فقه،الهیات،معارف

دانلود اخلاق پژوهش در اسلام

مقاله اخلاق در پژوهش
اخلاق در پژوهش pdf
کاربرد اخلاق در پژوهش چیست
اخلاق پژوهشی چیست
ملاحظات اخلاقی در انجام پژوهش
اخلاق در پژوهش
تاریخچه اخلاق در پژوهش
اخلاق پژوهش در اسلام

دانلود مقاله رشته معارف

اخلاق پژوهش در اسلام

 
 
 
 
 
 
مقدمه
شكی نیست كه تحقیق و پژوهش علمی در اسلام اهمیت بسیار فراوانی دارد و پرواضح است كه افكار، اندیشه‌ها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه زیر ساخت‌های علمی آن جامعه را تشكیل داده، بناهای علمی و نتایج عملی و تجربی فراوانی به همراه دارد. از این رو، اگر محققان و پژوهشگران ارزش‌های خوب و پسندیده اخلاقی را با مسائل پژوهشی خود همراه كنند؛ زیر ساخت‌های علمی جامعه اثرات و نتایج مثبت و همیشگی خواهند داشت و اگر خدای ناكرده با امور غیر ارزشی و غیر اخلاقی همراه شوند؛ نتایج منفی و ناپسند به دنبال خواهند داشت؛ به همین جهت در این یادداشت به برخی از آموزه‌های اخلاقی اسلام درباره پژوهش اشاره می‌شود.
 
 
نخستین مساله‌ای كه شایسته و بایسته است پژوهشگران به آن توجه كنند این است كه نیت و انگیزه خود را برای خدا خالص كنند و به خاطر جلب رضای خدا و تقرب به درگاه او تحقیق و پژوهشی انجام دهند.زیرا می‌دانیم كه بر اساس نظام اخلاقی اسلام، نیت و انگیزه، به اندازه عمل و بلكه بیشتر از آن اهمیت دارد و به همین دلیل پیامبر اكرم (ص) فرمود: نیت مومن بهتر از عمل اوست (بحارالانوار ج 70 ص 186) و در جای دیگر فرمود: ارزش اعمال بستگی به نیت ها دارد و بهره هر كس از عملش مطابق نیت اوست، كسی كه به خاطر خدا و پیامبر هجرت كند هجرت به سوی خدا و پیامبر كرده است و كسی كه به خاطر رسیدن به مال دنیا یا به دست آوردن همسری هجرت كند بهره‌اش همان چیزی است كه به سوی آن هجرت كرده است. (مستدرك الوسائل ج 1 ص 90)
 
ماهیت هر عملی با توجه به نیتی كه فرد در انجام آن داشته مشخص می‌شود، زیرا اعمال ما، تنها جنبه ظاهری و دنیوی ندارند بلكه متشكل از ظاهر و باطن هستند، به همین جهت، برای ارزش‌گذاری كاری، تنها ظاهرِ خوب كفایت نمی‌كند بلكه باید باطن آن كار و شخص انجام دهنده آن نیز خوب و پسندیده باشد. به بیان روشن‌تر در دیدگاه اسلام تنها عملی ماندگار و ابدی خواهد شد كه با انگیزه الهی و پیروی از او انجام شود لذا برای اینكه تحقیق و پژوهش ما حقیقتا ارزشمند گردد و ما را به سعادت و كمال حقیقی رهنمون سازد نیازمند همراهی با انگیزه الهی و اخلاص در عمل است.
 
همچنین اگر قصد و نیت الهی و اخروی همراه تحقیق و پژوهش باشد، اجر و پاداش آن، مضاعف خواهد شد.
امام علی علیه‌السلام فرمود: عطایای الهی به اندازه نیت انسان است. (نهج‌البلاغه / نامه 31)
ذكر این نكته ضروری است كه اگر تحقیق و پژوهش به انگیزه دیگری مانند انگیزه‌های ثروت، قدرت و مانند آن صورت پذیرد هر چند ممكن است مدتی دنیای ما و دیگران را آباد كند اما چون در راستای زندگی حقیقی ما نیست فاقد ارزش حقیقی همه جانبه خواهد بود و سود معنوی برای پژوهشگر نخواهد داشت.
 
 
 
كلید واژه:
اخلاق در پژوهش
اخلاق پژوهش در اسلام
 
 
 
 
فهرست مطالب
اخلاق پژوهش 1
1. انگیزه الهی 2
2. توكل 3
3. احترام به پژوهشگران سابق 3
4. شهامت و شجاعت در پژوهش 3
5. امانت‌داری 4
6. روحیه حقیقت جویی در پژوهش 4
7. پرهیز از كتمان حق 5
8. پژوهش گروهی و استفاده از مشاوران 5
9. پرهیز از شهرت‌طلبی و دنیا خواهی و تمایلات نفسانی 6
10. پرهیز از شتاب زدگی 6
11. پرهیز از دخالت دادن خواسته‌های شخصی و گروهی 7
13. رعایت اولویت‌ها 7
14. تواضع و فروتنی 8
16. فهم كامل سپس نقد اندیشه 8
17. روحیه انتقاد پذیری 9
 
 
 
 
 

دانلود اخلاق پژوهش در اسلام

دریافت و دانلود فایل”اخلاق پژوهش در اسلام”

فقه،الهیات،معارف

دانلود پاورپوینت آموزه های الهی به صورت مسابقه گروهی

پاورپوینت آموزه های الهی
دانلود پاورپوینت آموزه های الهی پ
پاورپوینت درباره آموزه های الهی

دانلود پاورپوینت آموزه های الهی به صورت مسابقه گروهی جهت رشته فقه و الهیات و معارف در قالب 16 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

 

چند راه وجود دارد که همه آن ها بايد فراهم باشد.
1- اين که پيامبر قبلي آمدن او را خبر داده باشد، مانند حضرت عيسي(ع) که به آمدن حضرت محمد(ص) خبرداده بود.
2- معجزه
3- نشانه هايي که دلالت بردرست بودن ادعاي نبوت او داشته باشد، مانند: راست گويي، امانت داري، بي اعتنايي به دنيا، فداکاري در راه هدف و …
4- محتواي تعاليم و برنامه هاي او الهي باشد.

