فلسفه و منطق

دانلود مقاله رشته فلسفه با عنوان آنارشیسم پنهان

لوح سفید
آنارشیسم
انسان‏شناسی
شناخت‏شناسی
فلسفه سیاسی
دانلود مقاله رشته فلسفه با عنوان آنارشیسم پنهان
مقدمه ای تاریخی بر آنارشیسم
سیستم همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش فایل
فروش فایل
fileina
فروشگاه ساز فایل
فروشگاه فایل
خرید مقاله و تحقیق رشته فلسفه

مقاله رشته فلسفه با عنوان آنارشیسم پنهان 

 
چكیده 
هابز و لاك دو تن از مؤسسان فلسفه مدرن هستند. البته این دو بیشتر به عنوان فیلسوف سیاسی نامبردارند، اما هم كتاب «لویاتان» هابز و هم كتاب «رساله درباره فهم بشری» لاك از مهم‏ترین كتاب‌های شناخت‌شناسی در قرن هفدهم و آغاز عصر مدرن محسوب می‏شوند. روسو البته شناخت‏شناس نبود، اما متأثر از فلسفه شناخت لاك، انسان‏شناسی خاصی تدوین كرد كه فلسفه سیاسی قرارداد اجتماعی را در سیطره خود گرفت.
 
چه رابطه‏ای میان شناخت‏شناسی، انسان‏شناسی و فلسفه سیاسی این فیلسوفان وجود دارد؟ مقاله حاضر در پی جستجوی پاسخ این پرسش و تقویت این فرضیه است كه شناخت‌شناسی لاك انسان‏شناسی روسو را زمینه ‏سازی كرد و این دو، یكی با صراحت كمتر و دیگری با صراحت بیشتر، تفكری را تقویت كردند كه می‏توان از آن به عنوان آنارشیسم پنهان تعبیر كرد. این تفكر به دست ماركس به اوج خود رسید و به جزء مشترك فلسفه‏های سیاسی رقیب هم‌چون لیبرالیسم و سوسیالیسم بدل شد. 
 
 
واژ‏گان كلیدی:

لوح سفید 

آنارشیسم

انسان‏شناسی

شناخت‏شناسی

فلسفه سیاسی

 
 
 
مقدمه 
اگر مؤثرترین بازیگران در عرصة سیاست اعضای طبقة سیاسی, یعنی حكومتگران, باشند, نقش دوم این صحنه بی‏تردید از آنِ متفكران سیاسی و روشنفكرانی است كه نقد حاكمیت و معارضه با حكومت مهم‌ترین دغدغة آن‌ها است. حكومت‌ها, در طول تاریخ, همواره از دو سو در تهدید بوده‏اند: یكی از سوی رقیبان خود در طبقة سیاسی كه به طور عمده از طریق جنگ در پی براندازی آنان بوده‏اند, دوم از سوی عناصر تحت سلطة خود كه بیشتر از طریق اعتراض و شورش به دنبال تحمیل ارادة خود بر آنان بوده‏اند. شاید بتوان گفت كه به موازات سیر تاریخ, از دنیای پیش‏مدرن به دنیای معاصر, تهدید دوم بر تهدید اول فزونی گرفته است. 
 
اما در هر صورت, یك چیز مسلم است و آن این‌كه در عصرجدید, به ویژه در فضای روشنگری سدة هیجدهم و هم‌زمان با ظهور دولت مدرن, حكومت‌ها متوجة اهمیت قدرتی شدند كه از تركیب نیروی نقد روشنفكران و نیروی مقاومت شهروندان درست شده بود. این نقد روشنفكران، تا حدود زیادی، بر نظریه‏ پردازی‌های فیلسوفان سیاسی متكی بود. در میان این نظریه‏پردازی‌ها, دیدگاهی كه نه حكومت, بلكه اصل فایده یا ضرورت حاكمیت و دولت را مورد تردید و انكار قرار داد به آنارشیسم نامبردار شد. 
 
 
 
 

دانلود مقاله رشته فلسفه با عنوان آنارشیسم پنهان

دریافت و دانلود فایل”مقاله رشته فلسفه با عنوان آنارشیسم پنهان”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپونت آشنایی با نظریه مراجع محوری راجرز

پاورپوینت نظریه شخصیت راجرز
پاورپوینت نظریه مراجع محوری راجرز
پاورپوینت نظریه شخصیت کارل راجرز

دانلود پاورپونت آشنایی با نظریه مراجع محوری راجرز جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 24 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

راجرز در بخشی از خاطرات خود می گوید: « روي مادر بسيار باهوشي كار مي كردم كه پسر آتشپاره اي داشت. مشكلش، طرد كردن صريح پسرش بود اما با گذشت چند جلسه گفتگو نتوانستم وي را متوجه اين قضيه كنم. من گفته هاي او را جمع بندي كردم و سعي كردم به وي كمك كنم قضيه را از اين بعد نگاه كند. اما به جايي نرسيدم.

 

 

 

بالاخره تسليم شدم. به او گفتم مثل اينكه هر دو خسته شده ايم و به جايي نمي رسيم و گفتم شايد بهتر باشد تماس مان را قطع كنيم. او هم قبول كرد. مصاحبه را تمام كرديم و دست داديم. به طرف درب دفترم حركت كرد. ولي هنوز به درب دفترم نرسيده بود كه برگشت و پرسيد: شما همين جا با بزرگسالان مشاوره انجام مي دهيد. وقتي جواب مثبت مرا شنيد گفت: خوب من كمك مي خواهم.

 

 

 

فهرست مطالب
تاریخچه تحول فکر راجرز
دوره اول
دوره دوم
دوره سوم
مفاهیم بنیادی نظریه راجرز
پديدار شناسي انساني در مشاوره و روان درماني مراجع ـ  محوري
گرايش به خود شكوفايي
تقابل جبر و اختيار در نظريه راجرز
تاکید بر اینجا و اکنون
روان درمانی
تكنيكها و ابزار مشاوره مراجع محوري راجرز  

 

 

 

دانلود پاورپونت آشنایی با نظریه مراجع محوری راجرز

دریافت و دانلود فایل”پاورپونت آشنایی با نظریه مراجع محوری راجرز”

فلسفه و منطق

دانلود بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی
دانلود پروژه وجدان اخلاقی
وجدان اخلاقی از نگاه ایمانوئل کانت
وجدان اخلاقی از نگاه علامه محمّد تقی جعفری
بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته فلسفه اخلاق

بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

 
 
چکیده:
یکی از مسائلی که در فلسفه همواره مطرح بوده است، مسئله وجدان اخلاقی است. در این زمینه اندیشمندان فراوانی به تفکر پرداخته اند؛ برای نمونه: کانت، علامه جعفری، روسو، فروید و …. با توجه به عنوان پژوهش که به دنبال مقایسه وجدان اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری(ره) و ایمانوئل کانت است، محقق در این پژوهش به تفسیر هر دو دیدگاه پرداخته است.
 
