هوش مصنوعی

دانلود مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر با عنوان سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی

دانلود مقالات ترجمه شده رشته کامپیوتر
دانلود مقاله سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی
دانلود مقالات ترجمه شده کامپیوتر
دانلود مقالات ترجمه شده
‏‎MDA
سیستم مبتنی بر حالت
سیستم مبتنی بر استدلال مورد
سیستم CBR
سیستم حل مساله CBR

دانلود مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر

سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی

چکیده:

سیستم استدلال (CBR)  برای "تقلید تشخیصهای پزشکی" پزشکانی که با توجه به یک مورد جدید تشخیص می دهند. دقت در عمل بستگی به بازیابی موفقیت آمیز از موارد مشابه دارد. به دلیل استحکام پایه مورد خود سیستم CBR موفقیتهایی در برخورد با بیماری های ساده داشته اند. با این حال، هنگامی که با بیماریهای پیچیده به ویژه کسانی که درگیر حوزه های پزشکی اند متحمل دقت تشخیصی است. یک مثال از چنین شرایط سندرم قبل از قاعدگی (PMS) است که در زنان و روانپزشکی رخ می دهد. برای پرداختن به این موضوع، مقاله سیستم خبره مبتنی بر CBR-که با استفاده از نزدیکترین K

 (KNN) را پیشنهاد می کند. الگوریتم موارد مشابه K  را براساس اندازه گیری فاصله اقلیدس جستجو می کند. اخبار سیستم در طراحی انعطاف پذیر خودکار مجموعه تحمل (T)،که به عنوان یک آستانه برای استخراج موارد که شبیه هستند بیشتر از مقدار تخصیص داده شده از T عمل می کند.برای نمونه در درون سیستم ابزار نرم افزار با منو محور رابط کاربر گرافیکی (GUI) برای مورد ورودی، تجزیه و تحلیل نتایج، و انطباق مورد را توسعه داده است. در نهایت، در کارایی ابزار مجموعه ای از مواردPMS در دنیای واقعی بررسی می شود.

 

 

کلمات کلیدی :

CBR

 PMS

سیستم KNN

رویکرد منو محور (MDA)

مجموعه خود تحملی(T)

(Master Case base (MCB

 

دانلود رایگان نسخه انگلیسی

لینک دانلود مقاله به زبان اصلی

دانلود مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر با عنوان سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی

دریافت و دانلود فایل”مقاله ترجمه شده رشته کامپیوتر با عنوان سیستم CBR برای تشخیص های پیچیده پزشکی”

هوش مصنوعی

دانلود كشف قوانین پیشگویانه وقابل درك با استفاده از الگوریتم ژنتیك چند منظوره

دانلود مقاله كشف قوانین پیشگویانه وقابل درك با استفاده از الگوریتم
دانلود مقالات ژنتیك
دانلود مقالات ترجمه شده
الگوریتم ژنتیک پارتو
الگوریتم ژنتیک ساده
راه حل های بهینه پارتو
دانلود مقالات ترجمه شده رشته هوش مصنوعی
دانلود مقالات ترجمه شده هوش مصنوعی

دانلود مقاله ترجمه شده رشته هوش مصنوعی

كشف قوانین پیشگویانه وقابل درك با استفاده از الگوریتم ژنتیك چند منظوره

 
چکیده:
ما در این مقاله یك الگوریتم تكوینی (ژنتیك) چند منظوره جهت استخراج قوانین دسته بندی پیشگویانه و قابل درك از پایگاه داده های وسیع را ارائه خواهیم كرد و همچنین دقت پیشگویانه و قابلیت درك قوانین ، با یكدیگر در تضاد هستند. لذا این موضوع تبدل به یك مساله بهینه سازی می شود كه حل كردن آن به شكل شایسته ، كاری دشوار می باشد . بنابراین یك الگوریتم پویای چند منظوره بنام الگوریتم ژنتیك جاسازی شده ی پیشرفته ی پارتو  (INPGA) جهت این منظور ارائه كردیم.
 
سپس قانون گذاری توسط INPGA ر ا با قانون گذاری توسط الگوریتم ژنتیك ساده(SGA) و همچنین الگوریتم ژنتیك جاسازی شده ی مقدماتی پارتو(NPGA) مورد مقایسه قرار دادیم.نتایج عملی بیانگر این امر هستند كه روش قانون گذاری ما نسبت به NPGA و SGA  برتری دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

داده کاوی

الگوریتم ژنتیک پارتو

الگوریتم ژنتیک ساده

راه حل های بهینه پارتو

 
 
فهرست
1-مقدمه

2-کاربرد SGA در ایجاد قوانین رده بندی

2.1-نمایشهای ژنتیك

2.2-تابع تناسب
2.2.1-استاندارد قابلیت درك
2.2.2-دقت پیشگویانه

2.3-عملگرهای ژنتیك

3-الگوریتم های تكاملی برای مسائل چندمنظوره

4-الگوریتم ژنتیك جاسازی شده پارتو پیشنهادی

4.1-GA جاسازی شده پارتوی مقدماتی

4.1.1-مسابقات پیروزی پارتو
4.1.2-اشتراك در حدود عدم تسلط

4.2.2-GA جاسازی شده پارتو پیشرفته

5-شبیه سازی
5.1-تشریح سری داده
5.1.1-اطلاعات باغ وحش
5.1.2-اطلاعات شیرخوارگاه
5.2-نتایج
6.نتیجه

دانلود كشف قوانین پیشگویانه وقابل درك با استفاده از الگوریتم ژنتیك چند منظوره

دریافت و دانلود فایل”كشف قوانین پیشگویانه وقابل درك با استفاده از الگوریتم ژنتیك چند منظوره”

هوش مصنوعی

دانلود پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف

پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی
پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در علوم پزشکی
پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی
پاورپوینت سیستم آبیاری هوشمند مزارع
پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت
پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در بازیها

دانلود پاورپوینت تازه های هوش مصنوعی جهت رشته هوش مصنوعی در قالب 37 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

آیا بشر قادر خواهد بود موجودی هوشمند همانند خود به وجود آورد؟ آیا زمانی فرا خـــواهد رسید که روبات‏ها به خانه ما رفت‏ و آمد کنند؛ کنار ما بنشینند و با ما به تبادل نظر بپردازند؟

 

 

نخستین جرقه‏های هوش مصنوعی به سال‏های بعد از جنگ جهانی دوم باز می‏گردد.زمانی که آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰م. آزمایشی مبنی بر این که آیا ماشین قادر است بـــــــــا فرآیندهای مغز انسان رقابت نماید، مطرح کرد.

