پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 55 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

مقایسه اهمیت هوا با آب و غذابدون تردید نیاز به هوا برای ادامه زندگی، بیش از سایر چیزهای دیگراست .آدمی می ً تواند بدون غذا تقریبا 5هفته و بدون آب حدود 5روز زنده بماند؛ درحالی که بدون هوا بیش از چند دقیقه نمی تواندزنده بماند. هر فرد به طور متوسط و طبیعی در هر 4ثانیه یک بارنفس می کشد. اهمیت هوا فقط به دلیل تنفس کردن موجودات زنده نیست، بلکه وجود هواکره درحفاظت از آنها در برابر اشعه های خطرناک خورشید نیز نقش مهم و اساسی ایفا می نماید.

چراامروزه یکی از دغدغه های اصلی مردم هوای پاک و سالم می باشد؟در گذشته، دغدغه های مردم فقط تأمین نان و آب بود، اما امروزه با رشد فزاینده فعالیت های صنعتی و افزایش مصرف انرژی، تعداد وسایل نقلیه موتوری و رشد شهرنشینی و توسعه عمودی شهرها، داشتن هوای پاک و سالم نیز، به این دغدغه ها افزوده شده است. پدیده آلودگی هوا درمناطق شهری، یکی از پیامدهای صنعتی شدن زندگی انسان است که از حدود سیصد سال قبل شروع و روز به روز بر میزان و شدت آن افزوده می شود.در این شرایط دیدن آسمان آبی با ابرهای سفید برای بیشتر مردم، به ویژه کسانی که در کلانشهرها زندگی می کنند، به یک آرزو تبدیل شده است.

آیا تاکنون با خود اندیشیده اید، به چه هوایی، هوای پاک می گویند؟علل آلودگی هوا درکلانشهرهای کشور:امروزه آلودگی هوا، مشکل جدی کلان شهرهاست. بسیاری از نقاط شهری کشور به دلایل گوناگون، نظیر تعداد خودروهای سبک وسنگین، وجود صنایع آلاینده، انواع فرایندهای احتراقی، تولید برق یا صنایع شیمیایی در معرض انواع آلایندگی های هوا قرار دارند؛ اما در این میان تنها تعداد اندکی از آلاینده های اصلی به عنوان آلاینده های معیار، پایش و گزارش می شوند. در شهرهایی از ایران غلظت برخی از آلاینده های هوا از حد استاندارد بیش تر است و برآورد می شود که با احتساب پدیده ریزگردها، جمعیتی بالغ بر 35میلیون نفر؛ یعنی قریب به نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار داشته باشند.

آلودگی هوا برای افراد مختلف، مفهوم و معنای متفاوتی دارد.

به طوری که افراد جامعه، کاهش دید، تحریک چشم، اختلال درسیستم تنفسی و گردوغباری که روی وسایل می نشیند را آلودگی محسوب می کنند.

برای یک کشاورز، عواملی که به گیاهان، حیوانات و محصولات کشاورزی زیان وارد می کند، آلودگی محسوب می شود.

برای یک خلبان کاهش میزان دید، آلودگی هوامحسوب می گردد

و برای صاحبان صنعت فقط مسائل مربوط به مهار آلودگی هوا مد نظر است؛

مفهوم آلودگی هوا از نظرمحیط زیست:

اما از نظر محیط زیست وجودهرگونه ترکیب اضافی در هوا، که سلامت و بهداشت جانداران رابه خطر اندازد، آلودگی هوا تلقی می شود. آلاینده های هوا ممکن است به صورت گاز، مایع و یا جامد باشند.

پیامدهای منفی آلودگی هوا:

آلودگی هوا هم چنین به اجسام، ساختمان ها و اموال مردم آسیب می رساند و رفاه وآسایش عمومی و تعادل طبیعی محیط زیست را مختل می سازد.

دانلود پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس 3 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت فصل 3 زیست کلاس یازدهم ویرتیو با جزئیات کامل

پاورپوینت فصل 3 زیست کلاس یازدهم ویرتیو با جزئیات کامل

پاورپوینت فصل 3 زیست کلاس یازدهم ویرتیو با جزئیات کامل این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته زیست برای پایه های 11 و علوم تجربی می باشد این پاورپوینت در 76 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

•بعضی منابع استخوانهای گوش میانی را استخوانچه در نظر می گیرند و کل استخوانهای بدن رو ۲۰۰ قطعه اعلام می کنند

•در دوران جنینی، استخوان ها از بافت های نرمی تشکیل و به تدریج با افزوده شدن نمک های کلسیم سخت می شوند. یاخته های استخوانی تا اواخر سنّ رشد، مادّۀ زمینه ای ترشح می کنند و بنابراین، تودۀ استخوانی و تراکم آن افزایش پیدا می کند. با افزایش سن، یاخته های استخوانی کم کار می شوند و تودۀ استخوانی به تدریج کاهش پیدا می کند. در همۀ این مراحل، تغییرات استخوانی در حال انجام است

•استخوان ها در اثر فعالیت بدنی مانند ورزش، یا با افزایش وزن ضخیم، متراکم تر و محکم تر می شوند و استخوان هایی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند ظریف تر می شوند. مشابه این حالت، در فضانوردان دیده می شود که در محیط بی وزنی تراکم استخوانشان کاهش می یابد.