 

 

 

فهرست مطالب
عقايد
قرآن
تست هوش
حديث
کيستم
سوره شناسي
اخلاق
قرآن
کيستم
تست هوش
حديث
سوره شناسي
قرائت

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت آموزه های الهی به صورت مسابقه گروهی

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت آموزه های الهی به صورت مسابقه گروهی”

فقه،الهیات،معارف

دانلود پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا

پدافند غیرعامل در عاشورا
تمهیدات پدافندغیرعامل در نبرد عاشورا
روشهای عملیات روانی در نهضت عاشورا
مدیریت بحران امام حسین(ع) در شرایط بحرانی
دانلود مقاله رشته معارف اسلامی
پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا
دانلود مقالات معارف اسلامی
فروش فایل

دانلود مقاله رشته معارف اسلامی

پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا

 
چکیده:
از جمله ارزش ها ی شیوه مدیریت بحران نظامیِ تحمیل شده بر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران او، مدیریت بحران است که ابعاد گسترده ای را شامل می شود ،بعد نظامی و دفاعی تنها گوشه ای از این ابعاد است و بخشی از شیوه های نظامی آن حضرت مجموعه ای از تمهیدات قبل از آغاز نبرد نابرابر عاشورا یا ”پدافند غیرعامل“ است.
 
مقدمه
صحنه های دفاع مظلومانه حضرت امام حسین(علیه السلام) و یارانش در کربلا دارای ابعاد و ارزش های متنوعی است که با بررسی هر یک از این ارزش ها باب جدیدی از معرفت نسبت به آن بزرگوار و اصولاً رفتار عمیق ائمه اطهار(علیهم السلام) گشوده می شود.پیام های معنوی و عظمت و شکوه ایثار این صحنه همچون خورشیدی است که جلوه ستارگان درخشان حرکت های جانبی را از نگاه ظاهری اولیه می پوشاند. در حالیکه هر یک از این رفتارهای ضمنی، خود خورشیدی تابان و الگویی ارزشمند در طول تاریخ محسوب می شوند.از جمله این ارزش ها شیوه مدیریت بحران نظامیِ تحمیل شده بر اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران اوست. مدیریت بحران ابعاد گسترده ای را شامل می شود که بعد نظامی و دفاعی تنها گوشه ای از این ابعاد است و بخشی از شیوه های نظامی آن حضرت مجموعه ای از تمهیدات قبل از آغاز نبرد نابرابر عاشورا یا ”پدافند غیرعامل" است.
 
آن حضرت قبل از نبرد عاشورا مراحلی را طی کردند که خلاصه اش شفاف سازی حق و باطل و در عین حال همراه با تفکر و تعمق ابتکار عمل از سوی جبهه حق بود. بدین ترتیب هنر بهره گیری صحیح از حداقل امکانات در مقابل دشمنی که از حداکثر امکانات بهره مند بود ثبت شد.مدیریت ذکاوتمندانه عبور از بحرانی بزرگ و تحمل شکستی مقطعی و ظاهری و رسیدن به الگویی از پیروزی پایدار و غرورآفرین در طول تاریخ توسط سیدالشهدا(علیه السلام) و یارانش به یادگار ماند.اصولاً رفتار سالار شهیدان و تمامی یاران صدیقش تا قبل از تاسوعا کاملاً غیرنظامی و به دور از هرگونه مقابله جنگی و نظامی بود به طوری که حضور زنان و کودکان چنین حکایت می کرد و انگیزه این سفر براساس دعوت های مکرر بزرگان و نمایندگان اهل کوفه در راستای اهداف فرهنگی آن امام در منطقه کوفه بود.
 
اما پس از اتمام حجت آن حضرت و اجتناب از درگیری با پیشنهاد بازگشت و اصرار جبهه باطل بر تحمیل بیعت یا جنگ ورق برگشت و صحنه تدابیر و تمهیدات مقابله نظامی و جنگی به عنوان بحرانی کاملاً جدی آغاز شد. جالب این که تمامی زمان اجرای این تدابیر از غروب روز تاسوعا تا صبح روز نبرد یعنی فقط یک شب تا صبح بود.رحمت و درود خدا بر چنین مدیری که در شرایط بسیار سخت تحمیل شده از طرف قدرت نظامی وقت ”دکترین برتری خون بر قدرت نظامی" را طراحی و به خوبی اجرا کرد. در چنین شرایطی آن حضرت و همراهان جملگی می دانستند که فردا در این مقابله نظامی نابرابر شکست خواهند خورد؛ ولی با همتی کامل و عزمی راسخ در همان محدودیت زمانی یک شب تمامی تمهیدات غیرعامل را درحد ممکن به اجرا درآوردند که در حد بزاعت و منابع موجود به آن می پردازیم .
 
