فلسفه و منطق

دانلود پاورپوینت کلیات فلسفه و معنای آن

پاورپوینت کلیات فلسفه
دانلود پاورپوینت کلیات فلسفه
پاورپوینت درباره کلیات فلسفه
پاورپوینت فلسفه
دانلود پاورپوینت فلسفه
پاورپوینت درباره فلسفه

دانلود پاورپوینت کلیات فلسفه جهت رشته فلسفه در قالب 143 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

درعلوم مختلف که موضوعات مورد مطالعه به ویژگی های معینی مقید شده اند هر حکمی که در مورد موضوع بدست اید فقط وفقط به همان موضوع قابل اطلاق است                                            

 

 

 

فهرست مطالب
معنای لغوی فلسفه یا کاربرد سقراطی
سوفیستها
معروف ترین سوفیست
سقراط به سه دلیل خود را سوفیست ندانست
فلسفه در کاربرد ارسطویی
فلسفه به معنای متافیزیک
مقایسه فلسفه باعلوم
کارمتافیزیسین
هستی شناسی به دوگونه انجام میشود
عنوانی که ارسطوبرای دانش فلسفه برگزید
اسکندر افرودیسی
ابن سینا
موضوع مابعدالطبیعه
عوارض اولیه
تفاوت مابعدالطبیعه و ماوراء الطبیعه 
فلسفه به معنای شناخت
معرفت های  بشری دودسته هستند
4-فلسفه به معنای شناخت:
معرفت یا شناخت ها دونوع اند
5-فلسفه علمی
6-فلسفه به عنوان هدف-غایت-مکــتب
7-فلسفه به معنای غیرعلم
اهمیت فلسفه وجایگاه آن در تفکر بشری
و….

 

دانلود پاورپوینت کلیات فلسفه و معنای آن

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت کلیات فلسفه و معنای آن”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپوينت مفاهيم ارتباط و عليت

پاورپوینت مفهوم علیت
پاورپوینت ارتباط و علیت
دانلود پاورپوینت مفهوم ارتباط
پاورپوینت درباره علیت

دانلود پاورپوینت ارتباط و علیت جهت رشته فلسفه در قالب 20 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

ارتباط یا رابطه را می توان بروز همزمان دو متغیر تعریف کرد که بیش از آنچه احتمالی باشد روی داده باشد. بعبارت دیگر زمانی گفته می شود که وقایع با یکدیگر رابطه دارند که آن وقایع خیلی بیشتر از آنچه هر یک از آنها به صورت احتمالی بروز می کنند با هم روی می دهند.

 

 

 

فهرست مطالب
ارتباط
همبستگی
انواع ارتباط
اثبات رابطه علیتی
معیارهای قضاوت در مورد علیت 

دانلود پاورپوينت مفاهيم ارتباط و عليت

دریافت و دانلود فایل”پاورپوينت مفاهيم ارتباط و عليت”

فلسفه و منطق

دانلود چارچوب و مبانی نظری مفهوم فلسفه با فرمت word

مبانی نظری فلسفه
ادبیات نظری فلسفه
چارچوب نظری فلسفه
فصل دوم پروژه فلسفه
خرید مبانی نظری فلسفه

خرید و دانلود فصل دوم پروژه و ادبیات مفهوم فلسفه با فرمت docx در قالب 23 صفحه ورد بصورت کامل و جامع با قابلیت ویرایش

 

 

 

با کمی تامل در "تعریف" فیلسوفان متوجه می‌شویم که فلسفه تعاریف مختلفی دارد و تعریف واحدی که روشنگر موضوع باشد، در دست نیست؛ هر فیلسوفی با توجه به مؤلفه‌هایی نظیر، جهان‌بینی، ایدئولوژی و مسائل جامعه‌اش تعریفی خاص از فلسفه ارائه می‌دهد. برای مثال فیلسوفانی نظیر دیوئی، ملاصدرا و کندی هر کدام تعاریف خاصی از فلسفه دارند که ذیلا به آن پرداخته می‌شود. دیوئی، دو تعریف از فلسفه ارائه می‌دهد: نخست این‌که وی، در کتاب مسائل فلسفی، فلسفه را "کوششی تلقی می‌کند که انسان برای رسیدن به هدف‌های اساسی در زندگی به خرج می‌دهد". تعریف دیگر دیوئی در کتاب دموکراسی و تعلیم و تربیت فلسفه است و در آن‌جا فلسفه را "با توجه به مشکلات و مسائل معین" تعریف می‌کند (شریعتمداری، 1373: 15)؛