•استخوان های بدن به طور پیوسته دچار شکستگی های میکروسکوپی می شوند که نتیجه حرکات معمول بدن اند. شکستگی های دیگر می توانند ناشی از ضربه یا برخورد باشند. در این حالت، یاخته های نزدیک محل شکستگی، یاخته های جدید استخوانی می سازند و پس از چند هفته آسیب بهبود پیدا می کنند.

• همان طور که از نامش مشخص است، محور بدن را تشکیل می دهد و از ساختار هایی مانند مغز و قلب حفاظت می کنند. گرچه بخش هایی از آن هم در جویدن، شنیدن، صحبت کردن و حرکات بدن نیز نقش دارند.•استخوان های دست و پا از اجزای اسکلت جانبی اند. این استخوان ها نسبت به اسکلت محوری، نقش بیشتری در حرکت بدن دارند.

•سر،۲۲ تا

•ستون مهره ۲۶ تا

•قفسه سینه ۲۶ تا

•دستها با شانه ۶۴ تا

•پاها با نیم لگن ۶۲ تا

•با ۶ قطعه استخوان گوش میانی

•جمعا ۲۰۶ قطعه

•تراکم تودۀ استخوانی از عوامل مهم استحکام استخوان هاست و کاهش آن باعث پوکی استخوان می شود. در پوکی استخوان، تخریب استخوانی افزایش می یابد. در نتیجه استخوان ها ضعیف و شکننده می شوند.

•مفصل محل اتصال استخوان ها با هم است.

•1- مفصل ثابت: در بعضی مفصل ها، استخوان ها حرکت نمی کنند. نمونه آن مفصل ثابت در استخوان های جمجمه است. جمجمه از چندین استخوان تشکیل شده است که در محل مفصل های ثابت لبه های دندانه دار آنها در هم فرو رفته و محکم شده اند.

•استخوان ها در محل این نمونه ها توسط یک کپسول از جنس بافت پیوندی رشته ای احاطه شده اند که پر از مایع مفصلی لغزنده است.

• مایع مفصلی و سطح صیقلی غضروف به استخوان ها امکان می دهد که سالیان زیادی در مجاور هم لیز بخورند و اصطکاک چندانی نداشته باشند

دانلود پاورپوینت فصل 3 زیست کلاس یازدهم ویرتیو با جزئیات کامل

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت فصل 3 زیست کلاس یازدهم ویرتیو با جزئیات کامل”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت فصل دوم زیست 11 تمام دروس ویرتیو با جزئیات کامل

پاورپوینت فصل دوم زیست 11 تمام دروس ویرتیو با جزئیات کامل

پاورپوینت فصل دوم زیست 11 تمام دروس ویرتیو با جزئیات کامل این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته زیست برای پایه های 11 می باشد این پاورپوینت در 89 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

•اکنون که این متن را می خوانید، چشم های شما، پیام های بینایی را به مغز ارسال می کنند. وقتی به صفحۀ کتاب دست می زنید، اطلاعاتی از پوست به دستگاه عصبی مرکزی می رسد. در این حالت، دستگاه عصبی از وضعیت نشستن شما و میزان اکسیژن خون شما نیز آگاه است.

•بدن چگونه اطلاعات گوناگون را دریافت می کند و به آنها پاسخ می دهد؟

•چرا گاهی تماس ساعت یا عینک با پوست خود را احساس نمی کنیم؟

•چرا فردی که تحت عمل جراحی قرار دارد، دردی احساس نمی کند؟

• چرا برخی جانوران می توانند اطلاعاتی را دریافت کنند که ما بدون استفاده از ابزار مناسب، نمی توانیم آنها را درک کنیم؟

•گیرندۀ حسی، یاخته یا بخشی از آن است که اثر محرک را دریافت می کند و اثر محرک در آن به پیام عصبی تبدیل می شود.

• صدا، فشار، اکسیژن، گرما و نور نمونه هایی از این محرک ها هستند که هر کدام گیرندۀ ویژه ای را در بدن تحریک می کنند.

•گیرنده های حسی انسان گوناگون اند؛ ولی می توان آنها را براساس نوع محرک، در پنج دسته کلی طبقه بندی کرد: گیرنده های مکانیکی، شیمیایی، دمایی، نوری و درد.

•گیرنده چگونه اثر محرک را دریافت و به پیام عصبی تبدیل می کند؟

•در فصل قبل با چگونگی ایجاد پیام عصبی در یاخته های عصبی آشنا شدید. عوامل گوناگونی مانند تغییر شکل در اثر فشار، مواد شیمیایی و تغییر دما، نفوذپذیری غشای گیرنده به یون ها و در نتیجه پتانسیل غشای آن را تغییر می دهند.