محقق در این زمینه، ضمن بیان مبانی نظری وجدان اخلاقی مبتنی بر دیدگاه آن دو اندیشمند، تلاش نموده تا به بیان ریشه های وجدان اخلاقی و پیامد های آن از نگاه کانت و علامه جعفری بپردازد و تفاوت ها و شباهت های این دو دیدگاه را ذکر نماید. نتایج پژوهش نشان داد که فرضیه های تحقیق درباره وجدان در این پژوهش بطور کیفی قابل تایید است و تفاوت ها در مفاهیمی چون نیت، اخلاق مطلق و رابطه بین وجدان و خدا است. همچنین، در این پژوهش ریشه های وجدان اخلاقی از دید کانت  بر سه قاعده کلی بنا شده:1) قاعده قانون کلی، 2) قاعده انسانیت، 3) قاعده خودمختاری، درحالیکه در این زمینه ریشه وجدان اخلاقی بر اساس دیدگاه علامه جعفری در خودشناسی است.
 
 
 
 
واژگان کلیدی:

وجدان اخلاقی

اراده نیک

اختیار

تکلیف( وظیفه)

امر مطلق

ایمانوئل کانت و علامه محمد تقی جعفری(ره)

 
 
 
مقدمه:
هدف نهایی هر تحقیق یافتن پاسخی مناسب به پرسشهای تحقیق می باشد. بدین لحاظ در این تحقیق سعی شده است بر اساس مطالعات صورت پذیرفته برای فرضیه های تحقیق تحلیلی قابل قبول ارائه شود.بنابراین، تلاش شد تا پس از بیان مبانی فکری اندیشه های کانت و علامه جعفری در باب وجدان که در فصل دو و سه آمد، بر اساس اینن مبانی فرضیه های پژوهش در فصل چهارم مورد آزمون قرار گیرد.
 
در این بررسی هر یک از این دو اندیشمند در پاسخ به سوالات دیدگاه خاص خود را داشتند و پاسخ هایی را بر اساس دیدگاه آن دو بیان نمودیم و تفاوت های فکری آن دو را نیز ذکر کردیم. در در نهایت نتیجه تحقیق را بیان نمودیم و با بیان پیشنهادات پژوهشی، آنچه در این پژوهش حاصل شد، ذکر کنیم. با این حال در انجام تحقیق با محدودیت هایی روبرو بودیم که ذکر آنها باعث می شود در تحقیقات آتی این ایرادات تا جایی که ممکن است، برطرف شود. در انجام هر پژوهش محقق با یک سری محدودیت ها مواجه است که محقق را در انجام پژوهش محدود می نماید و دست او را در دسترسی به موارد لازم برای یک پژوهش بدون ایراد با مشکل مواجه می نماید در ادامه به مواردی که در انجام پژوهش با آن مواجه بودیم بیان می داریم.
 
از جمله محدودیت هایی که در این زمینه قابل ذکر است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مساله دسترسی به منابع دسته اول است. منظور از منابع دست اول کتاب های کانت است که به زبان آلمانی است و به دلیل نا آشنایی با این زبان امکان استفاده و دسترسی به این کتابها مشکل است و اکثر کتابهایی که در کشور از کانت ترجمه شده است، ترجمه مستقیم از زبان آلمانی به فارسی نیست و معمولا این کتاب های دسته اول آلمانی ابتدا به انگلیسی ترجمه شده و در ادامه به فارسی ترجمه شده است و احتمال بد فهمی و تغییر معنای اندیشه های کانت وجود دارد. و شاهد این امر کتابهای ترجمه شده از کانت در ایران است که وقتی به کتابی که دو نفر آن را ترجمه کرده اند رجوع می کنیم، دو معنای متفاوت از متن آنها ممکن است برداشت شود.
 
از دیگر محدودیت های پژوهش حاضر در باره اندیشه های علامه جعفری است. با اینکه در بحث وجدان مطالب زیادی از ایشان به چاپ رسیده است اما هنوز بعضی از آثار ایشان که در چارچوب سخنرانی بوده است. از کیفیت صوتی مناسبی برخوردار نیست و هنوز به کتاب تبدیل نشده است و محقق در حین پژوهش با این گونه محدودیت مواجه شده است.همچنین، دسترسی به منابع مرجع است و به دلیل اینکه بعضی از کتابهای علامه دارای چندین جلد است. معمولا در کتابخانه ها جزء کتاب های مرجع قرار دارد و نمی توان ّنها را به امانت گرفت. از طرفی یکی دیگر از عواملی که در انجام یک پژوهش با کیفیت بالا موثر است دسترسی به صاحب نظرانی است که در این حوزه، صاحب نظر محسوب می شوند و برای انجام یک پژوهش نیاز است که نظر آنها در این باره مد نظر قرار گیرد و به دلیل مشغله های کاری آنها دسترسی به آنها محدود است.
از دیگر محدودیت های پژوهش نبودن نهادی جامع است که تمام تحقیقات صورت گرفته در آن به ثبت رسیده و موجود باشد. تا محققان بتوانند از طریق آن اطلاعات جامعی در باره حوزه تحقیق خود حاصل نمایند.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چكیده فارسی 1
 
فصل اول: كلیات 2
مقدمه 3
1-1 . بیان مساله 3
2-1 . ضرورت واهمیت پژوهش 5
3-1 . روش پژوهش 6
4-1 . اهداف پژوهش 7
1-4-1 . هدف كلی 7
2-4-1 . اهداف جزئی 7
5-1 . سوالات پژوهش 7
6-1 . فرضیات پژوهش 8
 

فصل دوم: پیشینه پژوهشی در باب وجدان و مبانی نظری وجدان اخلاقی از دید كانت 10

مقدمه 11
1-2 . پیشینه و نتایج حاصل از آن 11
2-2 . دیدگاه هایی در باره وجدان 14

3-2 . سیر تحول افكار كانت 16

4-2 . جایگاه عقل عملی در فلسفه كانت و اصول و خطوط كلی اخلاق در عقل عملی 19
1-4-2 . عقل عملی 20

2-4 . رابطه عقل عملی با عقل نظری 20 -2

5-2 . وجدان اخلاقی از دیدگاه كانت 23

1-5-2 .نسبت بین وجدان و عقل عملی 26

2-5 . اصول و خطوط كلی اخلاقی مبتنی بر عقل عملی 30 -2

3-5-2 . پایه های اصول اخلاقی 34

4-5-2 . رابطه بین اصول اخلاقی و وجدان 35

6-2 . اصطلاحات اخلاقی 37
1-6-2 . تكلیف 37
1-1-6-2 .تكلیف شناسی 39
2-1-6-2 .تكلیف اخلاقی 41

2-6-2 . نظر كانت در رابطه با اراده خیر(نیت خیر) و معرفت عقلی 42

3-6-2 . خیر مطلق 45
1-3-6-2 . رابطه خیر با قانون اخلاقی و لذت و عقل 45
4-6-2 . امر مطلق 46
5-6-2 . غایت اخلاقی 47
6-6-2 . اختیار 48
1-6-6-2 . خود مختاری اراده، و ارتباط آن با وجدان اخلاقی و قوانین اخلاقی 50