 

 

 

کندی فلسفه را "علم به حقایق اشیاء به اندازة توانایی آدمی می‌داند؛ زیرا غرض فیلسوف در عملش رسیدن به حق و در عملش عمل کردن به حق است" تعریف می‌کند؛ و ملاصدرا در تعریف فلسفه می‌گوید، فلسفه اعلائ درجه علم است که نهایتاً منشاء الهی دارد و برخاسته از "مقام و منزلت نبوت" است. حکما کامل‌ترین انسان‌هایی‌اند که جایگاهی بعد از پیغمبر و امام را دارند؛ فلسفه در این معنا در خصوص ماهیت اشیاء در پی کشف حقیقت است و می‌خواهد معرفت ذهنی را با کمال نفس آدمی و تهذیب آن توام سازد (نصر، 1383: 50- 45).

 

 

 

فهرست مطالب 

تعریف و تبیین مفهوم فلسفه

2-1-1 بررسی سیر تاریخی فلسفه

2-1-2 تعریف فلسفه

2-1-3 بازشناسی مفهوم فلسفه

2-1-4 مفهوم فلسفه و آموزش فلسفه از دیدگاه فیلسوفان

2-1-5 ضرورت، تعریف و ماهیت تفکر

2-1-6 اهمیت فلسفیدن و فلسفه ورزی

2-1-7 فلسفه سیری مولد برای مقابله با دگماتیسم

2-1-8 فلسفه در جایگاه فعالیت

پیشینه

منابع

دانلود چارچوب و مبانی نظری مفهوم فلسفه با فرمت word

دریافت و دانلود فایل”دانلود چارچوب و مبانی نظری مفهوم فلسفه با فرمت word”

فلسفه و منطق

دانلود َآشنایی با پاورپوینت انسان شناسی فرهنگی

پاورپوینت انسان شناسی فرهنگی
دانلود پاورپوینت انسان شناسی فرهنگی
پاورپوینت درباره انسان شناسی فرهنگی

دانلود پاورپوینت آشنایی با انسان شناسی فرهنگی جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 14 اسلايد و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

 

غذا يک آفرينش فرهنگي است. يعني، انسان ها تعريف  مي کنند  چه  چيز  غذا  هست  و  چه  چيز غذا نيست. اقلام بعدي را در نظر  بگيريد. کدام  يک  از آن ها را شما غذا درنظر مي گيريد و کدام ها را غذا نمي دانيد؟
معيار شما بايد اين باشد که اگر هر يک از آنها در يک وعده غذائي معمولي بر روي يک سيني به شما ارائه شود، مي توانيد آن ها را بخوريد يا نه؟
آيا آماده ايد؟

 

 

 

فهرست مطالب
فرهنگ
غذا و فرهنگ
اقلام  آيا غذا هستند يا نه
غذا بسيار مهم است اما
قوم محوري
نسبيت گرائي فرهنگي
دو گونه انسان شناسان کاربردي  
مشاغلي ديگر

 

دانلود َآشنایی با پاورپوینت انسان شناسی فرهنگی

دریافت و دانلود فایل”َآشنایی با پاورپوینت انسان شناسی فرهنگی”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپوینت بیوگرافی اسوالد اشپنگلر

پاورپوینت اسوالد اشپنگلر
پاورپوینت اشپنگلر
پاورپوینت زندگی نامه اسوالد اشپنگلر
پاورپوینت درمورد بیوگرافی اسوالد اشپنگلر
دانلود پاورپوینت بیوگرافی اسوالد اشپنگلر