•شکل 1، یک گیرنده فشار پوست را نشان می دهد.این گیرنده انتهای دندریت یک نورون حسی است که درون پوششی چند لایه و انعطاف پذیر از نوع بافت پیوندی قرار دارد. فشرده شدن این پوشش، رشتۀ دندریت را تحت فشار قرار می دهد و در آن تغییر ایجاد می کند.در نتیجه کانال های یونی غشای گیرنده، باز و پتانسیل الکتریکی غشا تغییر می کند. به این ترتیب در دندریت پیام عصبی ایجاد و به دستگاه عصبی مرکزی ارسال می شود.

•شاید توجه کرده باشید که بوی غذا یا عطر را پس از گذشت مدتی، دیگر احساس نمی کنیم. در این حالت، آیا مولکول های بودار در محیط کم می شوند، یا گیرنده های بو درست کار نمی کنند؟

•وقتی گیرنده ها مدتی در معرض محرک ثابتی قرار گیرند، پیام عصبی کمتری ایجاد می کنند، یا اصلاً پیامی ارسال نمی کنند. این پدیده را سازش گیرنده ها می نامند.

•پدیدۀ سازش گیرنده های فشار در پوست، موجب می شود وجود لباس را روی بدن حس نکنیم. در این حالت، اطلاعات کمتری به مغز ارسال می شود. در نتیجه مغز می تواند اطلاعات مهم تری را پردازش کند.

•مثال های دیگری از سازش گیرنده ها را که تجربه کرده اید بیان کنید.

دانلود پاورپوینت فصل دوم زیست 11 تمام دروس ویرتیو با جزئیات کامل

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت فصل دوم زیست 11 تمام دروس ویرتیو با جزئیات کامل”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت منابع پژوهش در تاریخ اسلام و ایران دوران اسلامی ویرتیو تاریخ یازدهم

پاورپوینت منابع پژوهش در تاریخ اسلام و ایران دوران اسلامی ویرتیو تاریخ یازدهم

پاورپوینت منابع پژوهش در تاریخ اسلام و ایران دوران اسلامی ویرتیو تاریخ یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته تاریخ برای پایه های 11 و علوم انسانی می باشد این پاورپوینت در 28 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

آشنایی با شیوه های سنجش اعتبار شواهد و مدارک تاریخی و اصول مقدماتی روش های اعتبارسنجی منابع و اخبار تاریخی 

در گذشته مورخان برای تشخیص و تعیین اصالت اخبار و اسناد (شواهد و مدارک) یک رویداد تاریخی، روش ها و فنونی را به کار می گرفتند و حتی برخی از این روش ها تا به امروز نیز از اعتبار

لازم برخوردارند. با پیشرفت علم و ابداع روش های جدید علمی در سده های اخیر مورخان نیز روش ها و ابزارهای جدیدی را برای تشخیص و تعیین اصالت و اعتبار اخبار و منابع تاریخی به خدمت گرفتند. در این درس با توجه به اهمیت این بخش از کار مورخان، به برخی از این روش ها و معیارها می پردازیم.

معیارهای سنجش ا عتبار یک خبر تاریخی

مورخان وقتی با یک گزارش تاریخی رو به رو می شوند آن را اعتبار سنجی می کنند و به اصطلاح به نقد آن می پردازند.

نقد یک خبر تاریخی که در حقیقت همان اعتبار سنجی و بررسی اصالت خبر محسوب می شود، درچندمرحله انجام می‌شود:آنهارا نام ببرید.

الف) سنجش اعتبار و نقد روایت کننده

ب) سنجش اعتبار و نقد و بررسی گزارش ها و

منابع تاریخی

الف- سنجش اعتبار و نقد روایت کننده

در این مرحله، پژوهشگران و مورخان موضوعاتی نظیر، ویژگی‌های هویتی روایت کننده خبر، محل تولد و زندگی، گرایشات فکری و مذهبی سیاسی و جایگاه علمی او را مورد بررسی قرار می دهند.

همچنین پژوهشگران سعی می کنند که علائق و انگیزه های راوی را در بیان یک خبر مورد بررسی قرار دهند و اندیشه و مقصود او را فهم و کشف نمایند.

یکی از کارهای مورخان در نقد روایت کننده این است که چه فاصله زمانی و مکانی بین راوی و خبر وجود دارد.

یعنی، روایت کننده خود مستقیما شاهد وقوع رویدادی بوده و یا خبر آن را از دیگران نقل کرده است. بدیهی است ارزش و اعتبار خبری که راوی آن خود به طور مستقیم شاهد رویداد بوده به مراتب از

خبری که روایت کننده آن از دیگران نقل کرده بیشتر است.

