زبان و ادبیات

دانلود تحلیل شعر دفاع مقدس

شعر دفاع مقدس
محتوا شعر دفاع مقدس
دفاع مقدس در شعر فارسی
بازتاب دفاع مقدس در آینه شعر فارسی
دانلود مقاله رشته ادبیات
تحلیل شعر دفاع مقدس

دانلود مقاله رشته ادبیات

تحلیل شعر دفاع مقدس

 
 
 
 
چکیده:
نگارنده در این پژوهش با رویکرد زبانی، شکلی، زیبا شناختی و محتوایی به تحلیل شعر دفاع مقدّس پرداخته است. رباعی، دوبیتی، غزل و قالبهای نو، رایج‌ترین و پرکاربردترین قالب شعر دفاع مقدّس می‌باشد. شعر دفاع مقدّس شامل دوره جنگ و صلح می‌باشد. در ابتدا زبان شعر ساده و بدون تصنّع و نزدیک به کلام محاوره بوده و در دورة دوم، به سمت آرایشهای لفظی و معنوی رفته و رنگین‌تر می‌باشد و از نظر محتوایی تنوع مضامین وجود دارد حماسه و عرفان، تشویق، ترغیب، تحقیر، شهید و شهادت، ایثار و شهادت طلبی، عناصر دینی، شیعی آمیخته با صبغه‌های ملی و وطنی ویژگی شعر دوران دفاع مقدس بوده و یادآوری خاطرات رزمندگان و حفظ یاد شهدا و ارزشها و بیان اندوه و سوگ همراه با عاطفه و انتقاد، محتوای دورة دوّم شعر دفاع مقدس می‌باشد و این سروده‌ها از تصاویرزیبا و تازه شاعرانه به صورت معتدل برخوردار است. 
 
 
 
کلمات کلیدی:

شعر دفاع مقدس

محتوا شعر دفاع مقدس

دفاع مقدس در شعر فارسی

 
 
 
مقدمه :
جهاد و مبارزه در راه خدا هنر شجاعت و شهامت مؤمن واقعی خداوند است و تبلور این هنر مقدّس و شجاعت و شهامت در هنر شعر امری بدیهی است. رزمندگان جان بر کف ایرانی با ابزار معنوی و مادی به جنگ با متجاوز برخاستند و شاعر هنرمند با سلاح هنر منظوم و ملحون به حفظ و صیانت از ادبیات و فرهنگ دفاع و جهاد و جنگ پرداخته است. گواه راستین این مدّعا آثار مکتوب منظوم نادره گویان در خصوص نبرد عاشقانه و دلاورانی که در میادین رزم ونرد نبرد، جان می‌باختند. شهیدان، ایثارگران، آزادگان، رزمندگان در ادب و فرهنگ و انقلاب قوم ایرانی سمبل عشق، ایثار، استقلال، مبارزه بوده بی تردید داستان راستان آنان برای نسل امروز و فردا خواندنی و ماندنی خواهد بود.
 
 
 
 

دانلود تحلیل شعر دفاع مقدس

دریافت و دانلود فایل”تحلیل شعر دفاع مقدس”

زبان و ادبیات

دانلود بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری شاعر مشهور عباسی

نقد و بررسی أصیل و قدیمی وصف در أشعار بحتری
كلیشه های قدیمی
دانلود پروژه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب
فن الوصف بین التقلید و التجدید عند البحتری
بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری شاعر مشهور عباسی
بررسی كلیشه های نو از نگاه بحتری
بررسی تقلیدی وصف از نگاه بحتری

پروژه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب با عنوان فن الوصف بین التقلید و التجدید عند البحتری

 

بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری

 
چكیده :
پروژه ای كه پیش رو داریم ، به طور كلی به بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد شاعر مشهور عباسی یعنی بحتری می پردازد، و جوانب وصف او را كه از طرفی متأثر از پدیده های جدید عصر عباسی است و از طرف دیگر وابسته به فرهنگ كهن پیشینیان است به تصویر می كشد . أما آنچه كه توجه خواننده را به خود جلب می كند، توانایی إعجاب انگیز بحتری در آفرینش اوصافی زیبا  از همه اموری است با آن در تعامل است یا به آن تعلق خاطر دارد . او با بهره گیری از ذوق سرشار و خیال نوپرداز خود، چنان  به وصف موضوعات قدیمی  و جدید می پردازد كه گویی قصد دارد كه در آن هنر بدیع خود را به نمایش بگذارد .این رساله كه مبتنی بر  چهار فصل است ،  به بررسی موضوعات وصفی بحتری پرداخته و میزان توانائی او را در این زمنیه بیان می كند. هر فصل نیز شامل زیر مجموعه هایی است كه مرتبط با عنوان هر فصل می باشد .
 