دانلود پاورپوینت بیوگرافی اسوالد اشپنگلر جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 24 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

اسوالد  اشپنگلر  فیلسوف تاریخی آلمانی الاصل، تاریخ را همچون موجود زنده ای فرض می کند و از تاریخ تفسیر ادواری دارد. از نظر وی هر دوره تاریخی حدود 1000 سال زندگی می کند و با مرگ خویش از بین می رود و دوره بعد جایگزین آن می شود. او هر دوره تاریخی را شامل 2 مرحله می داند: تمدن و فرهنگ. براساس همین بیشن تمدن معاصر غرب را در سراشیبی و انحطاط می بیند و اعتقاد دارد که به جای آن تمدن جدیدی از آسیا جایگزین خواهد شد. هنر اشپنگلر این بود که روح شیطانی غرب را به وضوح نشان داد و به همن دلیل مغضوب و مورد انتقادات روز سیاستمدار و فیلسوف دنیای متعدد باخترزمین قرارگرفت.

 

 

 

اشپنگلر از تحلیلگران و فیلسوفانی نیست که وقایع و تحولات فکری و سیاسی در مغرب زمین را مجرد از زمان و مکان و تاریخ آن بررسی کند. ویژگی و حسن اشپنگلر وتفکر او این است که اسیر و گرفتار ظواهر فریبنده و پرزرق و برق تمدن غربی نشده است و تمدن غربی را از باطن آن و در زوایای افکار و آداب و رسوم و مناسبات مردم متمدن و شهرنشین بررسی کرده است. ازمیان کسانی که از نظرات اشپنگلر الهام گرفته اند می توان به هنری کیسینجر اشاره کرد که استراتژیست معروف آمریکایی است و نقش برجسته ای در تعیین استراتژی غرب دارد. . با این تفاوت که کیسینجر معتقد است که علیرغم آن که تمدن غرب امروزه در سراشیبی قرار گرفته، اما به دلیل آن که غرب از امتیازی برخوردار است که تمدن های گذشته از آن محروم بوده اند، می توان هزاره حاکمیت، فرهنگ وتمدن غرب را به درازا کشاندو زوال آن را به تأخیرانداخت و آن   امتیاز، قدرت تکنیکی و تکنولوژیکی غرب است.

 

 

 

اشپنگلر از رشد شهرهای بزرگ نیز مانند فرهنگ ها و تمدن ها، یک ریخت شناسی تاریخی ارائه می دهد. از نظر وی شهرها گونه دگردیسی خود را از گونه «مراکز مبادله» آغاز می کنند و در نهایت در  «شهر ـ جهان» افول می یابند.  انسان نیز در این دگردیسی تحول می یابد. وی از جانور سرگردان یا شکارچی به دهقان وابسته به زمین بدل می شود و در نهایت با رشد شهر ـ جهان، انسان متمدن یا کوچ نشین ذهنی متولد می گردد.

 

 

فهرست مطالب
بیوگرافی اسوالد اشپنگلر
مقدمه ی بر آراء و نظرات اسوالد اشپنگلر
افول غرب ـ تاریخ دوری
شهرهای بزرگ
عقیم شدن شهرهای بزرگ
عقیم شدن شهر های بزرگ
سرمایه در شهر های بزرگ
شهرهای ریشه دار
شهرهای بی ریشه
روستا و شهر
شهرهای بزرگ و کوچک
شهر جهانی
شهر جدید و بی پایانی
منابع

دانلود پاورپوینت بیوگرافی اسوالد اشپنگلر

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت بیوگرافی اسوالد اشپنگلر”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپوینت آموزشی درس فلسفه آموزش و پرورش

پاورپوینت درس فلسفه آموزش و پرورش
پاورپوینت کتاب فلسفه آموزش و پرورش
دانلود پاورپوینت فلسفه آموزش و پرورش
پاورپوینت اصول و فلسفه آموزش و پرورش

دانلود پاورپوینت آموزشی درس و کتاب فلسفه آموزش و پرورش جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 221 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

تعریف در لغت یعنی شناساندن و منظور از آن این است که پدیده یا امری یا شیئی را به طور جامع به دیگران بشناسانیم.طوری که گوینده و شنونده یا نویسنده و خواننده دارای درک مشترکی از آن باشند.بنابراین می توانیم نتیجه گیری کنیم که:تعریف با کلمه یا عبارتی توصیفی آغاز می شود.
 