 

 

هوش مصنوعی، شاخه‏ای از علم کامپیوتر است و در واقع تلفیقی از سه فناوری و گرایش مطرح؛ یعنی شبکه‏های عصبی، سیستم‏های استدلال فازی و الگوریتم تکاملی می‏باشد.

 

 

 

عنوان:
● هوش مصنوعی
● هدف هوش مصنوعی
● کاربردهای هوش مصنوعی
● کاربردهای هوش مصنوعی درعلوم پزشکی
● کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی
● سیستم آبیاری هوشمند مزارع
● کاربردهای اینترنتی
● کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت
● کاربردهای هوش مصنوعی در بازیها
● شاخه های هوش مصنوعی
● تازه های هوش مصنوعی
● لباس‏های هوشمند
● آجر و ساختمان‏های هوشمند
● کاغذ دیواری هوشمند
● کیف دستی
● شیر آب هوشمند
● سیستم‏های حمل و نقل هوشمند
● جاروبرقی هوشمند
● تسلیحات نظامی هوشمند
● میز هوشمند سه بعدی سفارش غذا
● شیشه هوشمند با استفاده از نانو
● دستکش هوشمند مجهز به فناوری بلوتوث
● دستگاه هوشمند کاهش مصرف بنزین
● یخچال هوشمند سخنگو
● هدف نهایی هوش مصنوعی

دانلود پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه های مختلف”

هوش مصنوعی

دانلود مبانی نظری سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر

گرافولوژی فارسی
تحلیل شخصیت با دست خط
گرافولوژی فارسی با استفاده از درخت تصمیم
بررسی شخصیت فرد بر اساس دستنوشته فارسی
بررسی خصوصیات فردی بر اساس دستنوشته فارسی
گرافولوژی دست نوشته فارسی با استفاده کامپیوتر
مبانی نظری گرافولوژی
مبانی نظری گرافولوژی فارسی
مبانی نظری گرافولوژی دست نوشته فارسی

گرافولوژی می بایست توسط خط شناسان زبر دست انجام شود تا کمتر در این امر اشتباه صورت پذیرد و تعداد خط شناسان زبر دست محدود می باشد. با توجه به کاربردهای فراوان گرافولوژی، در این پروژه سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر ارایه نموده ایم.

 

بطور کلی و مختصر می توان گفت که به دو علت زیر از یک خط شناس می خواهند که در ماجرایی دخالت و کمک کند : 

می خواهند یک فرد خارجی را در یک محیط مشخص وارد کنند. این محیط ممکن است خانواده، محیط کار و یا نهاد سیاسی یا حکومتی باشد.
چنانچه معلوم و مشهود گردد که در یک محیط مشخص هماهنگی وجود ندارد و می خواهند یک فرد ناباب را از آن محیط خارج سازند . 

 

 

در فرانسه، مهمترین کاربرد گرافولوژی گزینش متقاضیان استخدام است. بعضی از شرکتها، خصوصاً در اروپا، تحلیل دست نوشته متقاضیان استخدام را روی فرم های تقاضا به عنوان یکی از شاخص های انتخاب آنها در نظر می گیرند . در ضمن دست نوشته افراد می تواند بیانگر بعضی اختلالات روانی آنها نیز باشد که به کمک آن می توان به پیشرفت معالجه بیماران روانی کمک کرد  . بدیهی است استفاده از گرافولوژی در مقایسه با تکمیل پرسشنامه های مربوط به آزمون های روانشناسی باعث صرفه جویی فراوان در وقت و همچنین اجتناب از مشکلات عدم پاسخگویی صحیح به سوالات می باشد  . ضمناً از بعضی ویژگی ها ی دستخط می توان در تشخیص هویت و یا تعیین جعلی بودن اسناد و مدارک دستنویس نیز استفاده کرد  . 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

فصل 2:مبانی نظری و پیشینه تحقیق    9
2-1  مبانی نظری تحقیق    9
سه نوع گروه بندی که امروز مورد استفاده در خط شناسی میباشد به شرح زیر میباشد:    10
طبقه بندی بقراط:    10
شکل (2-1) نمونه ای از یک خط موزون]  1 [    18
شکل( 2-2 )نمونه هایی از حاشیههای متفاوت]  1 [    20
نظم یا بی نظمی:    20
کج نویسی:    21
جهت خطوط:    22
2-2  پیشینه تحقیق    22
جدول (2-1) تصميم گيري گرافولوژي درباره درشتي كلمات]6[    23
جدول (2-2) تصميم گيري گرافولوژي درباره ميزان فاصله بين خطوط]6[    23
شکل (2-3) یک نمونه ورودي و خروجي در سيستم CAG ]9[    26

 

فهرست منابع    

 

 

 

دانلود مبانی نظری سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر

دریافت و دانلود فایل”مبانی نظری سیستم گرافولوژی دست نوشته فارسی به کمک کامپیوتر”

هوش مصنوعی

دانلود پاورپوينت کتاب هوش مصنوعی: رهیاتی نوین

پاورپوينت در مورد هوش مصنوعی
دانلود پاورپوينت هوش مصنوعی
پاورپوينت در باره کتاب هوش مصنوعی
هوش مصنوعی ppt

دانلود پاورپوينت کتاب هوش مصنوعی رهیاتی نوین جهت رشته هوش مصنوعی قالب 359 اسلايد و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

 

 

عامل: در اصل چيزي است که ابتدا درک مي‌کند و سپس عمل مي‌کند.
در نگرش «قوانين تفکر» تأکيد عمده بر روي استنتاج‌هاي صحيح بوده است.
«مهارت‌هاي شناخت» که براي آزمون تورينگ موردنياز است، براي انجام فعاليت‌هاي منطقي وجود دارند.