الف)فصل أول در واقع  به عنوان مقدمه ای برای ورود  به بحث أصلی ، به معرفی شاعر و زندگی پرفراز و نشیبش إختصاص  دارد و به بررسی سلوك  أخلاقی و هیئت ظاهری و مذهب و إعتقادات او می پردازد سپس تصویری از عصر او را كه  عصر تمدن  با شكوه عباسی و تغییر و تحول  فرهنگی  و أدبی است ، به نمایش می گذارد و شیوه ی رشد و نبوغ او را در آفرینش آن آثار بیان می كند ، و در نهایت به بیان  جایگاه شعر بحتری در میان شاعران دیگر إشاره می كند.
 
ب) فصل دوم  به بررسی مهمترین منابعی می پردازد كه بحتری در وصف از آنها بهره برده است ، كه از آن جمله ‌أسطوره ، تمدن جدید  و همچنین فرهنگ با دیه نشینی است . این فصل به تحلیل نقش آن عوامل در شكل گیری اوصاف بحتری  توجه دارد و میزان  تأثیر پذیری  بحتری را از تاریخ و أفسانه های كهن  و تمدن جدید و با شكوه   عباسی و همچنین ارزشهای كهن با دیه نشینان ر ا نشان می دهد.
 
ج ) فصل سوم  به بحث  درباره ی موضوعات جدیدی  می پردازد  كه بحتری به وصف  آن همت گماشته است   و هر آنچه ر ا كه در عصر شاعر ،  در باب وصف ،  جدید و بدیع  تلقی  می شود و ب حتری به وصف آن روی آورده است به تفضیل بیان می كند . و آن  به دو بخش  تقسیم می شود ، یك  بخش  شامل موضوعات  جدید در وصف طبیعت است از جمله  وصف بهار و گلها و پاركها و صف دریا و تورهای دریایی و همچنین نبردهای دریایی … و بخش دیگر شامل موضوعات جدید در وصف أموری است كه زاییده ی عصر جدید عباسی و تمدن  پیشرفته  ی آن است از آن جمله قصرهای با شكوه عباسی و كشتیهای بزرگ سیاحتی و جنگی و شهرهای تمدن با نمایی كاملاً متفاوت از روستاهای مجاور آن و  حوضچه ها و استخرهای زیبا در وسط قصرها و یا پارك ها را می توان نام برد.
 
د)فصل چهارم  نیز موضوعات أصیل و قدیمی وصف را در أشعار بحتری مورد نقد  و بررسی  قرار می دهد، و از طرفی میزان پایبندی بحتری را به ارزشهای قدیمی  با دیه و سنتهای دیرینه ی بادیه نشینان بیان می كند و از طرف دیگر مهارت او را در وصف أمور قدیمی مثل وصف حیوانات وحشی همچون شیر ، گرگ و اسب و یا أابرهای باران زا، می و باده و ساقی  و در نهایت خرابیها و آثار به جای مانده از گذشتگان ،  به تصویر می كشد.صحت اطلاعات مندرج  در این فرم براساس محتوای پروژه و ضوابط مندرج در فرم را گواهی می نمایم. 
 
 
كلید واژه ها: 

وصف

تمدن جدید

فرهنگ بادیه

قصرهای مجلل

كلیشه های مدرن

شیفتگی و إعجاب

پادشاهان عباسی

كلیشه های قدیمی

 
 
فهرس المحتویات
المقدمه
مدخل عام (الوصف منذ العصر  الجاهلی حتی  عصر الشاعر)
 

الفصل الأول (سیرة الشاعر الشخصیة و الأدبیة)

من هو البحتری
مولده
وفاتة
أخلاق البحتری و سلوكه
مذهبه و سلوكه الإعتقادی
هیئته
عصره
نشأة البحتری و نبوغه
آثاره
مخطوطات دیوانه
شعره
مذهبه فی الشعر
منزلته  الشعریة
 

الفصل الثانی ( مصادر البحتری فی الوصف)

1- الأسطوره
2- الحضارة
3- البداوة
 

الفصل الثالث  : ( التحدید فی الوصف عند البحتری)

‌أ- الملامح التجدیدیة "عرض و تحلیل"
ب- نماذج من التحدید  فی وصف الطبیعة بصورة عامة
1- الربیع
2- الورود
3- الریاض و الساتین
4- وصف  الأنهار و البحار
ج – نماذج من التحدید فی وصف الحضارة و العمران
1- المدن
2- القصور
3-  البرك  الضاعیة
4- السفن
 

الفصل  الرابع (التقلید  فی الوصف عند البحتری)

أ‌- الملاح التقلیدیة "عرض و تحلیل"
ب‌- نماذج من التقلید فی الوصف بصورة  عامة
1- الأسد
2- الذئب
3- الفرس او الخیل 
4- السحاب و البرق
5- الخمر السقاة
6- الأطلال
7- الخاتمة
ملخص الرسالة با لفارسیة
فهرس  المصادر 
 
 
 
 
 

دانلود بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری  شاعر مشهور عباسی

دریافت و دانلود فایل”بررسی كلیشه های نو و همچنین تقلیدی وصف نزد بحتری شاعر مشهور عباسی”