 

 

کلمات یا صفاتی را برای تعریف بکار می بریم که بسیاری از مردم مخصوصا ً متخصصان و اهل فن آنها را برای چیز مورد تعریف پذیرفته اند و به صورت معیار یا میزان درآمده اند.در تعریف پدیده یا شیئ مورد نظر یا چیزی از جانب خود اضافه نمی کنیم یا اگر خواستیم اضافه کنیم چنان به تبیین آن می پردازیم که همگان آنرا بپذیرند.

 

 

فهرست مطالب
گفتار اول:فلسفه چیست
گفتار دوم:تربیت چیست
گفتار سوم:فلسفه تربیت
گفتار چهارم:پندار گرایی و تربیت
گفتار پنجم:واقع گرایی و تربیت
گفتار ششم:ماده گرایی و تربیت
گفتار هفتم:عمل گرایی و تربیت
گفتار هشتم:اسلام و تربیت

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود پاورپوینت آموزشی درس فلسفه آموزش و پرورش

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت آموزشی درس فلسفه آموزش و پرورش”

فلسفه و منطق

دانلود پاورپوینت فنگ شویی یا دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا

پاورپوینت فنگ شویی اتاق خواب
پاورپوینت فنگ شویی ذهن
پاورپوینت فنگ شویی چیست
پاورپوینت جدول فنگ شویی

دانلود پاورپوینت معرفی فنگ شویی جهت رشته فلسفه و منطق در قالب 57 اسلاید و با فرمتpptxبصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

ما بخشي از اجتماعي هستيم كه كهنگي را دوست دارد. هيچ چيز را تا آخر مصرف نمي كنيم. فقط آنها را در جايي انبار مي كنيم و مي گوييم هنوز خوب است. شايد روزي به درد بخورد و شايد روزي هم عتيقه بشود. مانند، چمدان هاي شكسته، فندك و پيپ هاي مستعمل، تكه قاليچه هاي كهن، ميزهاي اتوي خرد شده، قاب عكس هاي از مد افتاده، صفحات موسيقي
 
 
 

 
 عنوان:
 باد و آب
 انرژي چي
 يين و يانگ
 چرخه عناصر 
اولين قانون
نظم وپاكيزگي
باگوا چيست؟

نمودار هشتگانه
جابجايي مبلمان و اثاثيه
تابلو
آنچه در مورد آيينه حايز اهميت است
آويز هاي صدادار
بلورها
گياهان

دانلود پاورپوینت فنگ شویی یا دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت فنگ شویی یا دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا”

فلسفه و منطق

دانلود پروپوزال وجدان اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری

وجدان اخلاقی
پروپوزال وجدان اخلاقی
وجدان اخلاقی از نگاه ایمانوئل کانت
وجدان اخلاقی از نگاه علامه محمّد تقی جعفری
پروپوزال وجدان اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری
دانلود پروپوزال رشته فلسفه اخلاق

دانلود پروپوزال رشته فلسفه اخلاق

پروپوزال وجدان اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری

 
 
 
بیان مساله
از جمله حالت ها و موضع هایی که اغلب ما انسان ها با آن مواجه شده ایم حالت رضایت از عمل و پشیمانی از آن است، انسانها هرگاه مرتکب کار زشت شده و خلاف و گناهی از آنها سر می زند، پس از آن پشیمان شده، خود را سرزنش می کنند و به گونه ای نا آرامی درونی را مبدل به آرامش می نمایند و اگر عمل خوبی از آنها سر بزند احساس رضایت خاطر می کنند و به نحوی خود را تشویق می نمایند و از این حالت احساس شادمانی می کنند. با توجه به نیاز به تغییر، انسانها در موقعیت های اخلاقی، در رابطه با دیگران، تلاش می کنند تصمیمی عاقلانه بگیرند. اما بعد از تصمیم گیری های خود دچار پشیمانی می شوند، و خود را سرزنش می کنند، چرا این چنین است؟ باید پذیرفت که توجیه هیچ پدیده ای غیر ممکن نیست مگر اینکه ما نخواهیم در پی پاسخی برای آن باشیم. بنابراین، با کمی تامل در باره این پدیده که همه انسانها با آن مواجه شده اند پی خواهیم برد که نیرویی که عامل پشیمانی در انسان ها است چیزی جز وجدان اخلاقی بیدار آدمی نیست. و تحت تاثیر این قوه درونی است که بشر از درستی عمل خود آگاه می شود.
 