 

 

 

 

اسکينر در سال 1975 کتابي در زمينه رفتارگرايان براي يادگيري زبان، با نام «رفتار زباني» منتشر کرد.
نوآم چامسکي بر اساس تئوري خودش يعني ساختارهاي ترکيبي، اين کتاب را تجديد نظر و چاپ کرد. که به اندازه اصل کتاب شهرت پيدا کرد.
تئوري چامسکي بر اساس مدل‌هاي نحوي قرار دارد.

 

 

 

در 1949 دونالد هب، قانون ساده بهنگام‌سازي براي تغيير تقويت اتصالات بين نرون‌ها را تعريف کرد که از طريق آن يادگيري ميسر مي‌گردد.
در زماني که کلود شانون و آلن تورينگ، برنامه بازي شطرنج را نوشتند ، SNARC، اولين کامپيوتر شبکه عصبي در دانشگاه پرينستون توسط مينسکي و ادموندز ساخته شد.
اين کامپيوتر، از 3 هزار تيوپ مکشي و مکانيزم خلباني خودکار اضافي که مربوط به بمب‌افکن‌هاي B24 مي‌باشد براي شبيه‌سازي شبکه 40 نروني استفاده کرد.

 

 

 

فهرست مطالب
AI چیست؟‌
تاریخچه هوش مصنوعی
عامل‌های هوشمند
حل مسائل توسط جستجو
روش‌های جستجو آگاهانه
تئوری بازی
عامل‌هاییکه به طور منطقی استدلال می‌‌کنند
منطق مرتبه اول
استنتاج در منطق مرتبه اول
برنامه‌ریزی
عدم قطعیت

دانلود پاورپوينت کتاب هوش مصنوعی: رهیاتی نوین

دریافت و دانلود فایل”پاورپوينت کتاب هوش مصنوعی: رهیاتی نوین”

هوش مصنوعی

دانلود الگوریتم و برنامه نویسی ژنتیك

یادگیری ماشین
برنامه نویسی ژنتیك
الگوریتم های ژنتیک عمومی
دانلود مقاله الگوریتم و برنامه نویسی ژنتیك
سیستم همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه و پروژه
fileina
فروشگاه ساز فایل
فروشگاه فایل
خرید مقاله و تحقیق هوش مصنوعی

الگوریتم و برنامه نویسی ژنتیك

 
چکیده :                                                                                                        
 مسائل زیادی در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیاز به برنامه های کامپیوتری دارند که خروجی های دلخواه را با توجه  به ورودی های خاص ایجاد نمایند. هنگامی که با این دید به  مسئله نگاه می شود این مسائل با جستجوی فضای ممکن برنامه های کامپیوتری جهت یافتن مناسبترین برنامه برابر میشود. مبحث "برنامه نویسی ژنتیک" راهی جهت یافتن مناسبترین برنامه مهیا می کند. در این روش جمعیتی از برنامه های کامپیوتری با استفاده از اصول  داروین مبتنی بر بقای مناسبترین به تولید مثل می پردازند.در این مقاله فرایند حل مسائل به کمک این روش با به تصویر کشیدن مثال هائی در زمینه های گوناگون به تصویر کشیده شده  است. مثال ها در زمینه یادگیری ماشین یک تابع ،دنباله های استقرائی،فرمهای مفهومی و… آورده شده اند. 
 
 
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

برنامه نویسی ژنتیك

الگوریتم های ژنتیک عمومی

 
 
 1 . تاریخچه :
با الهام گرفتن از نظریه انتخاب طبیعی داروین که مبتنی برعمل تولید مثل موجودات واصل"بقای مناسبترین"  که گونه های زیست شناختی را قادر می سازد با شرایط محیطی خود را وفق دهند می باشد پروفسور جان هالند از دانشگاه میشیگان " ا لگوریتم های ژنتیک " را برای رشته های دودوئی با طول ثا بت را پایه گذاری کرد. ( " وفق پذیری در طبیعت و سیستمهای مصنوعی 1975  " ) در این مقاله "هالند"  نشان داد مسائل زیادی در سیستمهای وفقی این قابلیت را دارند که  به  صورت  وا ژه های  ژنتیک بیان شوند و توسط الگوریتم های ژنتیک که روند تکاملی داروین را شبیه سازی می کنند به صورت موازی حل شوند. کار در این زمینه توسط افراد مختلفی دنبال شد تا ا ینکه " جان کوزا " در سال 1992 مفهوم " برنامه نویسی  ژنتیک " را معرفی کرد که در این روش عناصر برنامه جایگزین رشته های  دودوئی میشوند.
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده مطالب : 5
1 . تاریخچه : 6
2. الگوریتم های ژنتیک عمومی 6
3. زبان برنامه نویسی لسیپ 6
4. بیان جزئیات برنامه نویسی ژنتیک 9
4-1.  ساختارهایی که عمل وفق پذیری را انجام می دهند 9
4-1-1 . شرط بسته بودن 11
4-1-2 . شرط کافی بودن 11
4-2. ساختارهای اولیه 11
4-3 . تناسب 12
4-4. عملیاتی جهت تغییر ساختارها 13
4-4-1. عمل خود تولید 13
4-4-2. عمل تولید مثل 13
4-5. انتخاب پاسخ 15
4-6 . شرط خاتمه 15
4-7. پارامترهای کنترل 15
5.  مالتی پلکسر-11  بولی 16
6. دنباله های استقرائی 21
7. فرمهای مفهومی 22
8. سایر عملگرها 22
8-1. عملگر جهش ژنتیکی 22
8-2. عملگر جایگشت 22
8-3. عملگر ویراستار 23
8-4. عملگر تعریف تابع 23
9. مسئله فروشنده دوره گرد 24
1.9. تاریخچه 24
2.9. کاربرد های مسئله فروشنده دوره گرد 24
3.9. کاربرد برنامه نویسی ژنتیک در مسئله فروشنده دوره گرد 25
1.3.9. انتخاب نسل اولیه 25
2.3.9. انتخاب تابع تناسب 25
3.3.9. تولید نسلهای بعدی 25
4.3.9. تكامل همزمان و نسل كشی 25
4.9. ساختارهای مورد استفاده و سایر روشها 32
10. نتیجه گیری 32
مراجع 33
 