نکته مهم

در گذشته، برخی از مورخان مانند مسعودی برای بررسی درستی و یا نادرستی برخی از اخبار و گزارش های تاریخی به مسافرت می رفتند و از نزدیک مکان رویدادها را مورد مطالعه قرار می دادند.

1-مطابقت با عقل قراردادن

2-مقایسه وتطبیق باسایرمنابع و شواهد

3-مطابقت با نتایج تحقیقات باستان شناسی

4-سنجش گزارشات براساس زمان ومکان

5-اعتبارسنجی باتکیه بردستاوردهای علوم تجربی

6-اعتبارسنجی به کمک دستاوردهای سایرعلوم انسانی

ب – سنجش اعتبار و نقد و بررسی گزارش ها و منابع تاریخی

1 – مطابقت عقلی:

یکی از مهم ترین و مؤثرترین معيارهای سنجش درستی یا نادرستی یک خبر یا گزارش تاریخی بررسی مغایرت و یا عدم مغایرت آن با عقل است. در گذشته نیز بسیاری از مورخان به این اصل اعتقاد داشتند و برای سنجش اخبار از معیار عقل بهره می بردند.

یعقوبی، مقدسی،ابن مَسکـَوَیه(maskawih)، بیهقی، ابن اسفندیار و بسیاری از مورخان مغایرت یک روایت و منبع تاریخی را با عقل، دلیل بر بطلان و نادرستی آن می‌دانند.

دانلود پاورپوینت منابع پژوهش در تاریخ اسلام و ایران دوران اسلامی ویرتیو تاریخ یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت منابع پژوهش در تاریخ اسلام و ایران دوران اسلامی ویرتیو تاریخ یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت درس 7 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 7 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 7 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 71 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:
مزایای توسعه منطقی گردشگری:
1-گردشگری نقش مؤثری نیز در شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورهای میزبان ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تأمین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغات و دیدن جاذبه های یک منطقه هزینه می کند.
2- ارائه خدمات گردشگری، ایجاد فرصت هایی برای جذب سرمایه و مشاغل نوین مانند تأسیس مهمان پذیرها (بزرگ و کوچک،) مراکز پذیرایی، شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری و… در جوامع میزبان می شود.
گردشگری با چه عواملی رابطه تنگاتنگ دارد؟
گردشگری با امنیت سیاسی، اقتصادی و احترام متقابل رابطه تنگاتنگی دارد.
چرا گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی مهم است؟
گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است، زیراجوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی خود بپردازند.
ایران یکی از کشورهایی است که قدمت طولانی درگردشگری دارد. موقعیت جغرافیایی، تنوع نژادی، زبانی، قومی، فرهنگی، جاذبه های طبیعی ومتنوع و همچنین ویژگی های اخلاقی مردم و علاقه به سیر و سفر از عوامل اصلی گردشگری در ایران محسوب می شود.
کاروانسراها منازلی در بین مسیرهای طولانی بودند. مردم و کاروان های تجاری در این منازل اقامت می کردند. این کاروانسراهاامکانات متفاوتی داشتند.
امروزه با بازسازی برخی از این کاروانسراها آنها را به محل اقامت مسافران تبدیل نموده اند.
سیزده به در، سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. ایرانیان باستان در آغاز سال نو، پس از دوازده روز جشن و شادی به نشانه دوازده ماه سال، در روز سیزدهم با رفتن به دامان طبیعت و همزیستی با آن خود را برای سالی نیکو و پر از برکت آماده می کردند. سیزده به در، روز آشتی با زمین و طبیعت است.
در زمینه اهمیت سیر و سیاحت در اسلام و قرآن همین بس که تعداد29آیه از کلام ّ الله مجید به این امر اختصاص دارد که در هفت آیه صراحتا ُ به عنوان « قل سیروا فی الارض» و در هفت آیه دیگرعبارت « أ َفلم َیِسیر ِو افی الار ِض» بیان شده است.
حج از گذشته تاکنون، یکی از اهداف اصلی در ترغیب مسلمین به گردشگری بوده است. بسیاری از مسلمانان در مواجهه با مسلمانان سایرکشورها به سفر و دیدن سرزمین های دیگر تشویق می شدند.
توسعه گردشگری نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست کشورها دارد. رفتار گردشگران هنگام سفر تداوم گردشگری را تضمین می کند.
آثار نامطلوب گردشگری بدون برنامه ریزی و مدیریت
1-گاهی گردشگران بناهای تاریخی را تخریب می کنند. برای مثال قطعه ای از یک اثر تاریخی رابرمی دارندو به عنوان یادگاری با خود می برند. آثار هنری را از مساجد، صومعه ها، کلیساها و معابد برمی دارند. کاشی ها را از دیوارها در می آورند و نام خود را روی دیوارهای باستانی و آثار طبیعی حک می کنند. از اصلی ترین پیامدهای حضور گردشگر، ایجاد تغییرات و تخریب ها در چشم اندازها و منظرهای طبیعی است که قطعا در دراز مدت نقشی اساسی در تغییر محیط زیست هر منطقه دارد.
2- استفاده بی رویه از منابع طبیعی، آب و سایر اجزای زنده و غیره زنده محیط زیست می تواند یکی دیگر از آثار نامطلوب گردشگری بدون برنامه ریزی و مدیریت باشد.
3-در برخی از مناطق گردشگری، انواع اماکن اقامتی، مجتمع های گردشگری وتجاری ساخته می شوند که بدون توجه به شرایط طبیعی و توان محیط زیست توسعه می یابند. گاهی اوقات ورود به پهنه های بومی شرایط را برای مردم محلی نیز غیر قابل تحمل می کند.