 
 
کلمات کلیدی:

پدافند غیرعامل در عاشورا

تمهیدات پدافندغیرعامل در نبرد عاشورا

روشهای عملیات روانی در نهضت عاشورا

مدیریت بحران امام حسین(ع) در شرایط بحرانی

 
 
 
فهرست مطالب
پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا 1
مقدمه 1
آشنایی اجمالی با پدافندغیرعامل 2

پدافند غیرعامل در قرآن و نهج البلاغه 3

برخی از اقدامات پدافند غیرعامل در صدر اسلام 4

مدیریت بحران امام حسین(ع) در شرایط بحرانی پس از مرگ معاویه 4

مدیریت استراتژیک امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا 5

بکارگیری روشهای عملیات روانی در نهضت عاشورا 6
بکارگیری اصول پدافند غیرعامل در نبرد عاشورا 8
نمایی از صحنه نبرد عاشورا 9
راههای مواصلاتی (مسیر دفاعی) 12
نتیجه تمهیدات پدافندغیرعامل در نبرد عاشورا 13

دانلود پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا

دریافت و دانلود فایل”پدافند غیرعامل در نهضت عاشورا”

فقه،الهیات،معارف

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق حجاب 55 صفحه

مبانی نظری حجاب
پیشینه تحقیق حجاب
فصل دوم پروژه حجاب
دانلود مبانی نظری حجاب
پیشینه تحقیق درباره حجاب
پیشینه تحقیق در مورد حجاب
مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد حجاب

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد حجاب می باشد. در بخش اول مبانی نظری حجاب تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه تحقیق حجاب در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 
 
چکیده 
گرایش به پوشش و عفاف یک گرایش فطری در میان زنان و مردان است. اما میزان و شکل آن رابطة مستقیمی با اخلاق و فرهنگ جوامع داشته و دارد. احكام‌ اسلام‌ بر اساس‌ جلب‌ مصالح‌ و دفع ‌مفاسد مبتنی‌ بر فطرت پاك‌ انسان‌ و عدم‌ ضرر است‌. خالق‌ انسان‌ بهتر از هر نهاد یا منبعی‌ می‌داند كه‌نیاز فطری‌ انسان‌ چیست‌؛ زیرا بدون‌ تردید اگر پروردگار را تنها علت‌ اصلی‌ پیدایش‌عالم‌ هستی ‌بدانیم‌، به‌ طور قطع‌ علم‌ و عدالت‌ آن‌ ذات ‌بی‌همتا اقتضا دارد كه‌ منبع‌ اصلی‌ قانونگذاری‌ نیز برای‌ رفتار و گفتار شخصی‌ و اجتماعی‌ انسان‌باشد.
 
تاریخ مكتوب انسانی مدنی، بر این واقعیت گواهی می دهد كه همزمان با آغاز زندگی اجتماعی بشر، در قالب خانواده، خویشاوندان و جامعه، مفاهیم محرم و نامحرم و گونه ای از حریم گیری و محدودیت، به عنوان معیار بایدها و نباید ها در برقراری روابط جنسی، شكل معاشرت، چگونگی تماس گفتاری و پوشش بدنی، مطرح بوده و جلوه حجب، حیا و عفاف او به حساب می آمده است. یكی از نمادهای حیا و عفاف، نماد پوشش و لباس، بوده است و پایبندی به آن برای زنان یك كمال به حساب می آمده است. ولی چهار قرن پیش، در اثر رنسانس در غرب فرهنگ شرم ستیزی و عفت گریزی، طراحی گردید. با این تحول، محرم و نامحرم معنای خود را از دست داد، شرم، حیا و عفت همراه با لباس زن فرو ریخت، تمام محدودیتها، در تعامل دو جنس مخالف، از میان برداشته شد و پوشش اندام مشخص كنندة جنسیت زن، نشانه عقب ماندگی و مخالف حق آزای او قلمداد گردید.
 
از آن جا كه در دهه‌های اخیر برخی كشورهای اروپایی محدودیت‌هایی برای پوشش زنان مسلمان وضع نموده‌اند، لذا تبیین حقوق اقلیت‌ها در حقوق بین‌الملل ضروری می‌باشد. این پروژه ضمن اشاره به مفاهیم ، مبانی و تاریخچه ی حجاب ، به بررسی این مقوله از منظر فقهی و حقوقی ( داخلی و بین المللی ) می پردازد. در نهایت برآیند پروژه این است كه با احراز شرایط در مورد مجرم، عمل بی حجابی، جرم تلقی می شود و قابل مجازات است و ممنوع دانستن حجاب نقض حقوق بشری افراد و آزادی دینی آنان است و بیشتر ناشی از فشارهای سیاسی و اجتماعی می‌باشد
 
 
 
كلید واژه :
حجاب
عفاف
فقه
حقوق
اقلیت‌ها
زکات
 
 
 
 
 مقدمه
بی هیچ شبهه ای حجاب از مسلّمات شریعت و از واجبات قطعی و ضروری آن است ولااقل فقهای امامیه در این زمینه تردیدی ندارند . وظیفه پوشش كه اسلام براى زنان مقرر كرده است ‏بدین معنى نیست كه از خانه بیرون نروند. زندانى كردن و حبس زن در اسلام مطرح نیست.پوشش زن در اسلام این است كه زن در معاشرت خود بامردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه‏گرى و خودنمایى نپردازد.آیات مربوطه همین معنی را ذكر مى‏كند و فتواى فقها هم مؤید همین مطلب است و ما حدود این پوشش را با استفادهاز قرآن ومنابع سنت ذكر خواهیم كرد.
نشانه بودن «حجاب» برای «عفاف» گریزناپذیر است. پوشش، نشان عفاف است. عفت و حیا، خصلتی انسانی است كه تاریخ بر نمی تابد و مورد پذیرش تمامی انسانها بوده و هست. و انسانهای بزرگ و ادیان آسمانی نیز بدان توصیه كرده اند. در شریعت اسلامی نیز بر آن تأكید فراوان شده است. همین خصلت انسانی یكی از فلسفه های اصلی پوشش آدمی بوده است.
حیا و عفاف از ویژگیهای درونی انسان است و حجاب به شكل و قالب و نوع و چگونگی پوشش بر می گردد. تفاوت باطن و ظاهر یا روح و جسد و یا گوهر و صدف را می توان به عنوان تمثیل دراین زمینه به كاربرد.
 