دانلود الگوریتم و برنامه نویسی ژنتیك

دریافت و دانلود فایل”الگوریتم و برنامه نویسی ژنتیك”

هوش مصنوعی

دانلود مبانی شبکه های عصبی مصنوعی ساختارها، الگوریتم ها و کاربردها

شبکه های عصبی مصنوعی
شبكه هاي عصبي مصنوعي چيست
پروژه شبکه های عصبی مصنوعی doc
پروژه شبکه های عصبی مصنوعی
دانلود پروژه شبکه های عصبی مصنوعی
پروژه کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی
پروژه در مورد شبکه های عصبی مصنوعی
ویژگی های شبکه های عصبی مصنوعی

دانلود تحقیق و پروژه رشته هوش مصنوعی

مبانی شبکه های عصبی مصنوعی ساختارها، الگوریتم ها و کاربردها

 

 

شبکه های عصبی مصنوعی ( ANNs )  

2-10-1- مقدمه 
در سالیان اخیر شاهد حرکتی مستمر از تحقیقات صرفاٌ تئوری به تحقیقات کاربردی علی الخصوص در پردازش اطلاعات برای مسائلی که یا برای آن ها راه حلی موجود نیست و یا به راحتی قابل حل نیستند ، بوده ایم . با عنایت به این حقیقت ، علاقه فزاینده ای در توسعه تئوریک سیستم های دینامیکی هوشمند مدل – آزاد که مبتنی بر داده های تجربی هستند ، ایجاد شده است . " شبکه های عصبی مصنوعی " جزء این دسته از سیستم های دینامیکی قرار دارند که با پردازش روی داده ها تجربی دانش یا قانون نهفته در ورای داده ها را به ساختار شبکه منتقل می کنند . به همین خاطر به این سیستم ها هوشمند گویند چرا که براساس محاسبات روی داده ها عددی یا مثال ها قوانین کلی را فرا می گیرند . این سیستم های مبتنی بر هوش محاسباتی سعی در مدل سازی ساختار نرو – سیناپتیکی مغز بشر دارند . 

پیاده سازی ویژگی های شگفت انگیز مغز در یک سیستم مصنوعی ( سیستم دینامیکی ساخته دست بشر ) همیشه وسوسه انگیز و مطلوب بوده است . بسیارند محققینی که طی سال ها در این زمینه فعالیت ها کرده اند ، لیکن نتیجه این تلاش ها ، صرف نظر از یافته های ارزشمند ، باور هرچه بیشتر این اصل بوده است که " مغز بشر دست نیافتنی است . " با تأکید بر این نکته که گذشته از متافیزیک ، دور از دسترس بودن ایده آل " هوش طبیعی " را می توان با عدم کفایت دانش موجود بشر از فیزیولوژی عصبی پذیرفت باید اذعان داشت که عالی بودن هدف و کافی نبودن دانش موجود ، خود سبب انگیزش پژوهش های بیشتر و بیشتر در این زمینه بوده و خواهد بود ، همچنان که امروزه شاهد بروز چنین فعالیت هایی در قالب شبکه های عصبی مصنوعی هستیم . اغلب آنهایی که با چنین سیستم هایی آشنایی دارند به اغراق آمیز بودن آن ها معترفند . 
این اغراق ، اگر چه بیانگر مطلوبیت و نیز بعضی مشابهت های این گونه سیستم ها با سیستم های طبیعی است ، ولی می تواند تا حدی بین آنچه که سیستم های عصبی مصنوعی در اختیار قرار می دهد و آنچه که از نامشان بر می آید تناقض ایجاد نماید . لذا هنگام صحبت کردن در مورد اساس شبکه های عصبی ، باید حدود انتظارات و برداشت ها و شباهت ها را مشخص کرد . 

 

شبکه عصبی
جانوران پرسلولی برای ایجاد هماهنگی بین اعمال سلول ها و اندام های مختلف بدن خود نیاز به عوامل و دستگاه های ارتباطی دارند.دستگاه عصبی با ساختار و کار ویژه ی ای که دارد،در جهت ایجاد این هماهنگی به وجود آمده است. نورون ها پیام عصبی را به بافت ها و اندام های بدن ،مانند ماهیچه ها غده هاو نیز نورون های دیگر میفرستد و از این طریق با آنها ارتباط برقرار میکند. رشته هایی که از جسم سلولی نورون ها بیرون زده اند دو نوع اند:دندریت و آکسون دندریت ها پیام هارا دریافت میکنند و به جسم سلولی میبرند،آکسون ها پیام عصبی را از جسم سلولی به تا پایانه های آکسون هدایت میکند. وظایف دستگاه عصبی به ارتباط متقابل بین میلیون ها نورون وابسته است.در دستگاه عصبی دو بخش اصلی وجود دارد;دستگاه عصبی مرکزی و دستگاه عصبی محیطی.دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز و نخاع است که مراکز نظارت بر اعمال بدن اند.