دانلود پاورپوینت درس 7 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس 7 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت درس 6 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 6 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 6 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 60 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

سنجاب ایرانی از جوندگان کوچک است و در جنگل های بلوط زندگی می کند. غذای اصلی این جانورکوچک میوه و سرشاخه های درختان بلوط است. او همه میوه ها را نمی خورد؛ بلکه تعدادی را برای آذوقه زمستانی در جاهای متفاوت دفن می کند؛ اما همه این بلوط ها خورده نمی شوند و تعدادی از آن ها با رویش در فصل بهار سبب گسترش جنگل بلوط می شوند. از طرفی سنجاب غذای جانورانی مانند روباه و مار است. این جانوران گوشت خوارند و ظاهرا نیازی به گیاهی مانند درخت بلوط ندارند، اما زندگی آنها با واسطه سنجاب به درخت بلوط پیوند می خورد. جنگل بلوط در زندگی و اقتصاد مردم محلی نیز نقش دارد؛ بنابراین حفظ این جنگلها بر زندگی انسان ها نیز تأثیر می گذارد. به نظر شما تغییر جمعیت هر یک از این جانداران چه نتایجی دربردارد؟

 سازمان سلامت جهانی در دهه ِ 60میلادی، برای مبارزه با مالاریا در کشور برونئی از سم ( DDTد ِ .د ِ .ت) برای کاهش جمعیت پشه مالاریا استفاده کرد. شاید تعجب کنید که نتیجه دراز مدت برنامه سم پاشی، فروریختن سقف کاهگلی خانه ها و شیوع بیماری طاعون بود! اما این اتفاق چگونه رخ داد ؟ سم، فقط پشه ها را از بین نبرد؛ بلکه باعث مرگ زنبورهای وحشی نیز شد.این زنبورها ازلارو هایی تغذیه می کردند که کاهگل سقف خانه ها را می خوردند.در نتیجه با مرگ زنبورها، جمعیت لاروهای کاهگل خوار افزایش یافت و سقف خانه ها فروریخت.

گسترش بیماری طاعون نیز به علت افزایش جمعیت موش ها بود .موش ناقل بیماری طاعون است. چگونه به کاربردن سم باعث شده بودجمعیت موش ها افزایش یابد؟ گربه ها دشمن طبیعی موش ها هستند. سم روی جمعیت گربه ها هم اثر گذاشته بود. علت مرگ گربه ها، خوردن مارمولکهای مسمومی بود که از سقف سقوط می کردند. مارمولکها هم قربانی غذایشان، یعنی پشه ها و حشره های مسموم بودند.درنهایت، دست اندرکاران برای کنترل جمعیت موش ها مجبور شدند به این جزیره گربه وارد کنند!

شناخت تنوع زیستی مهم ترین گام برای پیشگیری از اقدام های نادرست در ارتباط با محیط زیست است.

یکی از وقایع تلخ تاریخ جهان این است که کشورهای استکباری، سایر کشورها را به عرصه ای برای آزمایش نتایج تحقیقات زیستی ، علمی و تسلیحاتی خود تبدیل کرده اند که گاه پیامدهای جبران ناپذیری برای مردم و محیط زیست در پی داشته است.

دانلود پاورپوینت درس 6 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس 6 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت درس 5 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 5 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 5 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 84 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

بسیاری از ما وقتی شب ها کیسه زباله خود را بیرون از خانه می گذاریم یا در کوچه و خیابان، بوستان یا مکان های عمومی دیگر، آشغالی رادر سطل می اندازیم، دیگر به بقیه ماجرا فکر نمی کنیم که چه بر سر این زباله می آید یا چه تأثیری بر محیط زندگی ما دارد.

آیا در گذشته نیز مانند امروز، زباله یک موضوع مهم و نگران کننده بوده است؟ به نظر می رسد هر روز که می گذرد، زباله بیشتر به یک موضوع مهم زیست محیطی تبدیل می شود. به منظور پاسخ به این پرسش و مقایسه گذشته و حال، در این زمینه تحقیق کنید.