پوشش اسلامی و حجاب یکی از آموزه‌های دین اسلام است که بسیاری از زنان مسلمان به عنوان تکلیف دینی به آن عمل می‌کنند. بر اساس موازین حقوق بشر نیز هر انسانی از حق آزادی فکر، وجدان و دین برخوردار است. این حق شامل اظهار عقیده و ایمان، تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی به نحو فردی یا جمعی، خصوصی یا عمومیخواهد بود (ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر).علیرغم بحث‌های فراوان، برخی كشورهای اروپایی با گذراندن قانون خاص، استفاده از پوشش اسلامی را در مدارس ابتدایی و راهنمایی ممنوع كردند؛ در نتیجه، محدودیت‌هایی برای زنان و دختران مسلمان ایجاد شده است.
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل دوم:اصطلاحات ومفاهیم ومباحث عام
2-1-بخش اول 
2-1-1- حجاب درلغت 
2-1-2- حجاب در اصطلاح 
2-1-3- عفاف در لغت 
2-1-4-عفاف در اصطلاح 
 
2-2-بخش دوم 
2-2-1- اثرات حجاب 
2-2-2- فواید حجاب 
2-2-3- انواع حجاب قرآنی
2-2-4- ابعاد حجاب 
 
3-3-بخش سوم 
2-3-1- حجاب درگفتار 
2-3-2- حجاب رفتاری 
2-3-3- حجاب وعفت
2-3-4-مفهوم وابعاد حجاب درقرآن 
2-3-5-هدف وفلسفه حجاب 
2-3-6-حجاب چشم 
 
2-4-بخش چهارم 
2-4-1- توجه به رابطه پوشش وفرهنگ دینی 
2-4-2- آثار ووفائد رعایت حجاب وپوشش دینی 
2-4-3- بررسی فرهنگ حجاب وعفاف در غرب 
2-4-4- زن محجبه در غرب 
2-4-5- حجاب زن مسیحی 
2-4-6- افزایش گرایش زنان به اسلام وحجاب در غرب 
2-4-7- گسترش حجاب در دانشگاههای غربی 
2-4-8- طرح قانون ممنوعیت حجاب در آمریکا
2-4-9- اسلام حراسی ومقابله با حجاب 
2-4-10-مسئله حجاب درزمان حکومت رسول خدا(ص)
 
منابع
 

 

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق حجاب 55 صفحه

دریافت و دانلود فایل”مبانی نظری و پیشینه تحقیق حجاب 55 صفحه”

فقه،الهیات،معارف

دانلود بررسی حسادت و ریشه های آن در دین و علم روانشناسی

پروژه حسادت
ریشه های تربیتی حسادت
ریشه های تربیتی حسادت
تحقیق در مورد حسادت کودکان
تحقیق کامل در مورد حسادت
مقاله در مورد حسادت در کودکان
بررسی حسادت در قرآن و روایات
ریشه های حسادت از نظر علمای اخلاق
عوامل تربیتی حسادت از دیدگاه روانشناسان

این پروژه در مورد حسادت و با عنوان بررسی حسادت و ریشه های آن در دین و علم روانشناسی می باشد.بخیل کسی است که به مال خودش بخل می ورزد و صاحب بخل شدید کسی است که به مال دیگران بخل می ورزدو این دومی به نعمت هایی که خداوند به بندگانش داده که میان آنها و شخص حسود هیچ دشمنی و ارتباطی نیست بخل می کندو چنین عملی انگیزۀ آشکاریجز پلیدی نفس و پستی طبع نداردو بخل در سرشت او قرار دارد. و چنین فردی با گرفتاری دیگران خشنود و فرحناک و از وسعت زندگی دیگران محزون و ناراحت می‌گردد، چنین فردی وقتی می‌شنود که از فردی نعمتی زائل شده است، خوشحال شده و حتی در بعضی موارد ناخودآگاه می‌خندد و متأسفانه علاج این نوع حسد،(چون درون ذات بشر است) بسیار سخت خواهد بود، زیرا این امر درون نفس و به نوعی جزئی از شخصیت شده است.

 

 

 

یکی از رذائل اخلاقی که در علم اخلاق مورد بررسی قرار می گیرد ؛ رذیلۀ حسادت است .حسد صفت بسیار زشتی است که آدمی را به پست ترین مرحلۀ رذالت می رساند تا جائی که شخص حسود تحمل شا دکامی و بهره مندی دیگران را ندارد. دانشمندان اسلامی ، حسادت را برای آدمی بسیار مضر می دانند و از آن نهی کرده اند، چرا که حسادت به روح و روان انسان ضربات جبران ناپذیری وارد کرده و تأثیرات منفی در رفتار و کردار آدمی می گذارد و این صفت زشت و ناپسند ممکن است سالها و شاید تا آخر عمر، انسان را با مشکلات و خطرات روحی و روانی همراه کند و به سادگی از وجود او خارج نشود تا جائی که دوست دارد‌دیگران‌را‌نیز‌منحرف‌کند. 

 

 

 

 

 

حسد از دیدگاه قرآن

در این باره در قرآن ، حسد به عنوان دستاویزی برای اهل کتاب جهت انحراف مؤمنان قلمداد شده است . آنجائی که خداوند می فرماید : 
وَدَّ کَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِکُمْ کُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ ، « بسيارى از اهل كتاب پس از اينكه حق برايشان آشكار شد از روى حسدى كه در وجودشان بود ، آرزو مى‏كردند كه شما را ، بعد از ايمانتان ، كافر گردانند . پس عفو كنيد و درگذريد ، تا خدا فرمان خويش را بياورد ، كه خدا بر هر كارى تواناست »  . 