این دستگاه اطلاعات دریافتی از محیط و درون بدن را تفسیر میکند و به آنها پاسخ میدهد.دستگاه عصبی مرکزی از دو بخش ماده ی خاکستری که بیشتر محتوی جسم سلولی نورون هاست و ماده ی سفید که اجتماع بخش های میلین دار نورون هاست،تشکیل شده است. دستگاه عصبی محیطی شامل تعداد زیادی عصب است که اطلاعات را جمع آوری میکند و به دستگاه عصبی مرکزی میبرد. مغز حدود۱۰۰میلیارد نورون  است و حدود ۱.۵کیلوگرم وزن دارد.مغز شامل :مخ،مخچه و ساقه مغز است. مخ بزرگترین بخش مغز است وتوانایی یادگیری ،حافظه،وعملکرد هوشمندانه را دارد.مخچه مهمترین مرکز یادگیری حرکات لازم برای تنظیم حالت بدن و تعادل است. ساقه ی مغز در قسمت پایینی مغز قرار دارد و شامل مغز میانی،پل مغز و بصل النخاع است . نخاع درون ستون مهره ها از بصل النخاع تا کمر امتداد دارد.نخاع مغز را به دستگاه عصبی محیطی وصل میکند. دستگاه عصبی محیطی شامل۳۱جفت عصب نخاعی و ۱۲جفت عصب مغزی است.دستگاه عصبی محیطی شامل دو بخش پیکری که ارادی است و خودمختار که اعمال غیر ارادی مارا بر عهده دارد.دستگاه عصبی خود مختار شامل اعصاب پارا سمپاتیک و سمپاتیک میباشد که اعصاب پارا سمپاتیک باعث برقراری ارامش و اعصاب سمپاتیک در مواقع هیجانی روانی یا جسمی فعال میشوند. ]13[

 

 معرفی شبکه عصبی مصنوعی
شبکه عصبی مصنوعی یک سامانه پردازشی داده‌ها است که از مغز انسان ایده گرفته و پردازش داده‌ها را به عهدهٔ پردازنده‌های کوچک و بسیار زیادی سپرده که به صورت شبکه‌ای به هم پیوسته و موازی با یکدیگر رفتار می‌کنند تا یک مسئله را حل نمایند. در این شبکه‌ها به کمک دانش برنامه نویسی، ساختار داده‌ای طراحی می‌شود که می‌تواند همانند نورون عمل کند. که به این ساختارداده نورون گفته می‌شود. بعد باایجاد شبکه‌ای بین این نورونها و اعمال یک الگوریتم آموزشی به آن، شبکه را آموزش می‌دهند.

در این حافظه یا شبکه عصبی نورونها دارای دو حالت فعال (روشن یا ۱) و غیرفعال (خاموش یا ۰) اند و هر یال (سیناپس یا ارتباط بین گره‌ها) دارای یک وزن می‌باشد. یال‌های با وزن مثبت، موجب تحریک یا فعال کردن گره غیر فعال بعدی می‌شوند و یال‌های با وزن منفی، گره متصل بعدی را غیر فعال یا مهار (در صورتی که فعال بوده باشد) می کنند .]12[

 

 

چرا از شبکه‌های عصبی استفاده می‌کنیم؟
شبکه‌های عصبی با توانایی قابل توجه خود در استنتاج نتایج از داده‌های پیچیده می‌توانند در استخراج الگوها و شناسایی گرایش‌های مختلفی که برای انسان‌ها و کامپیوتر شناسایی آنها بسیار دشوار است استفاده شوند. از مزایای شبکه‌های عصبی می‌توان موارد زیر را نام برد:

1.    یادگیری تطبیقی: توانایی یادگیری اینکه چگونه وظایف خود را بر اساس اطلاعات داده شده به آن و یا تجارب اولیه انجام دهد در واقع اصلاح شبکه را گویند.
2.    خود سازماندهی: یک شبکه عصبی مصنوعی به صورت خودکار سازماندهی و ارائه داده‌هایی که در طول آموزش دریافت کرده را انجام دهد. نورون‌ها با قاعدهٔ یادگیری سازگار شده و پاسخ به ورودی تغییر می‌یابد.
3.    عملگرهای بی‌درنگ: محاسبات در شبکه عصبی مصنوعی می‌تواند به صورت موازی و به وسیله سخت‌افزارهای مخصوصی که طراحی و ساخت آن برای دریافت نتایج بهینه قابلیت‌های شبکه عصبی مصنوعی است انجام شود.
4.    تحمل خطا: با ایجاد خرابی در شبکه مقداری از کارایی کاهش می‌یابد ولی برخی امکانات آن با وجود مشکلات بزرگ همچنان حفظ می‌شود.
5.    دسته بندی : شبکه‌های عصبی قادر به دسته بندی ورودی‌ها بر ای دریافت خروجی مناسب می‌باشند.
6.    تعمیم دهی : این خاصیت شبکه را قادر می‌سازد تا تنها با برخورد با تعداد محدودی نمونه، یک قانون کلی از آن را به دست آورده، نتایج این آموخته‌ها را به موارد مشاهده از قبل نیز تعمیم دهد. توانایی که در صورت نبود آن سامانه باید بی نهایت واقعیت‌ها و روابط را به خاطر بسپارد.
7.    پایداری-انعطاف پذیری: یک شبکه عصبی هم به حد کافی پایدار است تا اطلاعات فراگرفته خود را حفظ کند و هم قابلیت انعطاف و تطبیق را دارد و بدون از دست دادن اطلاعات قبلی می‌تواند موارد جدید را بپذیرد.

 

شبکه‌های عصبی در مقایسه با کامپیوترهای سنتی
یک شبکه عصبی به طور کلی با یک کامپیوتر سنتی در موارد زیر تفاوت دارد:
1.    شبکه‌های عصبی دستورات را به صورت سری اجرا نکرده، شامل حافظه‌ای برای نگهداری داده و دستورالعمل نیستند.
2.    به مجموعه‌ای از ورودی‌ها به صورت موازی پاسخ می‌دهند.
3.    بیشتر با تبدیلات و نگاشت‌ها سروکار دارند تا الگوریتم‌ها و روش‌ها.
4.    شامل ابزار محاسباتی پیچیده نبوده، از تعداد زیادی ابزارساده که اغلب کمی بیشتر از یک جمع وزن دار را انجام می‌دهند تشکیل شده‌اند.