7. رابطه اخلاق، وجدان و دین 51 -2

8-2 . بیدار كردن وجدان اخلاقی و مساله تربیت 54
9. اخلاق و حقوق 59 -2
10-2 . اخلاق و عدالت 60
 

فصل سوم: مبانی وجدان از دیدگاه علامه جعفری(ره) 62

مقدمه 63
1-3 . زندگینامه 66
2-3 . سیر فكری و پیشینه پژوهشی استاد 67
3-3 . تالیفات و تحقیقات 69
4-3 . وجدان از دیدگاه علامه جعفری 70
1-4-3 . چیستی وجدان 70
1-1-4 . خویشتن شناسی، من و وجدان 71 -3
2-1-4-3 . وجدان در حیات معقول 75
3-1-4-3 . انواع وجدان 76
1. آشنا ساختن انسان با خویشتن راز وجدان 79 -4-1-4 -3
2. اثبات احترام ذات 80 -4-1-4 -3
3. پذیرش تعهد انسانی برین 80 -4-1-4 -3
4. تعدیل خودطبیعی 81 -4-1-4 -3
5. آزاد كردن انسان از مطلق سازی ها 82 -4-1-4 -3

6. رها ساختن انسان از كابوس جبرهای نمایشی و تقویت اختیار 82 -4-1-4 -3

7-4-1-4-3 . تفكیك امتیازات جبری و امتیازات تكاملی 83
8.. شناخت و ارزیابى هدف و وسیله 84 -4-1-4 -3

5. تأثیرها و تأثرها در باب وجدان -3

(بیگانگی از خود، شهادت به وحدانیت خدا و عداوت با خدا) 84
1-5 . از خود بیگانگی 84 -3
2-5 . خود بیگانگی عامل پوچگرایی 86 -3
3-5-3 . ریشه های عداوت و شهادت به وحدانیت خدا 89
6-3 . نظرات و اندیشه های متفكران اسلامی 92
7-3 . تكلیف و ارتباط آن با وجدان 93
8-3 . اختیار و آزادی در اندیشه علامه جعفری 97
9-3 . اراده 102
1-9-3 . رابطه میل و اراده 102
2-9-3 . قضا و قدر و رابطه آن با اراده 103
10-3 . رابطه دین الهی، اخلاقیات و وجدان 104
1-10-3 . اصول ثابت و متغیر در اخلاق 105

2-10-3 . اصول و خطوط كلی اخلاق از دیدگاه علامه جعفری 106

11-3 . تعلیم و تربیت 109
1-11-3 . اهداف و وظایف تعلیم و تربیت از نگاه علامه جعفری(ره) 109
2-11-3 . اصول تربیتی 110
 
فصل چهارم: نتایج پژوهش 113
مقدمه 114

1-4 . وجدان از نظر كانت و علامه جعفری چیست؟ 116

1-1-4 . وجدان اخلاقی از دیدگاه كانت چیست؟ 117

2-1-4 . وجدان اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری چیست؟ 121

2-4 . وجدان اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری و كانت ریشه در چه مبانی دارد؟ 126

1-2-4 . وجدان اخلاقی از دیدگاه كانت ریشه در چه مبانی دارد؟ 126

2-2-4 . ریشه مبانی اخلاق از دیدگاه علامه جعفری 131

3-4 . پیامد ها و نتایج این گونه اندیشیدن در باب وجدان چیست؟ 134
1-3-4 . پیامد ها و نتایج این گونه اندیشیدن در باب وجدان با توجه به دیدگاه كانت چیست؟ 134
2-3-4 . پیامد ها و نتایج این گونه اندیشیدن در باب وجدان با توجه به دیدگاه علامه جعفری چیست؟ 136
4-4 . بررسی تفاوت ها وشباهت ها و نقد های وارد شده 137
 
فصل پنجم: نتیجه گیری و بیان پیشنهادات 143
مقدمه 144
1-5 . نتیجه گیری 144
2-5 . بیان محدودیت ها ی پژوهش 148
3-5 . پیشنهادات پژوهش 149
منابع 151
 
 

 

دانلود بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

دریافت و دانلود فایل”بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی”

فلسفه و منطق

دانلود ارزیابی مقایسه ای زیباشناسی در فلسفه

زیبایی‌شناسی دکارت
زیبایی‌شناسی افلاطون
سوبژکتیویسم دکارت
اصطلاح و تاریخچه زیبایی‌شناسی
بی‌اعتمادی دکارت نسبت به ادراکات حسی
تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت
دانلود مقاله زیبایی‌شناسی در فلسفه

دانلود مقاله رشته فلسفه

ارزیابی مقایسه ای زیباشناسی در فلسفه

(مطالعه موردی:دکارت و افلاطون)
 
 
 
 
چکیده
تصور مطلق‌انگارانه دکارت نسبت به شناخت عقلی موجب فاصله گرفتن انسان با عالم طبیعت، ادراک حسی و سرانجام پدید آمدن شکاف میان عقل و حس شد. سئوال این است آیا می‌توان در مذهب اصالت عقل دکارت جایی برای زیبایی‌شناسی یافت؟ بدین منظور با توجه به جایگاه ادراک حسی در نظام فلسفی دکارت ابتداء به جایگاه زیبایی‌شناسی در مذهب اصالت عقل او می‌پردازیم و اینکه آیا بر چنین مبنایی می‌توان معرفتی قابل اعتماد از زیبایی داشت؟
سپس بعد از تبیین زیبایی‌شناسی نزد افلاطون و زیبایی‌شناسی در عرصه «سوبژکتیویسم» دکارت‌، مقاله حاضر با رویکردی تطبیقی به این هدف رهنمون است که در حقیقت دکارت با تفسیری متفاوت از هستی، حقیقت و معرفت زمینه دگرگونی فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی کلاسیک را که متأثر از افلاطون بود، فراهم کرد. لذا می‌توان او را بنیان‌گذار فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی جدید دانست.
 
 
 
 
کلیدواژه ها

دراک حسی

سوب‍‍ژکتیویسم

زیبایی‌شناسی دکارت

زیبایی‌شناسی افلاطون

 
 
 
 
 
مقدمه
زیبایی خاصیت وجود انسان و تمایل به آن از مختصات آدمی است. البته زیبایی، یا زیبایی و جمال ظاهری است که مجموعه‌ای از تناسب، تعادل و معیارهایی است که معمولاً بر مبنای مشترکات انسانی در داوری نسبت به زیبایی شکل می‌گیرند و مجموعاً عالم طبیعت را در بسیاری از صورت‌ها و شکل‌هایش در چشم انسان زیبا و جذاب جلوه می‌دهند؛ یا زیبایی درونی و باطنی است که از آن به خوبی و نیکویی تعبیر می‌شود.آنگاه که زیبایی محسوس و ظاهری به عمق جان آدمی راه می‌یابد و لذت بصر به رضایت بصیرت منجر می‌شود، به طوری که علاوه بر چشمِ سر، چشمِ دل نیز آرام می‌گیرد، سخن از زیبایی درونی است. در نظام عقل‌گرای[1] دکارت بحث پیرامون زیبایی ،از نوع اول است. چون دکارت «زیبا» را جزء اوصافی از اشیاء نمی‌داند که به مدد عقل بتوان آن را شهود کرد.
 