 

 

 

 

پیام هایی که در این آیۀ نهفته است :
1.    شعلۀ حسادت چنان خطرناک است که بعد از علم و آگاهی نیز فرو نمی نشیند.« حسداً » « مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ »
2.     شما با ایمان آوردن به اسلام ، عظمت و عزتی می یابیدکه دشمنان به شما رشک و حسد می ورزند و می خواهند شما به جهل ، شرک و تفرقۀ زمان جاهلیت برگردید. « وَدَّ کَثِيرٌ » «لَوْ يَرُدُّونَکُمْ »
3.    با مخالفان نباید فوراً به خشونت برخورد کرد ، گاهی لازم استحتّی با علم به کینه و حسادت آنها ، با ایشان مدارا نمود. « فَاعْفُوا »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب                                
2-1- واژه شناسی حسد    12
2-2- تعریف حسادت در علم اخلاق    14
2-3- تفاوت های غبطه و حسادت    18
2-4- ضد حسادت نصح و خیرخواهی    19
2-5- سلامت و بیماری روان    22
2-5-1- سلامت از دیدگاه اهل لغت    22
2-5-2- روان    23
2-5-3- روح وبدن و تأثیر آنها بر همدیگر    24
2-5-4- سلامت روان از دیدگاه قرآن و حدیث    25
2-5-5- تعریف بیماری روانی    26
2-5-6- نشانه‌های بیماری روانی از نظر آیات و روایات    27
2-6- نشانه های حسود    30
2-6-1- نفاق    31
2-6-2- احساس نارضایتی و اندوه    32
2-6-3- احساس خشم    33
2-6-4- احساس رنج    34
2-6-5- احساس حسرت    35
2-7- مراتب حسادت    35
2-8- زمینه های رشد حسادت    39
2-8-1- زمینه های خانوادگی    39
2-8-1-3- علل و انگیزه های حسادت در کودکان    43
2-8-1-3-1-حسادت فرزند اوّل نسبت به کودکان بعدی    43
2-8-1-3-2- برخوردهای تبعیض آمیز    45
2-8-1-3-3- احساس محرومیّت    47
2-8-1-3-4- توجه نکردن به استعدادها و توانایی فرزندان    49
2-8-2- زمینه های فامیلی حسادت    49
حسادت به آشنایان:    50
2-8-3- زمینه رشد حسادت در محیط تحصیلی و محیط کار    52
2-8-4-زمینه رشد حسادت و توارث    54
2-9- ریشه های حسادت از نظر علمای اخلاق    61
2-9-1- خباثت نفس و بخل ذاتی نسبت به بندگان خدا    61
2-9-2- عداوت و دشمنی    61
2-9- 3- حب مشهور شدن وآوازه یافتن    62
2-9-4- ترس از باز ماندن از مقصود خود    63
2-9-5- تعزّز    63
2-9-6- تکبّر    64
2-9-7- تعجّب واستعباد    65
2-10- ریشه‌یابی حسادت در ضعف باورهای دینی    66
2-10- 1- ضعف ایمان به حکمت خداوند    68
2-10- 2-تزلزل در پایه‌های ایمان به پروردگار    71
2-10- 3- عدم توجّه به عظمت خداوند    73
2-11- تعریف حسادت در روانشناسی    74
2-11-1- ریشه های تربیتی حسادت:عوامل تربیتی حسادت از دیدگاه روانشناسان    77
2-11-1- 1- احساس حقارت    77
2-11-1-2- ضعف اعتماد به نفس و نداشتن امنیت    78
2-11-1-3- رابطۀ عزت نفس و حسد    79
2-11-1-3-1- نشانه‌های عدم عزت نفس    80
2-11-1-3-2- نقش عزت نفس در از بین رفتن حسد    81

منابع و مراجع
 

دانلود بررسی حسادت و ریشه های آن در دین و علم روانشناسی

دریافت و دانلود فایل”بررسی حسادت و ریشه های آن در دین و علم روانشناسی”

فقه،الهیات،معارف

دانلود فطرت

واژه‌شناسى و مفهوم فطرت
ویژگى‌هاى فطریات
اقسام فطریات
نظر روان‌شناسان درباره فطرت
دلالت فطرت بر وجود خداوند
برهان فطرت از دیدگاه متفكران مسیحى
سیستم همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه
fileina
فروشگاه ساز فایل
فروشگاه فایل

مقاله فطرت

مقدّمه :
از اساسى‌ترین مسائل تاریخ اندیشه بشر، مسأله اثبات خداست. مهم‌ترین رسالت پیامبران الهى، هدایت مردم به سوى معرفت خداوند عالم است. این مقاله، به یكى از دلایل وجود خداوند پرداخته و در پى پاسخ این پرسش‌هاست: فطرت چیست؟ فطریات كدام‌هاست؟ ویژگى‌ها و اقسام آن‌ها چیست؟ آیا دلیلى بر وجود فطرت و فطریات مى‌توان یافت؟ آیا فطرت دلیل بر وجود خداوند است؟
 

واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 

«فطرت» كلمه‌اى عربى از ماده (ف.ط. ر) است كه به دو معناى «شكافتن» و «آفریدن و ایجاد اولیه» و بدون سابقه (خلق از عدم) مى‌باشد.1 علّامه طباطبائى بر آن است كه معناى دوم «الفطر»، «ایجاد از عدم محض» است.2 مشتقات این ماده به هر دو معنا در قرآن آمده‌اند: 
 
ـ «اَفىِ اللّهِ شكٌ فاطرِ السموات و الارض» (ابراهیم: 10) به معناى آفریدن
ـ «اذا السماءُ انفطرت» (انفطار: 1) به معناى شكافتن. 
 