موضوع زباله، امروزه یک مسئله و دغدغه بسیار مهم همه جوامع است. به تصاویر و اخبار توجه کنید. این موارد چند نمونه از مشکل دفن زباله را که کل کشور ما با آن روبه روست، نشان می دهد.زباله های خانگی و شهری،زباله های کشاورزی، صنعتی و ساختمانی،شامل ضایعات کشاورزی، فلزات، مواد پلاستیکی و شیمیایی و نخاله های ساختمانی است که در جریان فعالیت های اقتصادی، تولید می شود.عمدتاً از پسمانده مواد غذایی و پوست میوه و سبزی، کاغذ، پلاستیک، قطعات فلزی، شیشه، پارچه و چوب تشکیل شده است.زباله های بیمارستانی،مواد حاصل از فعالیت های پزشکی ودرمانی نظیر سرنگها، مواد پانسمان و باقی مانده داروها و وسایل جراحی را تشکیل می دهند.زباله های خطرناک،زباله هایی هستند که تأثیرات شیمیایی وخورندگی، آتش زایی و انفجاری، پرتوزایی و سمی دارند؛ مانندباتری، روغن ترمز، حشره کش، رنگ های روغنی، ضدیخ، لامپ های کم مصرف و فلورسنت، زباله های الکترونیکی مانند رایانه ها و تجهیزات جانبی آن ها، لوح های فشرده، گوشی های تلفن همراه هوشمند و هم چنین زباله های هسته ای یا اتمی.زباله های الکترونیکی مقدار زیادی فلزات سمی و خطرناک مانند جیوه، سرب و کادمیوم دارند.زباله، فقط مشکل کشور ما نیست. موضوع دفع زباله ها دردنیای امروز یک مسئله بسیار مهم زیست محیطی جهانی است که کل سیاره زمین را به عنوان تنها سکونتگاه بشر در معرض مخاطره قرار داده است. همه کشورها اعم از کشورهای پیشرفته صنعتی وکشورهای در حال صنعتی شدن با این مشکل روبه رو هستند.

میزان تولید زباله در کشورهای پیشرفته صنعتی بسیار بیش تر است. فردی که در ایالات متحده امریکا زندگی می کند، نسبت به فردی که در یک کشور افریقایی ساکن است، 14برابر بیشتر کاغذ و 19برابر بیشتر آلومینیوم مصرف می کند و بنابراین، بیشتر به محیط زیست لطمه می زند. ایالات متحده امریکا سالانه 150میلیون تن زباله تولید می کند. یک استرالیایی یا یک کانادایی سالانه 680کیلوگرم زباله تولید می کند، درحالی که این رقم برای یک نفر در زامبیا کم تر از 100کیلوگرم است.

 

دانلود پاورپوینت درس 5 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس 5 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود درس چهارم جامعه شناسی یک پایه دهم ویرتیو پایه یازدهم

درس چهارم جامعه شناسی یک پایه دهم ویرتیو پایه یازدهم

درس چهارم جامعه شناسی یک پایه دهم ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته جامعه شناسی می باشد این پاورپوینت در 13 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

ما باید پدیده های اجتماعی را به پدیده های خرد و کلان تقسیم بندی کنیم زیرا :

میزان اثر گذاری انسان ها بر پدیده ها و میزان اثر گذاری پدیده ها بر انسان ها و راه درمان آنها بر حسب خرد و کلان بودن پدیده ها متفاوت است .

مثلا :

راه درمان بیکاری در سه حالت زیر با یکدیگر متفاوت است .

الف: بیکاری فردی که خود شایستگی و مهارت لازم را ندارد.

ب: بیکاری افراد یک شهر که سیستم اطلاع رسانی مناسبی در آن شهر وجود ندارد .

ج : بیکاری افراد زیادی که به دلیل نبود مشاغل کافی در جامعه بیکارند .

علمی است درباره اعضای بدن ، محل قرارگرفتن و چگونگی ترکیب آن ها بحث می کند .

برخی از اهدافی این علم عبارتند از :

üمعرفت به کمال صنع الهی

üدست یافتن به علل امراض و درمان آنها.

در دروس گذشته بیان کردیم که بعضی اوقات انسان ها برای اینکه

پدیده های ناشناخته را بشناسند، آنها را با پدیده های آشنا مقایسه

می کنند.

در این باره لازم است به یک نکتۀ بسیار مهم توجه کنیم که استفادۀ نادرست از مقایسه،آسیب های جبران ناپذیری دارد.

یکی از استفادههای نادرست، این است که صرفاً بر شباهت های

پدیده های مورد مقایسه تأکید کنیم و تفاوت هایآنها را نادیده بگیریم.

به همین دلیل ما در درس گدشته برای مقایسۀ جهان اجتماعی و

موجود زنده، هم به تفاوت ها و هم به شباهت های آنهاتوجه کردیم .

بنابراین باید متوجه باشیم که جهان اجتماعی و موجود زنده کاملا

یکسان نیستند و تفاوتهای آنها بسیار عمیق است.