در سنت افلاطونی با چیزی به نام معنی[2] زیبا یا زیبایی معقول مواجه هستیم که همانند سایر معانی به مدد عقل درک می‌شود و درواقع شناخت زیبا همانند شناخت خوب و عدالت در زمره برترین شناخت‌های عقلی است. در سده‌های میانه نیز نزد برخی فیلسوفان «زیبا» هم ردیف سایر اوصاف وجودی موجود یا دست کم چیزی شبیه یک معقول ثانی فلسفی است. به‌نظر آنان این عالم به‌خاطر انسان آفریده شده است.خدا غایت همه غایات و نخستین محرک، رفیع‌ترین مرتبه نردبان خلقت است که به همه چیز حیات می‌بخشد و به عالم حرکت می‌دهد. انسان در چنین عالمی که برای او آفریده شده، می‌تواند تجلیات عقل و زیبایی را ببیند.
 
به طور کلی تفکرات فلسفی درباره زیبایی و هنر از زمان افلاطون به بعد در سرتاسر اندیشه مغرب زمین وجود داشته است. البته زیبایی در عهد باستان و سده‌های میانه خصوصیتی عینی برای شیء زیبا بود و قائم به فاعل شناسا نبود. اما فیلسوف عقل‌گرایی چون دکارت نمی‌تواند براساس مبانی معرفت‌شناسی خود جایی برای شناخت زیبا در میان سایر شناخت‌های عقلی و کیفیات اولیه یا ثانویه پیدا کند. برای دکارت زیبایی‌شناسی نمی‌تواند یک علم باشد؛ زیرا نمی‌توان آن را به روش عقلی فهم کرد. مقارن اواسط قرن نوزدهم است که عقیده به حوزه جداگانه‌ای از فلسفه موسوم به «زیبایی‌شناسی» در اروپا به ظهور می‌رسد. رشته تازه زیبایی‌شناسی که بخشی از فلسفه است و به بررسی حواس مربوط می‌شود، لزوماً با زیبایی سروکار ندارد.
البته هرچند تجربه زیبایی‌شناختی با حواس آغاز می‌شود ،اما هرگز با آن پایان نمی‌پذیرد؛ زیرا مثلاً ما از طریق مشاهده صورت‌ها، خطوط، رنگ‌ها، فضاها و بافت‌های یک اثر نقاشی به تجربه زیبایی‌شناختی آن نایل می‌شویم و البته همراه با مشاهده عناصر مزبور در آن، چیزهایی از قبیل سرزندگی یا آرامش، سردی و ملال ،تحرک یا سکون، وضوح و شفافیت، احساسات رقیق یا شوخ طبعی، بهجت آفرینی یا اضطراب را تجربه می‌کنیم؛ پس این بدان معنا نیست که تجربه زیباشناختی می‌تواند یکسره به سان امری حسی متمایز گردد. بلکه از فرایندهای جسمانی به سوی معانی و از فرایندهای احساسی به ذهنی حرکت می‌کنیم. بنابراین هنر و زیبایی بدون صورت حسی نمی‌تواند وجود داشته باشد.از سوی دیگر در سیر اعتلای خویش باید از قلمرو حس خارج و به حوزه معنایی وارد شود.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده
کلمات کلیدی
مقدمه

اصطلاح و تاریخچه زیبایی‌شناسی

افلاطون و زیبایی‌شناسی

بی‌اعتمادی دکارت نسبت به ادراکات حسی

زیبایی‌شناسی و سوبژکتیویسم دکارت

نتیجه
مراجع
 
 

دانلود ارزیابی مقایسه ای زیباشناسی در فلسفه

دریافت و دانلود فایل”ارزیابی مقایسه ای زیباشناسی در فلسفه”

فلسفه و منطق

دانلود چارچوب و مبانی نظری رویکردهای عمده ی فلسفه اخلاق با فرمت word

مبانی نظری فلسفه
ادبیات نظری فلسفه
چارچوب نظری فلسفه
فصل دوم پروژه فلسفه
خرید مبانی نظری فلسفه

خرید و دانلود فصل دوم پروژه و ادبیات رویکردهای عمده ی فلسفه اخلاق با فرمت docx در قالب 44 صفحه ورد بصورت کامل و جامع با قابلیت ویرایش

 

 

 

واژه وظیفه گرایی  را نخستین بار، جرمی بنتام  در کتاب وظیفه گرایی یا علم اخلاق، مطرح کرد. واژه انگلیسی  Deontologismترکیبی است از Deontoبه معنی «تکلیف» و «وظیفه» و Logos به معنای «شناخت» (موحدی، 1389: 165). نظریات مربوط به وظیفه گرایی نظریاتی اند که بدون توجه به نتایج افعال، آن ها را ذاتاً خوب یا بد می دانند. موضوعی که در این دسته از نظریه های اخلاقی تأکید می شود این است که همه ما وظایفی را بر عهده‌داریم که شامل اعمالی است که باید انجام دهیم و یا نباید انجام دهیم. این اعمال صرف‌نظر از پیامدی که دارند، بر عهده ما هستند. (فرانکنا، 1385 : 47-46 ). وظیفه گرایی، مانند نتیجه گرایی، به دوشاخه وظیفه گرایی عمل نگر و وظیفه گرایی  قاعده نگر تقسیم می شود. در اکثر متون و مباحث اگر از وظیفه گرایی به‌طور عام سخنی گفته می شود، عمدتاً وظیفه گرایی قاعده نگر مراد است و حاکی از این می باشد که اگر وظیفه را همواره قاعده ای مشخص و تعیین کند، ارجح است از اینکه افراد بدون هیچ قواعد و مقرراتی به وظایفی که تشخیص می دهند، عمل کنند و باعث به وجود آمدن تعارض میان وظایف شوند.