زبان و ادبیات

دانلود پروپوزال بازتاب مضمون مرگ و شهادت در شعر شعرا

مضمون مرگ در شعر دفاع مقدس
مضمون شهادت در شعر دفاع مقدس
مرگ و شهادت در اشعار دفاع مقدس
درون مایه مرگ و شهادت در شعر شاعران دفاع مقدس
بازتاب مضمون مرگ و شهادت در شعر شعرا
دانلود پروپوزال درون مایه مرگ در شعر
دانلود پروپوزال درون مایه شهادت در شعر

دانلود پروپوزال رشته زبان و ادبیات فارسی

بازتاب مضمون مرگ و شهادت در شعر شعرا

 
 
 
چکیده

الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف):

موضوعی که این تحقیق به بررسی آن می پردازد «درون-مایۀ مرگ و شهادت در شعر شاعران دفاع مقدس» است.
 گفتنی است که تعداد شاعران دفاع مقدس از شمار بیرون است و بررسی آثار تمامی این شاعران در فرصت اندک، امری بس دشوار به نظر می آید. هدف این تحقیق، بیان درون مایه های اصلی و درخور توجه شاعران دربارۀ مرگ و شهادت است و اینکه شاعران بیشتر از چه تصاویر و مفاهیمی برای بیان مقاصد هنری خود بهره جسته اند؛ البته در خصوص این درون مایه ها به عنوان یک تحقیق جداگانه یا کتابی مجزا کار درخوری صورت نگرفته است.
 
ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چارچوب نظری و پرسش ها و فرضیه ها:
منابع موجود دربارۀ تحقیق با تلاش فراوان فراهم شد. زیاد بودن تعداد شاعران و آثار نسبتاً زیاد آنها، دغدغۀ اصلی پژوهنده بود ولی با کوشش فراوان تمام آثار شاعران، مطالعه و بررسی شد و درون مایه های مورد نظر با ژرف نگری و دقت بسیار استخراج و طبقه بندی شد.
 
 پرسش هایی که برای پژوهنده مطرح بودند، عبارتند از:
1- دفاع مقدس تا چه حد در شعر شاعران دورۀ انقلاب اسلامی تأثیر داشته است؟
2- درون مایۀ مرگ و شهادت در شعر شاعران دفاع مقدس چگونه نمود یافته است؟
3- چه درون مایه هایی در این رابطه از بسامد بالایی برخوردار بودند؟
 
– فرضیه هایی که پژوهنده در پی ارائۀ آن ها برآمده است:
1- به نظر می رسد شاعران تلقی ویژه ای از مفهوم مرگ و شهادت داشته اند؛
2- به نظر می رسد درون مایۀ مرگ و شهادت در تصویرآفرینی شاعرانه و ایجاد تخییل و مضمون آفرینی در شعر شاعران دفاع مقدس نقش بسزایی داشته  است؛
3- به نظر می رسد اغلب شاعران برجستۀ دفاع مقدس به منزلت شهادت و شهید توجه ویژه ای داشته اند و این مسئله با ایثار و جان فشانی فرزندان ملت در دفاع از حیثیت و کیان ملی و دینی در پیوند کامل بوده است.
4- به نظر می رسد که توجه به شهادت و پذیرش مرگ و استقبال از آن به عنوان موضوعی عمده در شعر این دوره مطرح است.
 
پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعۀ مورد تحقیق، نمونه گیری و روش هـای نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، نحوۀ اجرای آن، شیوۀ گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها:
در ابتدا تعریفی از مفاهیم کلیدی مشخص و تعریف شد و بعد از توضیح ویژگی های شعری این دوره، شاعران مورد نظر (23شاعر) به ترتیب الفبایی معرفی شدند.
 
 
 
کلیدواژه ها:
شعر انقلاب
شعر دفاع مقدس
مرگ و شهادت
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب:
 مقدمه 
فصل اول: 
تعاریف، مفاهیم، کلیات…..…………………………………………………………………………………………..    1
1- تاریخچۀ جنگ تحمیلی……………………………………………………………………………………………   2

2- چرا دفاع مقدس؟ …………………………………………………………………………………………………    4

3- دفاع مقدس و حماسۀ عاشورا ………………………………………………………………………………..    6

4- دفاع مقدس حماسه ای سترگ………………………………………………………………………………….    8
5- مرگ …………………………………………………………………………………………………………………    11

1- 5- مرگ در شعر فارسی و دفاع مقدس  …………………………………………………………….15

6- شهادت، پذیرش مرگ……………………………………………………………………………………………   16
1- 6- دفاع مقدس و مرگ سرخ ……………………………………………………………………….   19 
7- لقاءالله ………………………………………………………………………………………………………………..   21

1- 7- دفاع مقدس آزمونی برای وصول به لقای الهی ……………………………………………  23 

8- شعر مقاومت ……………………………………………………………………………………………………….   24

1- 8-  تاریخچۀ شعر مقاومت در ادب فارسی ……………………………………………………..  26 

9- شعر و شاعر دفاع مقدس …………………………………………………………………………………….    28

10- قالب های شعری دفاع مقدس ……………………………………………………………………..   36

 1- 10- غزل 
1- 1- 10- غزل حماسی
2- 1-10- غزل- قصیده
3-1-10- غزل- مثنوی
4- 1-10- غزل نو
2- 10- قصیده
3- 10- مثنوی
4-  10- قطعه
5-  10- چهارپاره
6-  10- رباعی
7- 10  – دوبیتی
8-  10- قالب نیمایی و نو
11- موضوع، بن مایه یا موتیف، درون مایه یا مضمون یا تم ……………………………………………..   39
پی نوشت 1…………………………………………………………………………………………………………………  41
 