مثلاً نباید گمان کنیم دانش تشریح یا کالبد شکافی که در پزشکی

انجام می گیرد، در جهان اجتماعی نیز ممکن است.

دانلود درس چهارم جامعه شناسی یک پایه دهم ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”درس چهارم جامعه شناسی یک پایه دهم ویرتیو پایه یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت درس 1 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 1 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 1 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 109 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

علل وابستگی زیاد کشاورزی به آبیاری :

همچنان که دربخش های قبل دیدیم، بارش در بسیاری از نقاط کشور ما به اندازه کافی نیست. علاوه بر این، بخش عمده همین بارش ها نیز در فصول مورد نیاز برای کشاورزی اتفاق نمی افتد و به همین علت،کشاورزی در ایران عمدتاً وابسته به آبیاری است. کشورما بیشترین وسعت زمین تحت کشاورزی با آبیاری را به خود اختصاص داده است؛ همچنین بیشترین مصرف آب در ایران در بخش کشاورزی صورت می پذیرد.

اهمیت بهینه سازی مصرف آب دربخش کشاورزی:

حال می توان با در نظر گرفتن اینکه حجم بزرگی از آب در بخش کشاورزی استفاده می شود، به اهمیت بهینه سازی مصرف آب در این بخش، پی برد و به همین دلیل است که اجرای صحیح و اصولی روش های آبیاری، از اولویت بالایی برخوردار می باشد.

آیا شیوه های نوین آبیاری برای همه مناطق کشورمناسب است؟

در این باره بایدتوجه داشت که لزوماً روش های نوین آبیاری، نظیر آبیاری های تحت فشار، برای همه مناطق کشور مناسب نیست. برخی مواقع، روش های سنتی آبیاری در صورتی که به صورت علمی اجرا شوند، می توانند بهتر باشند.

معیارهای اصلی انتخاب شیوه های انتخاب آبیاری:

شیوه های مختلف آبیاری براساس شرایط آب و هوایی، نوع کشت و … باید انتخاب شوند.

چرا مصرف آب یک کشوربسیاربیش تراز آبی است که درخانه مصرف می شود؟

افزون بر آبی که روزانه می نوشیم و نوشیدن برای ادامه زندگی ما ضروری است؛ اغلب فعالیت های ما به آب وابسته است. به طور کلی، آب مورد نیازدر هر منطقه، دربخش های کشاورزی، آشامیدنی و فعالیت های صنعتی و خدماتی به مصرف می رسد.

افزون بر مصارف خانگی آب، مصارف دیگری نیز وجود دارد. حتماً به آب هایی که برای مصارف زمین های کشاورزی، فرایندهای صنعتی، مصارف عمومی مانند آب پاشی و شست وشوی خیابان ها، آبیاری درختان و … استفاده می شوند، توجه کرده اید.

به همین دلیل مصرف آب یک کشور، بسیار بیشتر از آبی است که در خانه مصرف می شود.

با توجه به اینکه حدود ۷۱درصد از سطح کره زمین از آب پوشیده شده است، چرا ما نمی توانیم از تمام این آب به راحتی استفاده کنیم؟

چه میزان از این آب قابل استفاده است؟

توزیع غیریکنواخت منابع آب شیرین در جهان و افزایش شدید جمعیت در برخی مناطق، تأمین آب را برای این کشورها دشوارتر کرده است.

منابع آب زمین افزایش نمی یابد؛ درحالیکه در صد سال گذشته جمعیت جهان سه برابر و مصرف سرانه آب به ازای هرفرد، چهار برابر شده است.

با توجه به افزایش جمعیت جهان 9میلیارد نفر در سال 2050آیا مقدار آب موجود کافی است؟

وضعیت کشور ما از نظر دسترسی به منابع آب چگونه است؟

1-ایران از نظر جغرافیایی در بخش بیابانی و نیمه بیابانی جهان قرار گرفته و از کل مساحت آن تنها ۱5دصد آن از پوشش گیاهی مناسب برخورداراست.

2- بیش از 85درصد کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب میشود.

3-از سوی دیگر و با توجه به نوع آب و هوای ایران، از مجموع بارش ها فقط بخش اندکی از آن قابل استفاده است.

4-ایران در منطقه بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته و بیش ترین وسعت ناحیه آب و هوایی ایران نیز گرم و خشک است.

5-توزیع غیریکنواخت منابع آب در ایران.

بخش دیگری که به طور جدی نیاز به آب دارد، صنعت است. صنایع مختلف در فرایند تولید کالای خود به آب نیاز دارند.

چرا دسترسی به آب درمکان یابی صنایع فولاد یک ضرورت مهم می باشد؟

برخی از صنایع نظیر صنایع فولاد عموماًبه آب زیادی نیاز دارند و به همین دلیل است که در تعیین مکان مربوط به احداث این دست صنایع، توجه به دسترسی مناسب به منابع آبی، یک ضرورت مهم به شمار می رود.