 

 

 

ازجملۀ وظیفه-گرایان عمل نگر می توان به ریچارد پرایس  و ایچ. ای. پریچارد  و ازجمله نظریات وظیفه گرایانۀ قاعده نگر می توان به نظریه امر الهی، نظریه اخلاقی کانت و نظریات اخلاقی دبلیو. دیوید. رأس  اشاره کرد. دراخلاق هنجاری، نظریات وظیفه گرایانه در مقابل نظریات نتیجه گرایانه قرار می گیرند. درحالی که نتیجه گرایی، اعمال درست را بر اساس نتایج خیر مشخّص و معین می کند، وظیفه گرایی مدعی است که اگرچه نمی توان از نتایج و پیامدهای اعمال صرف‌نظر، اما ویژگی های مهم دیگری نیز وجود دارند که تعیین‌کننده درستی و نادرستی اعمال می-باشند. در وظیفه گرایی، ملاك سنجش افعال اخلاقی، وظیفه است. 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1-1-  مقدمه

2-1-2-  رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق

2-1-3- دیدگاه صاحبنظران

2-1-4-  تاریخچه حرفه ای گری

2-1-5-  تاریخچه اخلاق حرفهای

2-1-6- عوامل پایه ای اخلاق حرفهای

2-1-7-  اخلاق حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی

2-1-8-  ملاک نهایی اخلاق حرفه ای از دیدگاه اسلام

2-1-9- تاریخچه اخلاق حرفه‌ای مشاوران

2-1-10-  اصول اخلاق حرفه ای مشاوران و روانشناسان

پژوهش های پیشین

2-2-1-  پژوهش های داخلی

2-2-2-   پژوهش های خارجی

 منابع

دانلود چارچوب و مبانی نظری رویکردهای عمده ی فلسفه اخلاق با فرمت word

دریافت و دانلود فایل”دانلود چارچوب و مبانی نظری رویکردهای عمده ی فلسفه اخلاق با فرمت word”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپوینت تفکر شهودی 47 اسلاید

پاورپوینت قضاوت شهودی چیست
پاورپوینت تعریف درک شهودی
پاورپوینت تصمیم گیری شهودی
پاورپوینت شهود در روانشناسی
پاورپوینت تعریف علمی شهود
پاورپوینت معنی شهودی بودن

دانلود پاورپوینت تفکر شهودی 47 اسلاید جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 47 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

امروزه فلسفه رياضي يا فلسفه علم رياضيات بعنوان يكي از شاخه هاي فلسفي دامنه و عمق قابل توجهي برخوردار شده است و مكاتب و ديدگاههاي متعددي در حوزه اين دانش فلسفي شكل گرفته است. در اين ميان اين نكته روشن است كه دست يافتن به ديدگاهي كه پاسخگوي تمام مسائل و مباحث مطرح شده در فلسفه رياضي باشد آن هم بصورت مستدل و مقبول همه فلسفي انديشان امري ممكن به نظر نمي‌رسدوياآنكه بسيارصعب و دشوار است. 

 

 

فهرست مطالب
مقدمه: (فلسفه ریاضی)
تعریف: ریاضی در تفکر شهودی
پیشینه : نظراتی درباره فلاسفه ریاضی
فلسفه شهودگرایان
فلسفه اشراق
کاربرد تفکر شهودی در آموزش ریاضی
آزمایشگاه ریاضی دانشمندان
نقش تمرکز حواس در یادگیری مفاهیم ریاضی
آموزش ریاضی
چند پیشنهاد کلی
خلاقیت ریاضی در سایه بصیرت ریاضی

دانلود پاورپوینت تفکر شهودی 47 اسلاید

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت تفکر شهودی 47 اسلاید”

فلسفه و منطق

دانلود وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری

وجدان
وجدان اخلاقی
وجدان اخلاقی از نگاه اندیشمندان اسلامی
دیدگاه علافه جعفری به وجدان اخلاقی
دانلود پروژه وجدان اخلاقی
دانلود پروژه رشته فلسفه اخلاق
وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری
مطالعه وجدان اخلاقی در شرق

دانلود پروژه رشته فلسفه اخلاق

وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری

 
 
مقدمه
در شرق ، عده ای به مسئله وجدان اخلاقی  توجه داشته اند و آن را مورد مطالعه قرار داده اند بنابراین در این تحقیق تلاش می کنیم تا وجدان اخلاقی را از نگاه علامه جعفری به عنوان اندیشمند مسلمان مشرق زمین مورد مطالعه قرار دهیم. لذا این تحقیق  را به بیان آراء و افکار علامه جعفری اختصاص خواهیم داد و دیدگاه وی را در باب وجدان ذکر خواهیم کرد.
علامه محمد تقی جعفری در جستجوی اشتیاقی که وجودش از آن لبریز بود تن به سفر سپرد و با یافتن علم به آن هجرت کرد. هجرتش به درازا انجامید و چشمه هایی در وجودش به جریان انداخت که بخشی به هستی شناسی، بخشی به انسان شناسی؛ بخشی به فرهنگ؛ بخشی به ادب و زیبایی و بخش وسیعی از آن به طرحی نو در افکندن در اقلیم های معرفت فلسفه و حکمت اختصاص داشت.
    وی از جمله متفکرانی است که در آثارش کمتر نوشته ای بر جای مانده است که مسئله فکر شناسی، با تمام توابعش در آن هسته اصلی و مرکزی نباشد. تمام یا اغلب بحث های محمد تقی جعفری درباره مسأله فکر و گزاره های جدی و بنیادین آن می باشد و کتاب ها و آثار وی مبیّن فکر در منظومه ذهنی اوست. یکی از تفکرات بسیار عمیق و شناخته شده محمد تقی جعفری اندیشه ای است که آن را با عنوان «حیات معقول» ابراز داشته است. حیات معقول در نظام فکری این شخصیت، یک اندیشۀ مدام و جاری است که با تبیین های علمی و چند باره وی، از فرضیه عبور و به جایگاه یک تئوری رسیده است. طی این تئوری او می کوشد در مقام یک پویش گر، میان مرزهای انسان و جهان قرار گرفته و الگویی جدید برای یک نوع جهان نگری ریشه دار طراحی کند. به نظر می رسد، جدی ترین و واضح ترین مسئله ای که در کُنه حیات ملحوظ است، ارتباط هستی با هستی از یک سو و ارتباط با انسان از سوی دیگر است. در اصل، حیات معقول می کوشد حیات را به عنوان شاخص هستی، در کنار عقل و فکر به عنوان شاخص انسان قرار دهد. 
 