«فطرت» كه بر وزن «فِعله» است به معناى كیفیت خاص خلقت است; یعنى ویژگى‌هایى كه خداوند در خلقت انسان لحاظ كرد و بینش‌ها و گرایش‌هاى خدادادى و غیراكتسابى كه در انسان قرار داده شده‌اند. «توحید فطرى است»; یعنى انسان نسبت به توحید، بى‌اقتضا و خنثى نیست. در سرشت انسان، تقاضایى وجود دارد كه توحید و معارف دینى، پاسخ‌گوى آن است. پیامبران الهى چیزى را بر انسان عرضه كرده‌اند كه بشر به حسب طبیعت خود در جستوجوى آن است.
 
 
کلمات کلیدی:

فطرت

فطریات

برهان فطرت

 
 
 
فهرست مطالب
مقدّمه 2
واژه‌شناسى و مفهوم «فطرت» 2
«فطریات» 3

ویژگى‌هاى فطریات 7

اقسام فطریات 9

حبّ ذات 9

تصدیق فطرت و فطریات 11

دلایلى بر وجود اصل فطریات و فطرت خدا آشنا در انسان اقامه مى‌شوند: 11
3. دلیل نقلى: 15

نظر روان‌شناسان درباره فطرت 17

دلالت فطرت بر وجود خداوند 20

برهان فطرت از دیدگاه متفكران مسیحى 25

پى‌نوشت‌ها 26
 

دانلود فطرت

دریافت و دانلود فایل”فطرت”

فقه،الهیات،معارف

دانلود بررسی ارزش های اخلاقی قرآن

دانلود، پروژه،ارزش اخلاقی،قرآن،

چکیده

«ارزش‌ها» در زندگی بشر، با همة تفاوت‌ها و تضادهایی كه در نمودها و فرهنگ‌ها دارد، در بقاء جوامع و در رشد و ارتقای آنها نقش اساسی ایفاء می‌كند. بنیان هر جامعه، خانواده و.. به ارزش‌های حاكم بر آنها وابسته است. عدم آگاهی از ارزش‌های والای انسانی و انحراف از حوزة ارزش‌های برتر به سمت ضد ارزش‌ها، می‌تواند موجب انحطاط كامل آنها گردد. از سوی دیگر، با توجه به اینكه ما هر روز در جامعه شاهد تبلیغ ضد ارزش‌هایی هستیم كه كودكان، نوجوانان و جوانان ما در معرض خطر گرایش به سوی آنها هستند، نقش حیاتی آموزش ارزش‌ها بسیار ضروری می‌نماید و برنامه‌ریزی در جهت به كارگیری روش‌های تدریس مناسب وكارآمد، می‌تواند راه گشای مؤثری در جهت كمك به این مسئله باشد.ارزش‌ها در ایجاد ثبات در شخصیت افراد و حیات اجتماع بسیار مهم و به‌عنوان عاملی تأثیرگذار می‌باشد، آموزش و اشاعه صحیح آنها امری ضروری است. این تحقیق به ارائه روش‌هایی در جهت آموزش ارزش‌های دینی و اخلاقی می‌پردازد. تحقیق حاضر نظری و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و نتایج آن، بیانگر ارائه یك روش جدید به نام روش پله كانی آموزش ارزش‌هاست. این روش از سه مرحله قبل از آموزش یا «آمادگی و آگاهی»، مرحله آموزش یا «پایه گذاری» و مرحله بعد از آموزش یا « پرورش» تشكیل شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارزش های اخلاقی  قرآن  است.

کلیدواژه : ارزش اخلاقی،قرآن.


 

فهرست مطالب

عنوان…………………………………………………………………………………………………….. صفحه

فصل اول:  طرح تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1

بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3

اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 6

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 7

سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….. 7

تعاریف و مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………………….. 8

فصل دوم: پیشیه تحقیق

پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… 9

فصل سوم: روش تحقیق

روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 19

جامعه ی آماری ……………………………………………………………………………………………………………………….. 19

اعتبار و روایی گویه ها……………………………………………………………………………………………………………… 19

ابزار جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………. 19

روش تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………… 20

فصل چهارم : بافته های تحقیق

ارزش اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 21

عناصر ارزش اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………… 22

معیار ارزش اخلاقی………………………………………………………………………………………………………………….. 24

ذهنی‌گرایان و ارزش اخلاقی……………………………………………………………………………………………………. 24

نسبی‌گرایی فرهنگی و ارزش اخلاقی……………………………………………………………………………………… 25

نتیجه گرایان……………………………………………………………………………………………………………………………… 25

وظیفه‌گرایان……………………………………………………………………………………………………………………………….. 26

ارزشمندی عمل در نظام اخلاق اسلامی………………………………………………………………………………… 27

علم اخلاق ………………………………………………………………………………………………………………………………… 27

 رابطه اخلاق و فلسفه …………………………………………………………………………………………………………….. 29

رابطه اخلاق و عرفان ………………………………………………………………………………………………………………. 31

 رابطه «علم‏» و «اخلاق‏» ……………………………………………………………………………………………………….. 32

مبانی اخلاق وکرامت انسان در قرآن……………………………………………………………………………………….. 36

کرامت  وعزت نفس محور اخلاق اسلامی………………………………………………………………………………. 51

پیامدهای توجه به اخلاق و کرامت ذاتی………………………………………………………………………………… 55

روش های آموزش ارزش اخلاقی به مردم شهر بم……………………………………………………………….. 59

روش پله كانی آموزش ارزشها………………………………………………………………………………………………….. 59

بیان راه‌های شناخت ارزش‌ها…………………………………………………………………………………………………… 73

شناخت تمهیدات و سازوكارهای شیطان و هـوای نفس……………………………………………………….. 73

رعایت احتیاط……………………………………………………………………………………………………………………………. 74

رعایت اعتدال و میانه روی……………………………………………………………………………………………………….. 74

بیداری وجدان اخلاقی و ایجاد مسئولیت اخلاقی………………………………………………………………….. 75

تكرار و تمرین……………………………………………………………………………………………………………………………. 75

تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………… 76

بررسی فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………. 81

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………. 85

پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………………. 89

محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 89

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………….. 90

 