 

 ساختار شبکه‌های عصبی
یک شبکه عصبی شامل اجزای سازنده لایه‌ها و وزن‌ها می‌باشد. رفتار شبکه نیز وابسته به ارتباط بین اعضا است. در حالت کلی در شبکه‌های عصبی سه نوع لایه نورونی وجود دارد:
•    لایه ورودی : دریافت اطلاعات خامی که به شبکه تغذیه شده‌است.
•    لایه‌های پنهان : عملکرد این لایه‌ها به وسیله ورودی‌ها و وزن ارتباط بین آنها و لایه‌های پنهان تعیین می‌شود. وزن‌های بین واحدهای ورودی و پنهان تعیین می‌کند که چه وقت یک واحد پنهان باید فعال شود.
•    لایه خروجی : عملکرد واحد خروجی بسته به فعالیت واحد پنهان و وزن ارتباط بین واحد پنهان و خروجی می‌باشد.

شبکه‌های تک لایه و چند لایه‌ای نیز وجود دارند که سازماندهی تک لایه که در آن تمام واحدها به یک لایه اتصال دارند بیشترین مورد استفاده را دارد و پتانسیل محاسباتی بیشتری نسبت به سازماندهی‌های چند لایه دارد. در شبکه‌های چند لایه واحدها به وسیله لایه‌ها شماره گذاری می‌شوند (به جای دنبال کردن شماره گذاری سراسری).
هر دو لایه از یک شبکه به وسیله وزن‌ها و در واقع اتصالات با هم ارتباط می‌یابند. در شبکه‌های عصبی چند نوع اتصال و یا پیوند وزنی وجود دارد: پیشرو: بیشترین پیوندها از این نوع است که در آن سیگنال‌ها تنها در یک جهت حرکت می‌کنند. از ورودی به خروجی هیچ بازخوردی (حلقه) وجود ندارد. خروجی هر لایه بر همان لایه تاثیری ندارد.
ن    پسرو: داده‌ها از گره‌های لایه بالا به گره‌های لایه پایین بازخورانده می‌شوند.
•    جانبی: خروجی گره‌های هر لایه به عنوان ورودی گره‌های همان لایه استفاده می‌شوند. ] 10[

 

 

فهرست مطالب
2-10- شبکه های عصبی مصنوعی ( ANNs )     12
2-10-1- مقدمه    12
2-10-2- شبکه عصبی    13
2-10-3- معرفی شبکه عصبی مصنوعی    14
2-10-4- تاریخچه شبکه‌های عصبی مصنوعی    15
2-10-5- چرا از شبکه‌های عصبی استفاده می‌کنیم؟    17
2-10-7- ساختار شبکه‌های عصبی    19
2-10-8- تقسیم بندی شبکه‌های عصبی    20
2-10-9- کاربرد شبکه‌های عصبی    21
2-10-10- معایب شبکه‌های عصبی    22
2-10-11- مسائل مناسب برای یادگیری شبکه های عصبی    23
2-11- یادگیری یک پرسپترون    24
2-11-1- آموزش پرسپترون    26
2-11-2- الگوریتم یادگیری پرسپترون    27
2-12- مقایسه آموزش یکجا و افزایشی    28
2-13- شبکه های چند لایه    28
2-14- الگوریتم   Back propagation    29
2-15- شبکه های عصبی چند لایه پیش خور    34
2-16- انواع شبکه های عصبی :    37
2-16-1-  شبکه عصبی پرسپترون    37
2-16-2- شبکه همينگ    39
2-16-3- شبکه هاپفيلد    41
2-16-4- شبکه عصبی خود سازمانده مدل کوهنن    42
2-16-5- شبکه عصبی تأ خير زمانی    43
2-17- مدل ترکیبی شبکه های عصبی مصنوعی و تحلیل پوششی داده ها (NEURO/DEA )    44
2-17-1- مقدمه    44
2-17-2- الگوریتم تحلیل کارایی    47
2-17-3- نرمال سازی داده ها    48
2-18- مفاهیم کارایی ، بهره وری و اثربخشی    52
2-19- مروری بر مطالعات انجام شده    54

منابع و مراجع    
منابع فارسی    
منابع انگلیسی    

دانلود مبانی شبکه های عصبی مصنوعی ساختارها، الگوریتم ها و کاربردها

دریافت و دانلود فایل”مبانی شبکه های عصبی مصنوعی ساختارها، الگوریتم ها و کاربردها”

هوش مصنوعی

دانلود شبکه های خودسازمان ده و تقسیم بندی آنها از لحاظ ساختاری

یادگیری رقابتی
یادگیری بی نظارت
شبكه های عصبی SOM
دسته بندی ساختاری شبکه های خودسازمان ده
شبکه های خودسازمان ده و تقسیم بندی آنها از لحاظ ساختاری
دانلود مقالات هوش مصنوعی
دانلود مقالات رشته هوش مصنوعی

دانلود مقاله رشته هوش مصنوعی

شبکه های خودسازمان ده و تقسیم بندی آنها از لحاظ ساختاری

 
مقدمه
درشبکه ی خودسازمان ده، از روش یادگیری رقابتی برای آموزش استفاده می شود و مبتنی بر مشخصه های خاصی از مغز انسان توسعه یافته است. سلولها در مغز انسان در نواحی مختلف طوری سازمان دهی شده اند که در نواحی حسی مختلف، با نقشه های محاسباتی مرتب و معنی دار ارائه می شوند. برای نمونه، ورودیهای حسی لامسه –شنوائی و … با یک ترتیب هندسی معنی دار به نواحی مختلف مرتبط هستند.
 