  بنابراین، به سهولت می توان از حیات معقول به عنوان اندیشه و جریانی یاد کرد که درصدد و ایجاد پیوند دوباره میان هستی و انسان از منظر حیات یابی، عقل محوری و عقلانیت باشد. حیات معقول که نوعی فراخوان معنوی و اخلاقی به فرایند عقلانیت بود، همچنین، فراخوانی و حضور اخلاق و معنویت در متن عقلانیت را یاد آوری می نماید.لذا برای رسیدن به حیات معقول ملزوماتی لازم است تا انسان بتواند در حرکت به سوی آن بر آنها سوار شود. علامه برای نیل به حیات معقول کشتی که انسان را به آن می رساند در وجدان آدمی جستجو می نماید و مبنای رسیدن به حیات معقول را در آن می بیند. با نگاهی به آثار به جا مانده از علامه جعفری به راحتی می توان دید که وی از جمله متفکرانی است که بطور ویژه و ژرف به بررسی مفهوم وجدان پرداخته و آن را تبیین نموده است. وی در تعدادی چند از کتاب های خود به این مفهوم توجه داشته و بر آن تامل نموده است. عمدۀ بحث های وی در باب وجدان، در کتابی با عنوان " وجدان" آمده است و در آن تمام تلاش خود را نموده است تا بتواند این ندای درونی که خداوند در نهاد آدمی قرار داده است را به شیوایی تمام و کمال توصیف و تبیین کند. وی در طی مباحث خود در باب وجدان تلاش نموده است تا نظرات دیگر اندیشمندان را نیز در باب وجدان بررسی و نقد نماید. از جمله این اندیشمندان می توان به بالزاک، حافظ، و مولانا اشاره نمود. وی در کتاب شرح  و تفسیر مثنوی اثر مولانا جلال الدین بلخی نیز، سخن در باب وجدان را مطرح نموده وی در این کتاب، وجدان را از دید افراد مختلف بررسی کرده است. 
 
 
کلمات کلیدی:

وجدان

وجدان اخلاقی

دیدگاه علافه جعفری به وجدان اخلاقی

 
 
 
 
 
فهرست مطالب

مبانی وجدان از دیدگاه علامه جعفری(ره) 

مقدمه 
  زندگینامه 
  سیر فكری و پیشینه پژوهشی استاد 
  تالیفات و تحقیقات 

  وجدان از دیدگاه علامه جعفری 

  چیستی وجدان 

  خویشتن شناسی، من و وجدان  

  وجدان در حیات معقول 

  انواع وجدان 

 آشنا ساختن انسان با خویشتن راز وجدان   

 اثبات احترام ذات   
 پذیرش تعهد انسانی برین   
 تعدیل خودطبیعی   
 آزاد كردن انسان از مطلق سازی ها   
 رها ساختن انسان از كابوس جبرهای نمایشی و تقویت اختیار   
  تفكیك امتیازات جبری و امتیازات تكاملی 
 شناخت و ارزیابى هدف و وسیله   

 تأثیرها و تأثرها در باب وجدان 

(بیگانگی از خود، شهادت به وحدانیت خدا و عداوت با خدا) 
  از خود بیگانگی  
  خود بیگانگی عامل پوچگرایی 

  ریشه های عداوت و شهادت به وحدانیت خدا 

  نظرات و اندیشه های متفكران اسلامی 

  تكلیف و ارتباط آن با وجدان 

  اختیار و آزادی در اندیشه علامه جعفری 

  اراده 
  رابطه میل و اراده 

  قضا و قدر و رابطه آن با اراده 

  رابطه دین الهی، اخلاقیات و وجدان 

  اصول ثابت و متغیر در اخلاق 

  اصول و خطوط كلی اخلاق از دیدگاه علامه جعفری 

  تعلیم و تربیت 

  اهداف و وظایف تعلیم و تربیت از نگاه علامه جعفری(ره) 

  اصول تربیتی 
 
منابع
 

دانلود وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری

دریافت و دانلود فایل”وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپوینت مبانی فلسفی پژوهش پدیدارشناسی Phenomenology

پاورپوینت پژوهش پدیدارشناسی
دانلود پاورپوینت پژوهش پدیدارشناسی
پاورپوینت درباره پژوهش پدیدارشناسی

دانلود پاورپوینت آشنایی با مبانی فلسفی پژوهش پدیدارشناسی جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 18 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

تغییرات سریع اجتماعی و در نتیجه آن تنوع زیست جهان به شکل روز افزونی محققان را با زمینه های اجتماعی و دیدگاههای جدیدی مواجه ساخته است این مسائل بقدری برای آنان نوظهورو متنوع اند که روشهای سنتی (روشهای قیاسی) برای شناخت آنان پاسخگو نیست.

 

 

 

بدین جهت تحقیق اجتماعی به شکل فزاینده ای وادار به استفاده از روشها و استراتژیهای جدید(روشهای استقرائی) شده اند.بعبارت دیگرروشهای قیاسی از مفاهیم دانش نظری پیشینی متاثرند اما در شیوه های نوین نظریه ها بر اساس مطالعات تجربی تدوین می شوند

 

 

 

فهرست مطالب
نیاز به تحقیق کیفی
پژوهش پديدارشناسي
مبانی فلسفی
لفظ پديدارشناسي مي‌تواند چنين معنا شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت مبانی فلسفی پژوهش پدیدارشناسی Phenomenology

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت مبانی فلسفی پژوهش پدیدارشناسی Phenomenology”

فلسفه و منطق

دانلود پروپوزال بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی
پروپوزال وجدان اخلاقی
پروپوزال وجدان اخلاقی از نگاه ایمانوئل کانت
پروپوزال وجدان اخلاقی از نگاه علامه محمّد تقی جعفری
پروپوزال بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی
دانلود پروپوزال رشته فلسفه اخلاق

دانلود پروپوزال رشته فلسفه اخلاق

بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

 
 
 
بیان مساله
از جمله حالت ها و موضع هایی که اغلب ما انسان ها با آن مواجه شده ایم حالت رضایت از عمل و پشیمانی از آن است، انسانها هرگاه مرتکب کار زشت شده و خلاف و گناهی از آنها سر می زند، پس از آن پشیمان شده، خود را سرزنش می کنند و به گونه ای نا آرامی درونی را مبدل به آرامش می نمایند و اگر عمل خوبی از آنها سر بزند احساس رضایت خاطر می کنند و به نحوی خود را تشویق می نمایند و از این حالت احساس شادمانی می کنند. با توجه به نیاز به تغییر، انسانها در موقعیت های اخلاقی، در رابطه با دیگران، تلاش می کنند تصمیمی عاقلانه بگیرند. اما بعد از تصمیم گیری های خود دچار پشیمانی می شوند، و خود را سرزنش می کنند، چرا این چنین است؟ باید پذیرفت که توجیه هیچ پدیده ای غیر ممکن نیست مگر اینکه ما نخواهیم در پی پاسخی برای آن باشیم. بنابراین، با کمی تامل در باره این پدیده که همه انسانها با آن مواجه شده اند پی خواهیم برد که نیرویی که عامل پشیمانی در انسان ها است چیزی جز وجدان اخلاقی بیدار آدمی نیست. و تحت تاثیر این قوه درونی است که بشر از درستی عمل خود آگاه می شود.
 
پی بردن به اینکه یک پدیده از کجا نشات می گیرد، آغاز علم درباره این پدیده و پدیده های مشابه است. اما علم ما نسبت به آن پدیده به همین جا ختم نمی شود و اندیشمندان کسانی هستند که این مطلب را درک کرده اند و پا را فراتر نهاده اند و از یک پدیده به تئوری هایی با ارزش در مورد آن پدیده رسیده اند. هر اندیشمندی که به مطالعه پدیده ای می پردازد چنین نیست که مساله را به طور کلی حل کرده باشد و نیاز بشر را به تحقیق در باره آن پدیده برطرف نموده باشد. بلکه تاریخ علم و دانش پر از نظریه هایی است که در ابتدا مورد پذیرش عموم بوده اند و در ادامه با ظهور نظریه های جدید در باره آن پدیده جای خود را به آن داده اند.
 