 

دانلود بررسی ارزش های اخلاقی  قرآن

دریافت و دانلود فایل”بررسی ارزش های اخلاقی قرآن”

فقه،الهیات،معارف

دانلود بررسی همجنس گرایی در دین مسیحیت

پروژه همجنسگرایی
پروژه در مورد همجنسگرایی
تحقیق در مورد همجنسگرایی
همجنس گرایی از دیدگاه دین
همجنس گرایی از نگاه مسیحیت
جایگاه غریزه جنسی در مسیحیت
احکام مسیحیت در باب همجنس گرایی
برخورد مسیحیت درباره ی همجنس گرایی

این تحقیق در مورد همجنس گرایی با عنوان بررسی همجنس گرایی در دین مسیحیت می باشد.یکی دیگر از مهمترین انحرافات جنسی مطرح شده در دین مسیحیت، مسئله همجنس گرایی می باشد، نوع نگاه مسیحیت به غریزه جنسی، نگاهی الهی و دینی بوده. به طوری که در برخورد با انحرافات جنسی مانند خود ارضایی، زناء، تجاوز به عنف و سایر انحرافات جنسی به شدت به مخالفت و نهی این نوع رفتار جنسی می پردازد. لذا با توجه به این نوع نگرش در مسیحیت، برخی تمایلات جنسی مانند همجنس گرایی را نیز مورد نکوهش و مذمت قرار داده و آن را گناهی زشت و نابخشودنی معرفی می کند.

 

 

 

در مورد همجنس گرایی و نوع نگاه به آن در بین مسیحیت، می توان دو دیدگاه را معرفی کرد. گروه اول که شامل اکثریت مسیحیت مانند کلیسای کاتولیک رم، ارتدکس شرقی، کلیسای تعمیدی جنوب و غیره می باشد، نظر بر گناه بودن همجنس گرایی داده اند و گروه دوم که شامل اقلیت مسیحیت می باشند و حدوداً در قرن معاصر پا به عرصه مسیحیت گذاشته اند، اعتقاد به عدم گناه بودن همجنس گرایی را  دارند که کلیسای انگلیکن در غرب و برخی از مسیحیان متدِیست همین دیدگاه را برگزیده اند. که به بیان ادله موافقان و مخالفان گناه بودن همجنس گرایی در بین مسیحیت می پردازیم.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
همجنس گرایی از نگاه مسیحیت    1
2.2.1. رسالت حضرت عیسی7و قوانین مسیحیت    2
2.2.2. جایگاه غریزه جنسی در مسیحیت    6
2.2.3. انحرافات جنسی در مسیحیت    9
2.2.4. تاریخچه همجنس گرایی در دین مسیحیت    13
2.2.5. احکام مسیحیت در باب همجنس گرایی    14
2.2.5.1. ادله مخالفان همجنس گرایی و گناه شمردن آن    14
کتاب مقدس:    15
طبیعت انسانی:    17
مشیت الهی در نظام خانواده    18
2.2.5.2.  ادله موافقان همجنس گرایی و گناه نشمردن آن    19
2.2.6.  برخورد مسیحیت درباره ی همجنس گرایی    21
منابع    25
منابع فارسی    25
کتاب    25
مقالات    30
منابع لاتین    31
کتاب    31
مقالات    33
وب سایت رسمی    33

 

 

دانلود بررسی همجنس گرایی در دین مسیحیت

دریافت و دانلود فایل”بررسی همجنس گرایی در دین مسیحیت”

فقه،الهیات،معارف

دانلود پاورپوینت آموزشی احکام وضو

پاورپوینت احکام وضو
پاورپوینت درباره احکام وضو
دانلود پاورپوینت احکام وضو

دانلود پاورپوینت آموزشی احکام وضو جهت رشته فقه و معارف و الهیات در قالب 15 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

 

انسان بايد وضو گرفتن را با نيت شروع کند
سپس بايد در وضو ابتدا صورت را بشويد
سپس دست راست و بعد از آن دست چپ را
بعد از شستن اين اعضا، بايد با رطوبت دست، سر را مسح كند، يعني دست را بر آن بكشد
سپس پاي راست و در آخر پاي چپ را مسح كند .

 

 

 

فهرست مطالب
احکام عمومي
چگونگي وضو
اعمال وضو
شرايط اب وضو
شرايط اعضاي وضو
شرايط وضو گيرنده
كارهاي وضو بدين ترتيب بايد انجام شود
موالات
چيزهايي که بايد براي آنها وضو گرفت
براي شش چيز وضو گرفتن واجب است
مواردي که وضو گرفتن مستحب است

 

 

 

دانلود پاورپوینت آموزشی احکام وضو

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت آموزشی احکام وضو”

فقه،الهیات،معارف

دانلود پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

نفس انسانی
هویت انسان
خواهش های نفسانی
دانلود پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود
راه عملی مبارزه با خودخواهی
سخنانی از امام خمینی (ره)در مورد خودخواهی وخودبینی
خرید پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف ا

پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

 
 

ساختار هویت انسان:

درباره ساختار وجودی انسان و اینكه دو ساحتی است یا تك قطبی، دو نظریه مهم و كلی وجود دارد.اول. نظریه اكثر اندیشمندان غربی مبنی بر اینكه انسان هویتی تك قطبی و طبیعی دارد. انسان موجودی مادی و زیستی است كه تحت تاثیر تاریخ، جامعه ، تربیت ، ویا انتخاب خود ساخته می شود. این نظریه عمدتا مربوط به كسانی است كه روح انسان را از سنخ بدن و طبیعت و ماده می دانند.دوم . نظریه اندیشمندانی كه علاوه بر بعد طبیعی، برای انسان بعدی متافیزیكی نیز قایل اند  كسانی كه انسان را دارای روحی مجرد و از سنخ ملكوت می دانند.اسلام طرفدار نظریه دوم است. از این دیدگاه آدمی به طور کلی از دو گونه هویت معنوی و مادی برخوردار است. از این نظر كه از بدن مادی و طبیعی  سود می برد ، هویتی بشری و طبیعی دارد و از آن جهت كه دارای روحی مجرد و فرا طبیعی است، دارای هویتی مجرد نیز هست.
 