دانلود پروپوزال بازتاب مضمون مرگ و شهادت در شعر شعرا

دریافت و دانلود فایل”پروپوزال بازتاب مضمون مرگ و شهادت در شعر شعرا”

زبان و ادبیات

دانلود پاورپوينت فارسی عمومی 206 اسلاید

پاورپوينت فارسی
پاورپوينت فارسی عمومی
پاورپوينت در مورد فارسی عمومی
دانلود پاورپوينت فارسی عمومی
دانلود پاورپوينت فارسی

دانلود پاورپوينت فارسی عمومی 206 اسلاید جهت رشته زبان و ادبیات در قالب 206 اسلايد و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

هدف همه درسها آنست كه دانشجو بتواند
با آثار ادبي فارسي كه بخش مهمي از ميراث فرهنگي دوران اسلامي- ايراني است و در ساختن هويت فرد ايراني سهمي عمده دارد آشنا شوند
لغات و تركيبات به كار رفته در هر متني را معني كنند
خوانده‌هاي خود را به نثر و زبان امروزي بيان كنند
در صورت نياز و امكان به اصل كتابها و مقاله‌ها مراجعه كنند

 

 

مينوي مشاغلي چون: رياست كتابخانه ملي –رياست تعليمات عاليه وزارت فرهنگ –رايزني فرهنگ ايران در تركيه –استادي دانشگاه تهران –عضويت پيوسته در فرهنگستان ادب و هنر–مسئوليت علميه –بنياد شاهنامه فردوسي داشته است

 

 

اخوان در شعر  زمستان كه در سال 1334 .ش. ساخته با تو صيف زمستان اوج خفقان اجتماعي روزگار خود را با دم سردي و افسردگئ مردم به تصوير كشيده است

 

 

فهرست مطالب
هدفهاي آموزشي
تمثيلگوش پشت استعاره از آسمان خميده
باد سرد كنايه از آه كشيدن
مرگ استعاره مكنيه
سري زير تاج كنايه از پادشاه
سري زير ترگ كنايه از سرباز
كشت نيشكر اضافه تخصيصي
خدنگ خامه اضافه تشبيهي
طباق –خطير و بي خطر
جناس –بين خطير و خطر
لف و نشر
اضافه تشبيهي –چراغ باده
استعاره مصرحه
استعاره بال كنايه يا تخييليه( تشخيص)
تضاد –امروز فردا
اضافه تشبيهي –آيينه فردا
مراعات نظير –كليد- قفل –بگشايد
تضاد- گدا – شهنشاه
اضافه اقتراني- دست تمنا
جناس ناقص –مُني – مِني
قابوسنامه
اشاره به آيه قرآن
اشاره به حديث
ايهام

دانلود پاورپوينت فارسی عمومی 206 اسلاید

دریافت و دانلود فایل”پاورپوينت فارسی عمومی 206 اسلاید”

زبان و ادبیات

دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا (ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)

ﻃﺒﯿﻌﺖ سرایی
ﺷﺎﻋﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮا
ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی
ادبیات فارسی و عرب
دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا (ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات
خرید پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات
fileina
ف

پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا

(ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)

 
ﭼﮑﯿﺪه :
ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺳﺮاﯾﯽ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ و ﻋﺮﺑﯽ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ وﯾـﮋه دارد ﺗﻮﺻـﯿﻒ ﻃﺒﯿﻌـﺖ در زﺑـﺎن ﻋﺮﺑـﯽ از دورة ﺟـﺎﻫﻠﯽ ﻣﺮﺳﻮم ﺑﻮده و در دوره ﻫﺎی ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻋﺒﺎﺳﯽ ﺑﻪ اوج ﺧﻮد رﺳﯿﺪ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﻨﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ درآﻣـﺪ ﺷـﻌﺮایﻣﺘﻤﺪدی در دورة ﻋﺒﺎس ﺑﻪ ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ اﻣﺎ آﻧﮑﻪ ﺑﯿﺶ از ﻫﻤﻪ ﺑﻪ آن ﺗﻮﺟﻪ ﮐـﺮد ﺻـﻨﻮﺑﺮی اﺳـﺖ ﮐﻪ ﺑﺎروﺿﯿﺎتﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ ﻧﯿﺰ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺳﺮاﯾﯽ در ﻗﺮن ﭼﻬﺎرم ﺑﻪ اوج ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ رﺳﯿﺪ .ﺑﯽ ﺷـﮏ در ادب ﻓﺎرﺳﯽ آﻧﮑﻪ از ﻫﻤﻪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻌﺮوﻓﺘﺮ اﺳﺖ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ی اﺳﺖ.
 
ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﻫﺮ دو ﻋﺎﺷﻖ ﮔﻞ و ﺑﻠﺒﻞ و ﺑﺎغ و رﯾﺤـﺎن ﺑـﻮده اﻧـﺪ زﯾـﺮا ﻫـﺮ دو در ﻣﺤﯿﻄـﯽ ﺑـﺴﯿﺎر ﺳﺮﺳـﺒﺰ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮده اﻧﺪ ﻫﺮ دو ﺷﺎﻋﺮ در ﺗﻮﺻﯿﻒ ﺧﻮد از ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﺎ ﺟﺎن ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑـﻪ آن ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ اﻧـﺴﺎﻧﯽ داده اﻧـﺪ از اﺷﻌﺎر ﻫﺮ دو ﭘﯿﺪاﺳﺖ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ در رﻓﺎه و آﺳﺎﯾﺶ ﻧﺴﺒﯽ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮدﻧـﺪ و ﺧﻼﺻـﻪ اﯾﻨﮑـﻪ ﺗـﺸﺒﯿﻬﺎت و اﺳـﺘﻌﺎراتﺑﮑﺎر رﻓﺘﻪ در اﺷﻌﺎر آﻧﺎن ﺗﺎ ﺣﺪود زﯾﺎدی ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ ﻫﻢ است.
 
ﺑﻨﺎ ﺑﺮاﯾﻦ آﻧﭽﻪ ﭘﯿﺶ روی دارﯾﺪ ﺑﺮای دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه در ﭼﻬـﺎر ﻓـﺼﻞ ﮔـﺮدآوری ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ در ﻓﺼﻞ اول ﮐﻠﯿﺎت ﭘﮋوﻫﺶ ودر ﻓﺼﻞ دوم ادﺑﯿﺎت و اﻧﻮاع اﺳـﻠﻮب وﺳـﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﺘـﺪاول در اﻋـﺼﺎر ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ روش وﺳﺒﮏ ﻫﺮ ﯾﮏ از دو ﺷﺎﻋﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮا ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ ودر ﻓﺼﻞ ﺳﻮم ﺑﺮای ﻧﺰدﯾـﮏ ﺗـﺮﺷﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف اﺑﯿﺎﺗﯽ از ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﮔﻮﺷﻪ ﻫﺎﯾﯽ از زﻧﺪﮔﯽ وﻣﺤﯿﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ وی ﻣﻨﺪرج ﺷﺪه اﺳـﺖ. ودر ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم ﻧﯿﺰ ﮔﺬری ﺑﺮ ﻋﺼﺮ ﻋﺒﺎﺳﯽ ﮐﻪ ﻋﺼﺮ زرﯾﻦ ادﺑﯿﺎتﻋﺮب ﻧﺎﻣﯿﺪه ﺷﺪه و ﺷﻌﺮﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔـﺮای ﺻـﻨﻮﺑﺮی در اﯾﻦ زﻣﺎن ،ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ و در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺘﯿﺠـﻪ ﮔﯿـﺮی ﺷـﺎﻣﻞ ﻣﻘﺎﯾـﺴﻪ دوﺷـﺎﻋﺮ وﺗﻮﺟـﻪ آن دو ﺑـﻪ ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﺷﻌﺮ در ﺣﯿﻄﮥ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻣﻨﺪرج ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ.
 
 
 
کلمات کلیدی:

ﻃﺒﯿﻌﺖ سرایی

ﺷﺎﻋﺮ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮا

ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی

ادبیات فارسی و عرب

 
 