در یک شبکه ی خود سازمان ده که با SOM(Self Organization Map) یا برخی مواقع به صورت SOFM(Self Organization Feature Map) نشان داده می شود، واحد های پردازش گر در گره های یک شبکه ی یک بعدی، دو بعدی یا بیشتر قرار داده می شوند. واحد ها در یک فرآیند یادگیری رقابتی نسبت به الگوهای ورودی منظم می شوند. محل واحدهای تنظیم شده در شبکه به گونه ای نظم می یابد که برای ویژگیهای ورودی، یک دستگاه مختصات معنی دار روی شبکه ایجاد شود. لذا یک نقشه ی خود سازمان ده، یک نقشه ی توپوگرافیک از الگوهای ورودی را تشکیل می دهد که در آن، محل قرار گرفتن واحدها، متناظر ویژگیهای ذاتی الگوهای ورودی است.
 
یادگیری رقابتی که در این قیبل شبکه ها بکار گرفته می شود بدین صورت است که در هر قدم یادگیری، واحدها برای فعال شدن با یکدیگر به رقابت می پردازند، در پایان یک مرحله رقابت تنها یک واحد برنده می شود، که وزنهای آن نسبت به وزنهای سایر واحدها به شکل متفاوتی تغییر داده می شود. این نوع از یادگیری را یادگیری بی نظارت (Unsupervised) می نامند. شبکه های خودسازمان ده به لحاظ ساختاری به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه با هر یک از آنها به صورت مختصری آشنا می شویم.
 
 
 
کلمات کلیدی:

یادگیری رقابتی

یادگیری بی نظارت

شبكه های عصبی SOM

دسته بندی ساختاری شبکه های خودسازمان ده

 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه 2

1) شبکه های خودسازمانده دارای وزن ثابت: 3

1-1) شبکه ی ماکس نت(MaxNet) 3
مدل ساختاری شبکه ی MaxNet 4
ساختارشبکه 4
الگوریتم کار شبکه 5

1-2) شبکه ی کلاه مکزیکی(Mexican Hat Network) 5

مدل ساختاری شبکه ی کلاه مکزیکی که اتصالات فقط بری واحد i ام رسم شده 6

1-3) شبکه ی همینگ (Hamming Network) 8

مدل ساختاری یک واحد از شبکه ی همینگ 9
مدل ساختاری شبکه همینگ 11

2)شبکه ی (لایه ی) کوهونن 11

مدل ساختاری شبکه ی کوهونن یک بعدی 13
مدل ساختاری شبکه ی کوهونن دو بعدی 13
مشکلات و راه حلها 15
شعاع همسایگی بزرگ در آغاز یادگیری 20
کاهش شعاع همسایگی با گذر زمان 20
برخی انواع تغییر یافته ی SOM 22

برخی کاربردهای شبکه های SOM 24

نحوه ی پیاده سازی این نوع از شبکه در مجموعه ی Matlab 26

چند مثال پیاده سازی از این نوع شبکه 32
منابع 36
 
 
 
 

دانلود شبکه های خودسازمان ده و تقسیم بندی آنها از لحاظ ساختاری

دریافت و دانلود فایل”شبکه های خودسازمان ده و تقسیم بندی آنها از لحاظ ساختاری”

هوش مصنوعی

دانلود تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله در بازی برابر انسان

یادگیری ماشین
یادگیری ماشین در بازی مقابل انسان
تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله
رهیافت یادگیری ماشین بر بازیها
دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی
تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله در بازی برابر انسان

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی

تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله در بازی برابر انسان

 
 
مقدمه:
در این مقاله ، سعی برآن است که یک بررسی بر روی حجم زیادی از ادبیاتی که با رهیافت یادگیری ماشین بر بازیها در ارتباط است انجام شود .هدف اصلی از این مقاله ارائه توانایی به خوانندگان مشتاق است تا خیلی سریع به نتایج گذشته که در ارتباط با تحقیق یا پروژه آن هاست دست یابند تا تحقیق خود را از آن جا شروع کنند.تعداد راه های زیادی برای دسته بندی مطالب در این مقاله وجود دارد . ما می توانستیم به طور مثال دسته بندی براساس بازی های مختلف انجام دهیم مانند: شطرنج ، تخته نرد، Go، chekers  ، shogi ، poker و … و یا اینکه دسته بندی را براساس روش ها و تکنیک های یادگیری انجام دهیم . به جای آنها تصمیم گرفته شد که رهیافتی بر پایه مسئله در نظر گرفته شود و دسته بندی را براساس رقابت هایی که در جنبه های مختلف بازی ها انجام شده اند انجام دهیم . با توجه به این معتقدیم که هم محقق در بازی های کامپیوتری می تواند تکنیک های یادگیری ماشین را برای حل مسئله خود پیدا کند و هم محقق در یادگیری ماشین می تواند موضوعات مفید در دامنه تحقیق در بازی های کامپیوتری را داشته باشد.
 
مقاله پس از نگاهی گذرا بر تاریخچه تحقیق بر روی تکنیک‌های یادگیری ماشین در بازیها با طرح book Learning به عنوان مثال تکنیک هایی که در ذخیره پیش محاسبات حرکات انجام می شود که به نام دستیابی سریع در بازی های تورنمنت هم خوانده می شود آغاز می گردد. سپس مسئله استفاده از تکنیک های یادگیری برای کنترل کردن فرآیند جستجو که در همه برنامه های بازی وجود دارد مورد بررسی قرار می گیرد.
 