پی بردن به اینکه یک پدیده از کجا نشات می گیرد، آغاز علم درباره این پدیده و پدیده های مشابه است. اما علم ما نسبت به آن پدیده به همین جا ختم نمی شود و اندیشمندان کسانی هستند که این مطلب را درک کرده اند و پا را فراتر نهاده اند و از یک پدیده به تئوری هایی با ارزش در مورد آن پدیده رسیده اند. هر اندیشمندی که به مطالعه پدیده ای می پردازد چنین نیست که مساله را به طور کلی حل کرده باشد و نیاز بشر را به تحقیق در باره آن پدیده برطرف نموده باشد. بلکه تاریخ علم و دانش پر از نظریه هایی است که در ابتدا مورد پذیرش عموم بوده اند و در ادامه با ظهور نظریه های جدید در باره آن پدیده جای خود را به آن داده اند.
 
درباره وجدان، کسانی که به نظریه پردازی پرداخته اند در طول تاریخ فراوانند و هر یک برای رفع مشکلات نظریه های قبلی در آن زمینه به نظریه پردازی برداخته اند. هر اندازه که آگاهی بشر بیشتر می شود با ظهور نظریه ای جدید که قدرت تبیین بیشتری در باره وجدان دارند روبرو خواهیم شد. در چنین شرایطی، آیا لازم نیست که از منظر نظری برای درک بهتر وجدان و روشنگری در این زمینه، به پژوهش بپردازیم و در این راستا به وظیفه انسانی خود عمل نماییم؟. آیا معرفت شناسی در باب وجدان، درک این قوه درونی را که خداوند در نهاد آدمی نهاده است آسانتر نمی کند؟. از طرفی واضح است که وجدان یکی از مفاهیم کلیدی اخلاق است و مساله اخلاق همیشه برای بشریت مهم بوده و همواره عده زیادی در طول تاریخ در این زمینه اظهار نظر کرده اند. بنابرین، آیا اندیشه های صورت گرفته در قلمرو اخلاق به ویژه وجدان اخلاقی نشان دهنده ابهام در فهم این قلمرو نیست؟. با توجه به سوالات فوق می توان چنین گفت که انجام پژوهش در این حوزه، لازم است. 
 
 
 
 
واژگان کلیدی:

وجدان اخلاقی

اراده نیک

اختیار

تکلیف( وظیفه)

امر مطلق

ایمانوئل کانت و علامه محمد تقی جعفری(ره)

 
 
 
مقدمه:
هدف نهایی هر تحقیق یافتن پاسخی مناسب به پرسشهای تحقیق می باشد. بدین لحاظ در این تحقیق سعی شده است بر اساس مطالعات صورت پذیرفته برای فرضیه های تحقیق تحلیلی قابل قبول ارائه شود.بنابراین، تلاش شد تا پس از بیان مبانی فکری اندیشه های کانت و علامه جعفری در باب وجدان که در فصل دو و سه آمد، بر اساس اینن مبانی فرضیه های پژوهش در فصل چهارم مورد آزمون قرار گیرد.
 
