته‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها
تجزیه و تحلیل توصیفی یافته‌ها
تجزیه و تحلیل استنباطی یافته‌ها
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
خلاصه تحقیق
بحث و تفسیر یافته‌ها 
پیشنهادهای پژوهشی
فهرست منابع
 
فهرست جداول
(1ـ4) امتیازات نتیجه اجرای مهارت سرویس ساده والیبال در گروه مشاهدة الگوی ماهر
(2ـ4) امتیازات نتیجة اجرای مهارت سرویس سادة والیبال در گروه مشاهده الگوی در حال یادگیری
(3ـ4) میانگین امتیازات الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال برای گروه مشاهدة الگوی ماهر
(4ـ4) میانگین امتیازات الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة ولیبال برای گروه مشاهدة الگوی در حال یادگیری
(5ـ4) نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی مركب در مورد تأثیر گروه و مرحلة آزمون بر نتیجة اجرا
(6ـ4) نتایج آزمون تحلیل واریانس عاملی مركب در مورد تأثیر گروه و مرحلة آزمون بر الگو یا فرایند اجرا
(7ـ4) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجة اجرا در دو گروه مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(8ـ4) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(9ـ4) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجة اجرا در دو گروه مستقل مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پس آزمون
(10ـ4) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(11-4) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر نتیجة اجرا در دو گروه مستقل مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری
(12ـ4) نتایج آزمون تی مستقل برای متغیر فرایند اجرا در دو گروه مستقل مشاهدة الگوی ماهر ور در حال یادگیری در مرحله یادداری
 
فهرست نمودارها
(1ـ4) مقایسه نتیجة اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین مراحل مختلف آزمون در گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری 
(2ـ4) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین مراحل مختلف آزمون در گروههای مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری
(3ـ4) مقایسة نتیجة اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(4ـ4) مقایسه الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة پیش آزمون
(5ـ4) مقایسة نتیجة اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(6ـ4) مقایسة الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس ساده والیبال بین گروههای مشاهده الگو ماهر و در حال یادگیری در مرحله پس آزمون
(7ـ4) مقایسة نتیجة اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهدة الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحلة یادداری
(8ـ4) مقایسة الگو یا فرایند اجرای مهارت سرویس سادة والیبال بین گروههای مشاهده الگوی ماهر و در حال یادگیری در مرحله یادداری 
 

دانلود تاثیر سطح مهارت الگو و تمرینات ذهنی بر عملكرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال

دریافت و دانلود فایل”تاثیر سطح مهارت الگو و تمرینات ذهنی بر عملكرد و یادگیری مهارت سرویس ساده والیبال”