قرآن كریم به ساختار دو بعدی روح انسان اشاره كرده و می فرماید: خداوند آفرینش انسان را ازگل آغاز كرد، سپس او را سازمان هماهنگ بخشید و از روح خود در او دمید، پس انسان آمیزه ‏اى از عنصرى مادی و زمینى و عنصری مجرد و الهى است، و بدأ خلق الانسان من طین‏ ثم سوّاه و نفخ فیه من روحه، شروع خلقت انسان از خاك بود، سپس او را بیاراست و از روح خویش در او دمید. سجده / 9 و 7.در آموزه های دینی ما تعبیرهای فراوانی نسبت به دو واقعیت وجودی انسان وجود دارد، همچون: خود حقیقی و خود مجازی، خود ملكوتی و خود ملكی، خود مثبت و خود منفی، خود عالی و خود سافل، خود مجرد و خود مادی، خود معنوی و خود طبیعی و مانند آن.
 
اینكه انسان دارای دوساحت مادی و مجرد است، قابل انكار نیست، ولی از دیدگاه انسان شناسی و خودشناسی باید به این نكته توجه كنیم كه ما به عنوان انسان، موجودی فرامادی و روحانی هستیم و بدن مادی، تنها قالب این جهانی ما است. ما به بدن طبیعی خود در این دنیا نیاز داریم، ولی بدن نیستیم. انسان، طبیعت مادی نیست، انسان یك حقیقت روحانی است و بدن تنها ابزاری است كه خدای متعال در این زندگی در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم در عالم عنصری و طبیعت مادی این عالم زندگی كنیم.این رویکرد باعث نمی شود که ما بدن و هویت بشری خود را فراموش کنیم و یا آن را از حیطه فعالیت های خودسازانه خارج بدانیم، زیرا در هر صورت انسان تا هنگامی که زنده است و در این سرای زندگی می کند، در طبیعت رشد می کند و به بدن و هویت بشری خود نیاز دارد و تا هنگامی که آن را به خوبی مدیریت نکند، امکان رشد معنوی و انسانی نیز نخواهد داشت.
 
 
 
کلمات کلیدی:

نفس انسانی

هویت انسان

كرامت نفس

خواهش های نفسانی

 
 
 

سه گانگی هویت انسان:

قرآن کریم در مورد انسان از سه واقعیت وجودی نفس، عقل و قلب سخن می گوید. نفس مجموعه ای از قوای غریزی آدمی است و هویت بشری انسان را می سازد، عقل که مرکز ادراک و استدلال است، به انسان هویت انسانی می دهد و قلب که عرش رحمان است، به آدمی هویتی الهی می بخشد.مطابق این رویکرد، بعد مجرد انسان نیز خود به دو هویت انسانی و الهی تقسیم می شود. بنابراین در یک نظریه کلی و نهایی درباره ساختار هویت انسان می توان گفت: انسان به طور کلی دارای سه گونه هویت است.
 
1. هویت بشری که در عرصه حیات طبیعی شکل می گیرد و توسط نفس مدیریت می شود. 
2. هویت انسانی که در عرصه حیات عقلانی و توسط نیروی عقل رشد می کند. 
3. هویت الهی که در عرصه حیات عرفانی و قلب پرورش می یابد.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
مقدمه 1
فصل اول 3
دو نوع در تعالیم اسلامی 3
خود دوستی ودگردوستی 9
غریزه خود دوستی و تمایل دگردوستی 9
 
فصل دوم 11
كرامت نفس ومبارزه با نفس 11
خواهش های نفسانی 14
مبارزه با خواهش های نفسانی 14
صبر در برابر مشكلات 15
 
فصل سوم 17
خودخواهی سرچشمۀ انحطاط 17
سخنانی از امام خمینی (ره)در مورد خودخواهی وخودبینی 19
 
فصل چهارم
21 مظاهر خودخواهی درزندگی انسان 21
دو مورد از تعالیم اسلامی در مبارزۀمستقیم با عوارض خودخواهی 21
فصل پنجم 25
حق 25
 
فصل ششم 27
كبر ونخوت 27
آیه ای از كبر ونخوت 28
فصل هفتم 29
غرور و خود بینی 29
مفهوم غرور 29
غرور در قرآن مجید 30
تفسیر و جمع بندی 33
نتیجه نهایی 37
نكوهش غرور در روایات اسلامی 37
 
فصل هشتم 45
دین گریزی 45
فصل نهم 50
مبارزه با خودخواهی 50
 
فصل دهم 52
عبادت بی ثمر 52
حركات صعودی 57
شنوندگان سخن غیرحق 57
 
فصل یازدهم 60
راه عملی مبارزه با خودخواهی 60
مبدأ و معاد 60
آثار سازندۀ عقیده به معاد 61
آثاراجتماعی عقیده به معاد 63
ایجاد تعادل در امیال 67
منابع و مأخذ 71
 

دانلود پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود

دریافت و دانلود فایل”پروژه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان اسارت در خود”