در این بررسی هر یک از این دو اندیشمند در پاسخ به سوالات دیدگاه خاص خود را داشتند و پاسخ هایی را بر اساس دیدگاه آن دو بیان نمودیم و تفاوت های فکری آن دو را نیز ذکر کردیم. در در نهایت نتیجه تحقیق را بیان نمودیم و با بیان پیشنهادات پژوهشی، آنچه در این پژوهش حاصل شد، ذکر کنیم. با این حال در انجام تحقیق با محدودیت هایی روبرو بودیم که ذکر آنها باعث می شود در تحقیقات آتی این ایرادات تا جایی که ممکن است، برطرف شود. در انجام هر پژوهش محقق با یک سری محدودیت ها مواجه است که محقق را در انجام پژوهش محدود می نماید و دست او را در دسترسی به موارد لازم برای یک پژوهش بدون ایراد با مشکل مواجه می نماید در ادامه به مواردی که در انجام پژوهش با آن مواجه بودیم بیان می داریم.
 
از جمله محدودیت هایی که در این زمینه قابل ذکر است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مساله دسترسی به منابع دسته اول است. منظور از منابع دست اول کتاب های کانت است که به زبان آلمانی است و به دلیل نا آشنایی با این زبان امکان استفاده و دسترسی به این کتابها مشکل است و اکثر کتابهایی که در کشور از کانت ترجمه شده است، ترجمه مستقیم از زبان آلمانی به فارسی نیست و معمولا این کتاب های دسته اول آلمانی ابتدا به انگلیسی ترجمه شده و در ادامه به فارسی ترجمه شده است و احتمال بد فهمی و تغییر معنای اندیشه های کانت وجود دارد. و شاهد این امر کتابهای ترجمه شده از کانت در ایران است که وقتی به کتابی که دو نفر آن را ترجمه کرده اند رجوع می کنیم، دو معنای متفاوت از متن آنها ممکن است برداشت شود.
 
از دیگر محدودیت های پژوهش حاضر در باره اندیشه های علامه جعفری است. با اینکه در بحث وجدان مطالب زیادی از ایشان به چاپ رسیده است اما هنوز بعضی از آثار ایشان که در چارچوب سخنرانی بوده است. از کیفیت صوتی مناسبی برخوردار نیست و هنوز به کتاب تبدیل نشده است و محقق در حین پژوهش با این گونه محدودیت مواجه شده است.همچنین، دسترسی به منابع مرجع است و به دلیل اینکه بعضی از کتابهای علامه دارای چندین جلد است. معمولا در کتابخانه ها جزء کتاب های مرجع قرار دارد و نمی توان ّنها را به امانت گرفت. از طرفی یکی دیگر از عواملی که در انجام یک پژوهش با کیفیت بالا موثر است دسترسی به صاحب نظرانی است که در این حوزه، صاحب نظر محسوب می شوند و برای انجام یک پژوهش نیاز است که نظر آنها در این باره مد نظر قرار گیرد و به دلیل مشغله های کاری آنها دسترسی به آنها محدود است.
از دیگر محدودیت های پژوهش نبودن نهادی جامع است که تمام تحقیقات صورت گرفته در آن به ثبت رسیده و موجود باشد. تا محققان بتوانند از طریق آن اطلاعات جامعی در باره حوزه تحقیق خود حاصل نمایند.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چكیده فارسی 1
 
فصل اول: كلیات 2
مقدمه 3
1-1 . بیان مساله 3
2-1 . ضرورت واهمیت پژوهش 5
3-1 . روش پژوهش 6
4-1 . اهداف پژوهش 7
1-4-1 . هدف كلی 7
2-4-1 . اهداف جزئی 7
5-1 . سوالات پژوهش 7
6-1 . فرضیات پژوهش 8
منابع
 

 

دانلود پروپوزال وجدان اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری

دریافت و دانلود فایل”پروپوزال وجدان اخلاقی از دیدگاه ایمانوئل کانت و علامه جعفری”

فلسفه و منطق

دانلود جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

جزوه منطق
سطح ارشد
دانشگاه آزاد اسلامی

جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

به تعداد 14 صفحه pdf

مناسب جمع بندی و مرور سریع ایام امتحانات

 

شامل مباحث زیر می باشد.