ﻣﻘﺪﻣﻪ
  ﺑﺸﺮ از ﻗﺮﻧﻬﺎ ﭘﯿﺶ در داﻣﻦ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﭘﺮورش ﯾﺎﻓﺘﻪ و ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎر ﻫﻤـﻮاره ﺑـﻪ ﻣﻈـﺎﻫﺮ ﻃﺒﯿﻌـﺖ و وﺳـﻌﺖ ﺑـﯽ ﮐـﺮان آن ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ اﮔﺮ در ﻫﺮﯾﮏ از رﺷﺘﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻠﻤﯽ ـ ادﺑﯽ ـ ﻫﻨـﺮی و          . . . زﻧـﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑـﺸﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺷـﻮد ارﺗﺒﺎط آن را ﺑﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮد در ﻣﻮرد ﺷﻌﺮ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪ وﺿﻮح ﺻﺪق ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.در آﻧﺠﺎﺋﯿﮑﻪ ﺷﻌﺮ ﺑﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ اﺣﺴﺎس ﺗﺨﯿﻞ و ﻓﮑﺮ و ﺻﻮرت ﻣﺒﺘﻨﯽ اﺳﺖ ﻟﺬا ﺑﯿـﺎن اﺣـﺴﺎس و ﺧﯿـﺎﻟﭙﺮدازی ﻧـﺴﺒﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻧﮑـﺎت ً ﺑﻪ ﭘﺪﯾﺪه ﻫﺎی ﭘﯿﺮاﻣﻮن زﻧﺪﮔﯽ آﻧﻬﻢ در ﻗﺎﻟﺐ ﺷﻌﺮی اﻣﺮی واﻗﻊ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ و ﮐﺎﻣﻼ ﻓﻮق در ﻣﯽ ﯾﺎﺑﯿﻢ ﮐﻪ در ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻃﺒﯿﻌـﯽ ذوق ﺷـﺎﻋﺮ از ﺟﻤـﺎل و زﯾﺒـﺎﺋﯽ ﻫـﺎی ﻃﺒﯿﻌـﺖ ﻣﺘـﺄﺛﺮ اﺳـﺖ و ﻗـﻮه ﺗﺨﯿﻞ و اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻫﺎﯾﯽ او را ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ ﻣﯽ ﺑﺮد و اﮔﺮ اﯾﻦ ﺗـﺄﺛﯿﺮ ذوﻗـﯽ ﻗـﻮی ﺑﺎﺷـﺪ درﺻـﺪد اﻟﻘـﺎی آن ﺣﺎﻟـﺖ ﻧﻔﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ دﯾﮕﺮان ﺑﺮﻣﯽ آﯾﺪ و آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ دﯾﺪه اﺳﺖ ﺑﻪ زﺑـﺎن ﺷـﻌﺮ ﺗﻮﺻـﯿﻒ ﻣﯿﮑﻨـﺪ و در ﺑﺮاﺑـﺮ ﻣـﺎ ﻣﺠـﺴﻢ ﻣـﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﻫﻤﺎن ﺣﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺧﻮاﻧﻨﺪه ﺷﻌﺮ دﺳﺖ دﻫﺪ اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﺷ ﺎﻋﺮ در ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻃﺒﯿﻌـﯽ ﻏﺎﻟﺒـﺎً در ﭘﯽ آن ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ آﻧﭽﻪ را ﮐﻪ دﯾﺪه ﻋﯿﻨﺎً ﺑﯿﺎن ﻧﻤﺎﯾﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻫﺮ ﻣﻨﻈﺮه را آﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ درك ﮐﻨﺪ ﻧﺸﺎن ﻣـﯽ دﻫـﺪ ﺑـﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ اﺣﺴﺎس و ﻋﺎﻃﻔﻪ و ﻗﻮة ﺗﺨﯿﻞ ﺷﺎﻋﺮ ﺑـﺎ ﻣـﺸﺎﻫﺪات و ﻣﺤـﺴﻮﺳﺎت او آﻣﯿﺨﺘـﻪ ﻣـﯽ ﺷـﻮد و ﻣﻨﻈـﺮه ﯾـﺎ ﭘﺪﯾﺪه ای ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﯽ ﮔﺮدد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا (ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)

دریافت و دانلود فایل”پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات با عنوان ﻃﺒﯿﻌﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﻫﻨﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﻌﺮا (ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎن ﻧﻮع ﻧﮕﺎه دو ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮی و ﺻﻨﻮﺑﺮی ﺑﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ)”

زبان و ادبیات

دانلود پاورپوینت درس معنا و بيان 2

پاورپوینت درس معنا و بيان 2
دانلود پاورپوینت درس معنا و بيان 2
پاورپوینت درمورد پاورپوینت درس معنا و بيان 2

دانلود پاورپوینت آشنایی با درس معنا و بيان 2 جهت رشته زبان و ادبیات در قالب 155 اسلايد و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

سبك ادبي نگرشي احساسي و مخيل ( خيال انگيز) به جهان درون و بيرون است كه با زباني احساسي (عاطفي) و مخيل ( تصويري) همراه است. در چنين زباني معمولاً واژه ها و جملات در معناي عادي و اصلي خود به كار نمي روند مثلاً نظامي «نرگس» را به عنوان اسمي از براي ستاره به كار برده است؛ به جاي خورشيد نيز «گل زرد»گفتهاست:
هزاران نرگس از چرخ گرد         فرو شد تا برآمد يك گل زرد

 

 

 

فهرست مطالب
كليات
مجاز
تشبيه
استعاره
استعاره گونه ها
كنايه
خاتمه در علم بيان

 

دانلود پاورپوینت درس معنا و بيان 2

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت درس معنا و بيان 2″

زبان و ادبیات

دانلود فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه

فتوت نامه
رسائل خاکساریه
دانلود مقاله فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه
سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه رشته ادبیات
fileina
فروشگاه ساز فایل
فروشگاه فایل
خرید پروژه ادبیات

فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه

 
مقدمه
فتوت نامه‌ها رساله یا کتابی است که در باب منش، عقاید، قوانین و آداب جوانمردان نوشته شده است. فتوت نامه و در کتاب فراهم آمده اثرخامه کسانی است که از طبقه زحمتکش و پیشرو است. که در تاریخ ناشناخته مانده اند.به جز نسخه های خطی فتوت‌نامه‌های منظومی که آن را به نادرست به شیخ عطار نسبت داده اند و نیز چند فتوت نامه دیگری که دیگر مولفان آنها از نام آوران، عارفان و صوفیان بوده اند مانند فتوت نامه عبدالرزاق کاشانی، فتوت نامه میرسیدعلی همدانی و فتوت‌نامه سلطانی نوشته ملاحسین واعظ کاشفی. نسخه های فتوت نامه های دیگر. از قضا نکات بدیع و جالب را درباره پندارها و آداب و رسوم جوانمردان در همین دست از فتوت نامه ها می توان یافت فتوت نامه سلطانی با این که نسخه هایش ناتمام است مفصلترین فتوت نامه فارسی است و حاوی مطالب مهم راجع به آداب و رسوم فتیان است. 
 