درباره وجدان، کسانی که به نظریه پردازی پرداخته اند در طول تاریخ فراوانند و هر یک برای رفع مشکلات نظریه های قبلی در آن زمینه به نظریه پردازی برداخته اند. هر اندازه که آگاهی بشر بیشتر می شود با ظهور نظریه ای جدید که قدرت تبیین بیشتری در باره وجدان دارند روبرو خواهیم شد. در چنین شرایطی، آیا لازم نیست که از منظر نظری برای درک بهتر وجدان و روشنگری در این زمینه، به پژوهش بپردازیم و در این راستا به وظیفه انسانی خود عمل نماییم؟. آیا معرفت شناسی در باب وجدان، درک این قوه درونی را که خداوند در نهاد آدمی نهاده است آسانتر نمی کند؟. از طرفی واضح است که وجدان یکی از مفاهیم کلیدی اخلاق است و مساله اخلاق همیشه برای بشریت مهم بوده و همواره عده زیادی در طول تاریخ در این زمینه اظهار نظر کرده اند. بنابرین، آیا اندیشه های صورت گرفته در قلمرو اخلاق به ویژه وجدان اخلاقی نشان دهنده ابهام در فهم این قلمرو نیست؟. با توجه به سوالات فوق می توان چنین گفت که انجام پژوهش در این حوزه، لازم است. 
 
 
 
 
واژگان کلیدی:

وجدان اخلاقی

اراده نیک

اختیار

تکلیف( وظیفه)

امر مطلق

ایمانوئل کانت و علامه محمد تقی جعفری(ره)

 
 
 
مقدمه:
هدف نهایی هر تحقیق یافتن پاسخی مناسب به پرسشهای تحقیق می باشد. بدین لحاظ در این تحقیق سعی شده است بر اساس مطالعات صورت پذیرفته برای فرضیه های تحقیق تحلیلی قابل قبول ارائه شود.بنابراین، تلاش شد تا پس از بیان مبانی فکری اندیشه های کانت و علامه جعفری در باب وجدان که در فصل دو و سه آمد، بر اساس اینن مبانی فرضیه های پژوهش در فصل چهارم مورد آزمون قرار گیرد.
 
در این بررسی هر یک از این دو اندیشمند در پاسخ به سوالات دیدگاه خاص خود را داشتند و پاسخ هایی را بر اساس دیدگاه آن دو بیان نمودیم و تفاوت های فکری آن دو را نیز ذکر کردیم. در در نهایت نتیجه تحقیق را بیان نمودیم و با بیان پیشنهادات پژوهشی، آنچه در این پژوهش حاصل شد، ذکر کنیم. با این حال در انجام تحقیق با محدودیت هایی روبرو بودیم که ذکر آنها باعث می شود در تحقیقات آتی این ایرادات تا جایی که ممکن است، برطرف شود. در انجام هر پژوهش محقق با یک سری محدودیت ها مواجه است که محقق را در انجام پژوهش محدود می نماید و دست او را در دسترسی به موارد لازم برای یک پژوهش بدون ایراد با مشکل مواجه می نماید در ادامه به مواردی که در انجام پژوهش با آن مواجه بودیم بیان می داریم.
 
از جمله محدودیت هایی که در این زمینه قابل ذکر است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مساله دسترسی به منابع دسته اول است. منظور از منابع دست اول کتاب های کانت است که به زبان آلمانی است و به دلیل نا آشنایی با این زبان امکان استفاده و دسترسی به این کتابها مشکل است و اکثر کتابهایی که در کشور از کانت ترجمه شده است، ترجمه مستقیم از زبان آلمانی به فارسی نیست و معمولا این کتاب های دسته اول آلمانی ابتدا به انگلیسی ترجمه شده و در ادامه به فارسی ترجمه شده است و احتمال بد فهمی و تغییر معنای اندیشه های کانت وجود دارد. و شاهد این امر کتابهای ترجمه شده از کانت در ایران است که وقتی به کتابی که دو نفر آن را ترجمه کرده اند رجوع می کنیم، دو معنای متفاوت از متن آنها ممکن است برداشت شود.
 
از دیگر محدودیت های پژوهش حاضر در باره اندیشه های علامه جعفری است. با اینکه در بحث وجدان مطالب زیادی از ایشان به چاپ رسیده است اما هنوز بعضی از آثار ایشان که در چارچوب سخنرانی بوده است. از کیفیت صوتی مناسبی برخوردار نیست و هنوز به کتاب تبدیل نشده است و محقق در حین پژوهش با این گونه محدودیت مواجه شده است.همچنین، دسترسی به منابع مرجع است و به دلیل اینکه بعضی از کتابهای علامه دارای چندین جلد است. معمولا در کتابخانه ها جزء کتاب های مرجع قرار دارد و نمی توان ّنها را به امانت گرفت. از طرفی یکی دیگر از عواملی که در انجام یک پژوهش با کیفیت بالا موثر است دسترسی به صاحب نظرانی است که در این حوزه، صاحب نظر محسوب می شوند و برای انجام یک پژوهش نیاز است که نظر آنها در این باره مد نظر قرار گیرد و به دلیل مشغله های کاری آنها دسترسی به آنها محدود است.
از دیگر محدودیت های پژوهش نبودن نهادی جامع است که تمام تحقیقات صورت گرفته در آن به ثبت رسیده و موجود باشد. تا محققان بتوانند از طریق آن اطلاعات جامعی در باره حوزه تحقیق خود حاصل نمایند.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چكیده فارسی 1
 
فصل اول: كلیات 2
مقدمه 3
1-1 . بیان مساله 3
2-1 . ضرورت واهمیت پژوهش 5
3-1 . روش پژوهش 6
4-1 . اهداف پژوهش 7
1-4-1 . هدف كلی 7
2-4-1 . اهداف جزئی 7
5-1 . سوالات پژوهش 7
6-1 . فرضیات پژوهش 8
منابع

 

دانلود پروپوزال بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

دریافت و دانلود فایل”پروپوزال بررسی تطبیقی نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی”

فلسفه و منطق

دانلود مقایسه نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی
نگاه ایمانوئل کانت به وجدان اخلاقی
نگاه علامه جعفری به وجدان اخلاقی
دانلود پروژه وجدان اخلاقی
مقایسه نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی
دانلود پروژه رشته فلسفه اخلاق

دانلود پروژه رشته فلسفه اخلاق

مقایسه نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

 
 