تعریف منطق

اقسام منطق

ابواب منطق

صناعات خمسه

تجرید معلومات

موضوعات و مسائل علم منطق

مغالطه یا سفسطه

روابط چهارگانه

عناصر و خطای ذهن

انواع تعریف در منطق

ویژگی های تعریف

مباحث مرتبط با قضایا

انواع علم

جایگاه منطق در حکمت

مراتب تکاملی عقل

محصورات اربعه

نسبت های چهارگانه

دانلود جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی

دریافت و دانلود فایل”جزوه منطق سطح ارشد دانشگاه آزاد اسلامی”

فلسفه و منطق

دانلود مبانی نظری دیدگاه کانت درباره وجدان اخلاقی

وجدان
وجدان اخلاقی
وجدان اخلاقی از نگاه کانت
دانلود پروژه وجدان اخلاقی
دیدگاه کانت درباره وجدان اخلاقی
مبانی نظری دیدگاه کانت درباره وجدان اخلاقی
دانلود پروژه رشته فلسفه اخلاق

دانلود پروژه رشته فلسفه اخلاق

مبانی نظری دیدگاه کانت درباره وجدان اخلاقی

 
 
مقدمه
در زندگی انسان ها اتفاقات زیادی رخ می دهد که به آن توجه نمی کنند و از کنار آن می گذرند و آن اتفاق برای آنها به عادت مبدل می شود. این گونه پدیده ها در زندگی همه انسان ها اتفاق می افتد و عده ای به آن توجه می کنند و پس از بررسی و تفکر بر آنها و بیان تبیینی صحیح از آن شاخه ای از دانش بشری را با توجه به این اتفاقات بنا می نهند، و انسانهای دیگر آن را بسط داده و کامل می نمایند.بنابراین زمانی دانشی شکل می گیرد که ما به اتفاقات پیرامون خود به دقت توجه کنیم و سطحی از کنار آن عبور نکنیم. در غیر این صورت نه تنها به کشف دانش کمک نخواهیم کرد بلکه، هیچ گاه به توانایی ها و ظرفیت های درونی که خداوند در ما نهاده است پی نخواهیم برد و همواره انسان هایی عادی و معمولی خواهیم بود که بدون آنکه پی به رازهای نهفته برده باشیم می میریم و پاسخی به سوالات بشری( و بویژه خود) نخواهیم داد.
 
از جمله حالت ها و موضع هایی که اغلب ما انسان ها با آن مواجه شده ایم حالت رضایت از عمل و پشیمانی از آن است، انسانها هرگاه مرتکب کار زشت شده و خلاف و گناهی از آنها سر می زند، پس از آن پشیمان شده، خود را سرزنش می کنند و به گونه ای نا آرامی درونی را مبدل به آرامش می نمایند و اگر عمل خوبی از آنها سر بزند احساس رضایت خاطر می کنند و به نحوی خود را تشویق می نمایند و از این حالت احساس شادمانی می کنند. با توجه به نیاز به تغییر، انسانها در موقعیت های اخلاقی، در رابطه با دیگران، تلاش می کنند تصمیمی عاقلانه بگیرند. اما بعد از تصمیم گیری های خود دچار پشیمانی می شوند، و خود را سرزنش می کنند، چرا این چنین است؟ باید پذیرفت که توجیه هیچ پدیده ای غیر ممکن نیست مگر اینکه ما نخواهیم در پی پاسخی برای آن باشیم. بنابراین، با کمی تامل در باره این پدیده که همه انسانها با آن مواجه شده اند پی خواهیم برد که نیرویی که عامل پشیمانی در انسان ها است چیزی جز وجدان اخلاقی بیدار آدمی نیست. و تحت تاثیر این قوه درونی است که بشر از درستی عمل خود آگاه می شود.
 