کلمات کلیدی:

فتوت نامه

رسائل خاکساریه

 
 
 
فهرست
مقدمه
رساله فتوت نامه سید 1
رساله فتوت نامه (20) از مجموعه خطی موجود در کتابخانه ایاصوفیه 4
رساله فتوت نامه (10) از مجموعه خطی موجود در کتابخانه ملت افندی 5
رساله فتوت نامه سید عزی مروی 8
رساله فتوت نامه قصاب 10
رساله فتوت نامه کفشدوزان (1) 12
رساله فتوت نامه کفشدوزان (2) 13
رساله فتوت نامه طباخان 15
راساله فتوت نامه سلمانیان 17
رساله یازدهم فتوت نامه دلاکان 19
رساله فتوت نامه حجامان 21
رساله فتوت نامه امیرالمؤمنین 23
رساله فتوت نامه (4) از مجموعه خطی در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 25
رساله فتوت نامه(1) موجود در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 27
رساله فتوت نامه (5) موجود در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 29
رساله فتوت نامه (3) موجود در کتابخانه دانشگاه فرانکفورت 32
رساله فقریه 34
رساله تاج نامه پیران ارشاد و کسوت 36
رساله آیتهای تراش 37
رساله سئوالات وصله و خرقه 39
رساله طریقت سید جلال الدین حیدر 41
رساله بیان ارکان 43
رساله در طریقت 45
رساله هشت مقام قطارکش 46
رساله خط شماره 15110 در کتابخانه مجلس 48
رساله 4 خانواده 49
رساله در بیان اصناف 50
رساله ( رساله ای دیگر در بیان اصناف) 51
رساله وسیلة النجاة 52
 

دانلود فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه

دریافت و دانلود فایل”فتوت نامه ها و سی رساله از رسائل خاکساریه”

زبان و ادبیات

دانلود نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات

زنان شاعر اندلس
نقش زن در جامعه اندلس
سروده های زنان شاعر اندلس
بررسی حرکت و جنبش ادبی زنان اندلس
جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن در اندلس
نقش زن در ادبیات اندلس
نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات
دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات

دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته ادبیات

نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات

 
چکیده :
اندلس، که در کتب مختلف، «ارض الفردوس المفقود» نام برده شده است، سرزمینی سرسبز، زیبا، و بارور، با باغ ها، رودها، کوه ها، دشت ها، و شهرهای متمدن و آباد بود، که به دلیل دل بستگی فرمان روایان آن به فرهنگ، مراکز پرشمار علمی در آن پدید آمد و آثار فرهنگی و ادبی از شرق عربی به آن جا منتقل شد. ادبیات نیز در اندلس گسترشی فراوان داشت. شعر و شاعری از جایگاهی والا برخوردار بود و شعرا، که نزد پادشاهان وجهه ای خاص داشتند، در گردهم آیی های آن ها شرکت می کردند. زنان نیز در جنبش علمی، ادبی، و فرهنگی اندلس نقش داشتند. آنان بر پایه آموزه های اسلام که جست و جوی علم را برای همه زنان و مردان واجب می داند به یادگیری روی آوردند و کم کم با مهارت در بیش تر علوم و فنون، به نشست های علمی و ادبی درباریان و بزرگان راه یافتند و با تشکیل جنبش ادبی در اندلس، مکتب شعری دیگرگونی را پدید آوردند.
 
 
این رسالة شامل بخش های زیر است:
– بخش اول شامل شرایط جغرافیایی و تاریخی این سرزمین است.
– بخش دوم شامل شعر اندلسی، ویژگی ها وتفاوت های آن با شعر شرقی، فنون شعری از قبیل (وصف، غزل، فخر، مجون، حکمت، موشح و زجل و…) است.
– بخش سوم به پنج گفتار اختصاص دارد. در این بخش سعی شد تا جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن در اندلس، زن و علوم گوناگون، نقش زن در ادبیات اندلس، زن و هنر و نقش زنان اندلس در سیاست رامعرفی کنم.
-بخش چهارم که مهمترین بخش این تحقیق را دربر می-گیرد به «بررسی سروده های زنان شاعر اندلس» اختصاص دارد. در این بخش سعی کردم تعداد سی تن از زنان شاعر را که آزاد و یا کنیز بوده اند معرفی  کنم و این شاعران را برحسب قرونی که در آن می زیسته اند، دسته-بندی نمایم.
در بخش نتیجه گیری هم به اغراض مختلف شعری از قبیل غزل، مدح، رثا، هجا، فخر، موشح و … پرداختم.
 