عوامل مهم درمکان یابی صنایع سنگین:

توجه به محدودیت آب در ایران،

توجه به شرایط محیط زیستی و….درمکان یابی صنایع

دانلود پاورپوینت درس 1 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس 1 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم”

پایه یازدهم (دوره دوم متوسطه)

دانلود پاورپوینت درس 4 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 4 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

پاورپوینت درس 4 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم این پاورپوینت تمامی درس ها را شرح میدهد virtiv.ir قابل ارائه برای کلاس درس به عنوان کنفرانس در درس رشته انسان و محیط زیست می باشد این پاورپوینت در 71 اسلاید و قابل ویرایش می باشد قسمت هایی از متن:

میزان مصرف سالانه انرژی درجهان:

آیا تاکنون از خود پرسیده اید که در سراسر جهان چه میزان انرژی مصرف می شود؟ شاید باور نکنید که میزان مصرف سالانه انرژی درجهان تقریباً معادل 10میلیارد تن نفت خام است. برای درک بهتر این موضوع، کافی است تصور کنید که اگر این مقدار نفت را دربشکه بریزیم و آنها را کنار هم بچینیم طول آن به ده ها هزار کیلومتر می رسد.

انرژی درکجاها و به چه شکل هایی مصرف می شود؟

به راستی این انرژی در کجاها و به چه شکل هایی استفاده می شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش کافی است نگاهی به وسایل، دستگاه هاو ابزار مورد استفاده در خانه ها، مدرسه ها، اداره ها، بیمارستان ها، فروشگاه ها و بخش های گوناگون دیگر بیندازید. این وسایل ودستگاه ها انرژی خود را از کجا به دست می آورند؟ کدام شکل از انرژی بیش ترین کاربرد را در زندگی دارد؟

وابستگی زندگی امروزی به انرژی الکتریکی:

انرژی الکتریکی، مهم ترین شکل از انرژی است که زندگی امروزی ما به آن وابسته است. برای مثال، پرواز هواپیماها، انجام فعالیت های بانکی مانند برداشت پول از عابر بانک، فعالیت های گوناگون پزشکی و فعالیت پالایشگاه ها نمونه هایی از این وابستگی است. به طوری که، اگر برای مدت کوتاهی جریان الکتریکی قطع شود، زندگی ما مختل خواهد شد.(شکل 2)

هر چند با استفاده از انرژی الکتریکی می توان روشنایی و انرژی مورد نیاز همه واحدهای مسکونی و صنعتی را تهیه کرد، اما اغلب برای گرم کردن خانه ها، مراکز اداری، علمی و صنعتی، پخت وپز و هم چنین حرکت وسایل نقلیه از سوخت های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ وگاز طبیعی استفاده می شود (شکل3) به نظر شما این سوخت ها چه نقشی در تهیه انرژی الکتریکی دارند؟

می دانید که یکی از راه های تأمین نیروی لازم برای چرخاندن توربین، استفاده از سوخت فسیلی است. در این روش، سوخت فسیلی را می سوزانند و با استفاده از گرمای حاصل از آن، آب را تبخیر می کنند و با بخار آب حاصل توربین را می چرخانند. جالب است بدانید که بیش از نیم میلیون نیروگاه بزرگ در سراسر جهان به طورشبانه روز و بی وقفه کار می کنند تا انرژی الکتریکی مورد نیاز انسان هارا تأمین کنند. (شکل4)

عوامل افزایش مصرف سوخت های فسیلی درجهان:

تولید و تأمین انرژی الکتریکی از مهم ترین دغدغه های کشورهای دنیاست. هم چنین دریافتید که در سراسر جهان برای حل این مسئله به طور عمده از سوخت های فسیلی استفاده می کنند. با افزایش جمعیت و رشد و گسترش شهرها، صنایع گوناگون مانند حمل ونقل، نظامی، نساجی، دارو ، غذا و فعالیت های کشاورزی سبب شده است تا مصرف سوخت های فسیلی در طول دو سده اخیر به طور فزاینده ای افزایش یابد.

پیامدهای نامطلوب افزایش مصرف سوخت های فسیلی درجهان:

در نتیجه حجم انبوهی از انواع گازهای آلاینده وارد هوا کره شده و هوای شهرها را آلوده کرد (شکل 5) به طوری که آسمان بیش تر شهرها، دیگر آبی نیست و نفس کشیدن در آن نه تنها لذت بخش نبوده بلکه در بیش تر موارد آزاردهنده نیز هست. این هوای آلوده، بوی بدی دارد، چهره شهر را زشت می کند، پوسیدگی خودروها و فرسودگی ساختمان ها را به دنبال دارد و سبب ایجاد انواع بیماری های تنفسی مانند تنگی نفس، آسم و … می شود. (شکل5 )

دانلود پاورپوینت درس 4 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس 4 انسان و محیط زیست ویرتیو پایه یازدهم”