پی بردن به اینکه یک پدیده از کجا نشات می گیرد، آغاز علم درباره این پدیده و پدیده های مشابه است. اما علم ما نسبت به آن پدیده به همین جا ختم نمی شود و اندیشمندان کسانی هستند که این مطلب را درک کرده اند و پا را فراتر نهاده اند و از یک پدیده به تئوری هایی با ارزش در مورد آن پدیده رسیده اند. هر اندیشمندی که به مطالعه پدیده ای می پردازد چنین نیست که مساله را به طور کلی حل کرده باشد و نیاز بشر را به تحقیق در باره آن پدیده برطرف نموده باشد. بلکه تاریخ علم و دانش پر از نظریه هایی است که در ابتدا مورد پذیرش عموم بوده اند و در ادامه با ظهور نظریه های جدید در باره آن پدیده جای خود را به آن داده اند.
درباره وجدان، کسانی که به نظریه پردازی پرداخته اند در طول تاریخ فراوانند و هر یک برای رفع مشکلات نظریه های قبلی در آن زمینه به نظریه پردازی برداخته اند. هر اندازه که آگاهی بشر بیشتر می شود با ظهور نظریه ای جدید که قدرت تبیین بیشتری در باره وجدان دارند روبرو خواهیم شد. در چنین شرایطی، آیا لازم نیست که از منظر نظری برای درک بهتر وجدان و روشنگری در این زمینه، به پژوهش بپردازیم و در این راستا به وظیفه انسانی خود عمل نماییم؟. آیا معرفت شناسی در باب وجدان، درک این قوه درونی را که خداوند در نهاد آدمی نهاده است آسانتر نمی کند؟. از طرفی واضح است که وجدان یکی از مفاهیم کلیدی اخلاق است و مساله اخلاق همیشه برای بشریت مهم بوده و همواره عده زیادی در طول تاریخ در این زمینه اظهار نظر کرده اند. بنابرین، آیا اندیشه های صورت گرفته در قلمرو اخلاق به ویژه وجدان اخلاقی نشان دهنده ابهام در فهم این قلمرو نیست؟. با توجه به سوالات فوق می توان چنین گفت که انجام پژوهش در این حوزه، لازم است. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

وجدان

وجدان اخلاقی

وجدان اخلاقی از نگاه کانت

 
 
 
 
فهرست مطالب
پیشینه پژوهشی در باب وجدان و مبانی نظری وجدان اخلاقی از دید كانت 10
مقدمه 11
1-2 . پیشینه و نتایج حاصل از آن 11

2-2 . دیدگاه هایی در باره وجدان 14

3-2 . سیر تحول افكار كانت 16

4-2 . جایگاه عقل عملی در فلسفه كانت و اصول و خطوط كلی اخلاق در عقل عملی 19

1-4-2 . عقل عملی 20

2-4 . رابطه عقل عملی با عقل نظری 20 -2

5-2 . وجدان اخلاقی از دیدگاه كانت 23

1-5-2 .نسبت بین وجدان و عقل عملی 26

2-5 . اصول و خطوط كلی اخلاقی مبتنی بر عقل عملی 30 -2

3-5-2 . پایه های اصول اخلاقی 34

4-5-2 . رابطه بین اصول اخلاقی و وجدان 35

6-2 . اصطلاحات اخلاقی 37
1-6-2 . تكلیف 37
1-1-6-2 .تكلیف شناسی 39
2-1-6-2 .تكلیف اخلاقی 41

2-6-2 . نظر كانت در رابطه با اراده خیر(نیت خیر) و معرفت عقلی 42

3-6-2 . خیر مطلق 45

1-3-6-2 . رابطه خیر با قانون اخلاقی و لذت و عقل 45

4-6-2 . امر مطلق 46
5-6-2 . غایت اخلاقی 47
6-6-2 . اختیار 48

1-6-6-2 . خود مختاری اراده، و ارتباط آن با وجدان اخلاقی و قوانین اخلاقی 50

7. رابطه اخلاق، وجدان و دین 51 -2

8-2 . بیدار كردن وجدان اخلاقی و مساله تربیت 54

9. اخلاق و حقوق 59 -2
10-2 . اخلاق و عدالت 60
 
منابع
 
 
 
 
 

دانلود مبانی نظری دیدگاه کانت درباره وجدان اخلاقی

دریافت و دانلود فایل”مبانی نظری دیدگاه کانت درباره وجدان اخلاقی”