مقدمه
انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق( از رسول اکرم(ص))
بحث اخلاق همواره، از  قبل از میلاد مسیح در یونان تا کنون مطرح بوده است و هر اندیشمند و متفکر که وارد این حوزه شده در این زمینه طرحی اخلاقی را با توجه به مراقبه های فلسفی و برداشت های فکری خود بنیان نهاده است و در این زمینه تلاش نموده تا برای مسئله اخلاق راه حلی ارائه نماید. بنابراین، با توجه به زمینه های فکری خود اخلاق را توصیف کرده است و چنین تصور نموده است که مسئله اخلاق را برای همیشه تشریح و تبیین نموده و نیاز بشر را پاسخ گفته است.آنچه از مطالعه در این حوزه آشکار می شود این است که همه این اندیشمندان بعد از بیان دیدگاه خود چنین تصور نموده اند که مساله اخلاق را به شکل کاملا دقیق و همه جانبه پاسخ گفته و همه گیر کرده اند. اما وقتی به سیر تاریخی اندیشه فلسفی در زمینه اخلاق می نگریم و آن را با موشکافی بررسی می نماییم. به این نتیجه می رسیم که هر یک از اندیشمندان در حوزه اخلاق فلاسفه قبل از خود را مورد نقد قرار داده است و در ادامه سعی نموده مشکلات مباحث اخلاقی گذشته را تشریح و آن را بر اساس ظن خود مرتفع سازد. لیکن، همواره مساله اخلاق و جهان شمول کردن آن هنوز هم یک مساله بی پاسخ است.
 
نکته کلیدی که از گفتار فوق برداشت می شود این است که هیچ یک از این اندیشه های اخلاقی نتوانسته است متافیزیک اخلاق را برای همیشه حل کند و بشر را در بحث اخلاق اقناع نماید. لذا، معیار مشترکی که همه اندیشمندان بتوانند بر مبنای آن اخلاق را بیان نمایند، در سیر تفکر در باب اخلاق یافت نمی شود.در میان اندیشمندان در حوزه اخلاق، عده ای همچون ارسطو اخلاق را بر قاعده طلایی خود یعنی نه افراط و نه تفریط بلکه حد وسط بنا نهادند و عده ای اخلاق را رد نموده و آن را از حوزه ادراک بشر خارج تصور کرده اند و عده ای دیگر در این میان، مسئله وجدان را مطرح نموده و بر اساس آن اخلاق را توصیف کرده اند با این تفاوت که در بین فیلسوفان و اندیشمندان معتقد به وجدان، توصیفی مشترک از مفهوم وجدان دیده نمی شود و متناظر با آن توصیف هایی متفاوت از اخلاق مبتنی بر وجدان بیان کرده اند. لازم به ذکر است، که تفاوت اندیشمندان معتقد به وجدان مربوط به کارایی این قوه است وگرنه همگی در اینکه این قوه، درونی است و در انسان وجود دارد اشتراک نظر دارند.
 
از جمله اندیشمندانی که در باب وجدان اظهار نظر نموده اند، می توان به ویکتور هوگو، روسو، کانت، راسل و علامه جعفری(ره) اشاره نمود. این افراد وجود چنین نیرویی را در بشر رد نکرده اند، اما هر کدام بنا به درک خود تعریفی برای آن ذکر نموده اند. در تایید این سخن می توان گفت: 
 
  ویکتورهوگو وجدان را به قطب نمای کشتی انسانی در اقیانوس هستی تشبیه کرده است، از نظر روسو هر یک از انسان‏ها در درون خود صاحب نیرویی به نام وجدان است که فهم خوب و بد، حکم به انجام کارهای خوب و اجتناب از کارهای بد، نیز سرزنش و ملامت انسان به سبب انجام بدیها و ترک خوبیها، از شؤون و کارهای آن است. وی با ستایش وجدان آن را غریزه ملکوتی و ملاک برتری انسان بر چارپایان می داند. کانت، اخلاق را دستورهای صریح و قاطعی می داند که وجدان انسان، به وی الهام می کند و وجدان را ماهیت اعجاب انگیزی دانسته است. برترراند راسل با آن که پدیده اخلاق را تقریباً انکار کرده، ولی در مورد وجدان با صراحت می گوید: در تاریخ جهان هرگز در هیچ زمانی همکاری اندیشه و وجدان فردی برای جهان مانند امروز مهم نبوده است. همچنین، علامه محمد تقی جعفری وجدان را غیر از عقل و غریزه می داند و معتقد است این که انسان‏ها باید از احکام و دستورهای عقل پیروی کنند، سندی جز وجدان ندارد.
 
 در معنای عمومی وجدان، تمام حیوانات اشتراک دارند، ولی در انسان‏ها وجدان در معنای عمومی غریزی منحصر نمی گردد، بلکه دریافت‏های عالیتری وجود دارد که حیوانات از آن محروم می باشند.با توجه به نوع نگاه هر شخص به مفهوم وجدان و تعریفی از این مفهوم به راحتی می توان ماهیت وجدان را از دید آن شخص متفکر روشن نمود. می توان متوجه شد چارچوب بحث وجدان در این پژوهش مقایسه دیدگاه علامه جعفری و ایمانوئل کانت است. بنابراین سعی می شود برای ژرف نگری بیشتر، دیدگاه این دو مرکز بحث باشد. در این تحقیق ، هدف مقایسه دیدگاه این دو اندیشمند در این زمینه و پاسخ دادن به سوالات تحقیق و مشخص کردن میزان همپوشانی پاسخ بر فرضیه تحقیق بطور کیفی است. لذا، تلاش می شود تا به سوالات تحقیق در باب وجدان اخلاقی از دیدگاه این دو اندیشمند پاسخ داده شود و رابطه آن با فرضیه پژوهش تعیین گردد. و در نهایت این دو دیدگاه با هم مقایسه شود و نقدهای در این زمینه بیان شود.
 
 
 
کلمات کلیدی:

وجدان اخلاقی

نگاه ایمانوئل کانت به وجدان اخلاقی

نگاه علامه جعفری به وجدان اخلاقی

 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه 

1 . وجدان از نظر كانت و علامه جعفری چیست؟ 

1-1 . وجدان اخلاقی از دیدگاه كانت چیست؟ 

2-1 . وجدان اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری چیست؟ 

2 . وجدان اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری و كانت ریشه در چه مبانی دارد؟ 

1-2 . وجدان اخلاقی از دیدگاه كانت ریشه در چه مبانی دارد؟ 

2-2 . ریشه مبانی اخلاق از دیدگاه علامه جعفری 

3 . پیامد ها و نتایج این گونه اندیشیدن در باب وجدان چیست؟ 

1-3 . پیامد ها و نتایج این گونه اندیشیدن در باب وجدان با توجه به دیدگاه كانت چیست؟ 

2-3 . پیامد ها و نتایج این گونه اندیشیدن در باب وجدان با توجه به دیدگاه علامه جعفری چیست؟ 

4 . بررسی تفاوت ها وشباهت ها و نقد های وارد شده 

منابع
 

دانلود مقایسه نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی

دریافت و دانلود فایل”مقایسه نگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری به وجدان اخلاقی”