در قسمت چهارم به بررسی بیشترین و معروف ترین وظیفه یادگیری که به نام تنظیم خودکار یک تابع ارزیابی است می پردازیم . مسئله یادگیری با ناظر ، یادگیری مقایسه‌ای ، یادگیری تقویتی ، یادگیریTemporal Difference نیز بررسی می گردند. در یک زیر بخش مجزا در مورد موضاعات مهم و  متفاوت بر این رهیافت ها بحث می شود . سپس در بخش پنجم به بررسی راه حل های مختلفی که در شناسائی طرح ها و الگو ها پرداخته می شود از simple – advice taking رهیافت مدل سازی هوشمند گرفته تا استقراء الگوها و استراتژی ها از یک پایگاه داده بازی . در پایان در قسمت ششم مدل سازی حریف به طور مختصر بحث شده و وظیفه بهبود برنامه بازی توسط یادگیری برای استفاده از ضعف حریف مورد بررسی قرار می گیرد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

رهیافت یادگیری ماشین بر بازیها

یادگیری ماشین در بازی مقابل انسان

تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله

 
 
فهرست مطالب
1- بازی ماشین در مقابل انسان :
2- میراث ساموئل :
3- یادگیری کتابی:

3-1- یادگیری برای انتخاب تغییرات باز:

3-2- یادگیری از روی اشتباهات :

3-3- یادگیری به وسیله شبیه سازی :

4- یادگیری کنترل جستجو:
5- تنظیم تابع ارزیابی:

5-1- یادگیری با ناظر:

5-2- آموزش مقایسه ای :

6- یادگیری تقویتی :

6-1- Temporal-difference learning :
6-2- یادگیری تابع ارزیابی :

6-2-1- توابع ارزیابی خطی در مقابل توابع ارزیابی غیرخطی :

6-2-2- استراتژی‌های آموزش :

6-2-3- یادگیری توابع ارزیابی و جستجو :

6-2-4- استخراج خصایص :

7- الگوهای یادگیری و تصمیم :

7-1-  Advice-taking :
8- مدلسازی حریف : 

1- بازی ماشین در مقابل انسان :

 
 

دانلود تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله در بازی برابر انسان

دریافت و دانلود فایل”تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله در بازی برابر انسان”

هوش مصنوعی

دانلود كاهش ابعاد و تشریح روشهای كاهش ابعاد داده

كاهش ابعاد
یادگیری ماشین
روشهای كاهش ابعاد داده
دانلود پروژه مطالعاتی درس یادگیری ماشین
كاهش ابعاد و تشریح روشهای كاهش ابعاد داده
دانلود پروژه مطالعاتی رشته هوش مصنوعی
کد متلب کاهش ابعاد
کد متلب Dimensionality Reduction

دانلود پروژه مطالعاتی درس یادگیری ماشین

كاهش ابعاد و تشریح روشهای كاهش ابعاد داده

 
*ضمیمه شدن کد متلب کاهش ابعاد بصورت رایگان:)-
 
مقدمه
پیشرفتهای بوجود آمده در جمع آوری داده و قابلیتهای ذخیره سازی در طی دهه های اخیر باعث شده در بسیاری از علوم با حجم بزرگی از اطلاعات روبرو شویم. محققان در زمینه های مختلف مانند مهندسی، ستاره شناسی، زیست شناسی و اقتصاد هر روز با مشاهدات بیشتر و بیشتری روبرو می شوند. در مقایسه با بسترهای داده ای قدیمی و كوچكتر، بسترهای داده ای امروزی چالشهای جدیدی در تحلیل داده ها بوجود آورده اند. روشهای آماری سنتی به دو دلیل امروزه كارائی خود را از دست داده اند. علت اول افزایش تعداد مشاهدات (observations) است، و علت دوم كه از اهمیت بالاتری برخوردار است افزایش تعداد متغیرهای مربوط به یك مشاهده می باشد.
 
تعداد متغیرهایی كه برای هر مشاهده باید اندازه گیری شود ابعاد داده نامیده می شود. عبارت "متغیر" (variable) بیشتر در آمار استفاده می شود در حالی كه در علوم كامپیوتر و یادگیری ماشین بیشتر از عبارات "ویژگی" (feature) و یا "صفت" (attribute) استفاده می گردد.بسترهای داده ای كه دارای ابعاد زیادی هستند علیرغم فرصتهایی كه به وجود می آورند، چالشهای محاسباتی زیادی را ایجاد می كنند. یكی از مشكلات داده های با ابعاد زیاد اینست كه در بیشتر مواقع تمام ویژگیهای داده ها برای یافتن دانشی كه در داده ها نهفته است مهم و حیاتی نیستند. به همین دلیل در بسیاری از زمینه ها كاهش ابعاد داده یكی از مباحث قابل توجه باقی مانده است.
 
در تهیه این گزارش كمتر به اثباتهای ریاضی پرداخته شده و بیشتر به مفاهیم و كاربرد روشها توجه شده است. در فصل دوم از این گزارش، به مطالعه ی روشهای مبتنی بر استخراج ویژگی پرداخته ایم. در تهیه ی مطالب این فصل سعی كرده ایم با ارائه ی مثالهای مناسب، خواننده را در درك بهتر مفاهیم مربوطه یاری رسانیم. در این فصل، چهار روش ارائه شده است كه همگی از نوع خطی هستند.در فصل سوم روشهای مبتنی بر انتخاب ویژگی ارائه شده است. می توان گفت در این فصل یك مطالعه  اجمالی برروی تمامی روشهای انتخاب ویژگی انجام شده است. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

كاهش ابعاد

یادگیری ماشین

روشهای كاهش ابعاد داده

 
 
 
 
 
فهرست مطالب
Dimensionality Reduction
1- مقدمه

2- روشهای مبتنی بر استخراج ویژگی

   2-1- Discrete Fourier Transform
   2-2- Discrete Wavelet Transform
   2-3- Principal Component Analysis
      2-3-1- مفاهیم مقدماتی مورد نیاز در PCA
      2-3-2- الگوریتم PCA
   2-4- Factor Analysis

3- روشهای مبتنی بر انتخاب ویژگی

   3-1- تعاریف
   3-2- روشهای مختلف انتخاب ویژگی
      3-2-1- توابع تولید کننده
      3-2-2- تابع ارزیابی
      3-2-3- دسته بندی و تشریح الگوریتم های مختلف انتخاب ویژگی
      3-2-4- جمع بندی روشهای انتخاب ویژگی
4- فهرست منابع و مراجع
 
 
 
 

 

دانلود كاهش ابعاد و تشریح روشهای كاهش ابعاد داده

دریافت و دانلود فایل”كاهش ابعاد و تشریح روشهای كاهش ابعاد داده”