از مجموعه شعر زنان اندلس به دست می آید که بیشتر اشعارشان در زمینه غزل بوده است، که گاهی این غزل ها عفیف و گاهی غیرعفیف بوده اند.برخی از آن نیز در سرودن مدح به شهرت رسیده اند. چنانکه می بینیم تعدادی از این زنان مدح رابه منظور تکسب، و برخی دیگر برای مدح و ستایش امرا و خلفا، و برخی دیگر از این شاعران که کنیز بوده اند برای آزاد شدن سروده اند. زنان شاعر اندلس در میدان هجا نیز کمتر از مردان نبوده اند و هجای گزنده و زشت تری نسبت به مردان سروده اند. رثاء، که نوعی نوحه سرایی و گریه و زاری است یکی دیگر از موضوعات شعری است که زنان اندلس به آن پرداخته، و در آن عواطف و احساسات زنان اندلسی را به تصویر کشیده اند. برخی از این زنان شاعر به اصل ونسب، زیبایی وخوش خطی خود افتخار کرده و اشعاری در زمینه فخر سروده اند. آنان در سرودن موشح نیز چون مردان به رقابت پرداخته اند واشعاری در این خصوص سروده اند.لازم به ذکر است که برخی از زنان شاعر اندلس در عرصه شاعری گوی سبقت رااز مردان ربوده اند و در بسیاری از فنون شعری به مقام و درجات والایی رسیده اند که دلالت بر طبع و ذوق فراوان شعری این شاعران دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

زنان شاعر اندلس

نقش زن در جامعه اندلس

سروده های زنان شاعر اندلس

بررسی حرکت و جنبش ادبی زنان اندلس

 
 
فهرست مطالب
 

بخش اول :موقعیت جغرافیایی و تاریخی سرزمین اندلس

۱-۱ واژه‌ی اندلس     ۵-۴
۲-۱ جغرافیای اندلس     ۵

۳-۱ نگرشی کوتاه به تاریخ اندلس     ۸-۷

۴-۱ فتح اندلس به دست مسلمین     ۸
 

بخش دوم:۱-۲ شعراندلس     ۱۲

۲-۲ مراحل شعر اندلس     ۱۳

۳-۲ ویژگی‌های شعر اندلسی    ۱۷

۴-۲ مضامین شعری در اندلس     ۲۰

۵-۲ موشح و زجل     ۲۶
۶-۲ زجل در ادب اندلسی    ۲۹
 

بخش سوم:۱-۳ جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن در اندلس     ۳۱

۲-۳ زن و علوم گوناگون     ۳۲

۳-۳ نقش زنان در ادبیات اندلس     ۳۸

۴-۳ زن و هنر     ۴۱

۵-۳ نقش زنان اندلس در سیاست     ۴۵

 

بخش چهارم :مشهورترین زنان شاعر اندلس

۱-۴ شاعر قرن دوم
حسانه التمیمیه     ۴۹
۲-۴ شاعران قرن‌های سوم و چهارم     ۵۵
قمر     ۵۶
عائشه بنت احمد القرطبیه     ۵۸
حفصه بنت حمدون الحجاریه     ۶۱
أنس القلوب     ۶۳
مریم بنت یعقوب الأنصاریه     ۶۷
۳-۴ شاعران قرن پنجم     ۷۰
الغسانیه البجانیه     ۷۱
زینت المریه     ۷۴
اعتماد الرمیکیه     ۷۵
بشینه بنت المعتمد     ۷۸
العبادیه     ۸۴
غایه المنی     ۸۶
ام الکرام بنت المعتصم بن صمادح     ۸۸
أمه العزیز    ۹۰
صفیه بنت عبدالله الرّیی    ۹۲
ام العلا بنت یوسف     ۹۳
ولاده بنت المستکفی    ۹۶
مهجه بنت التیانی القرطبیه     ۱۰۴
عتبه     ۱۰۵
۴-۴ شاعران قرن ششم و هفتم     ۱۰۶
حفصه بنت الحاج الرکونیه     ۱۰۷
حمده بنت زیاد بن بقی العوفی     ۱۱۸
نزهون بنت القلاعی غرناطیه     ۱۲۲
شلبیه الأندلسیه     ۱۲۹
هندکنیز أبی محمد عبدالله بن مسلمه الشاطبی     ۱۳۲
أسماء العامریه     ۱۳۳
أم الهناء بنت القاضی     ۱۳۴
قسمونه بنت اسماعیل الیهودی     ۱۳۵
ام السعد بنت عصام الحمیری     ۱۳۷
سلمی بنت القراطیسی     ۱۳۸
کلید تمرکز زنان شاعر اندلس     ۱۴۰
 
نتیجه گیری    ۱۴۲
فهرست منابع و مآخذ     ۱۴۸
چكیده عربی  156
چكیده انگلیسی 157
 

دانلود نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات

دریافت و دانلود فایل”نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات”

زبان و ادبیات

دانلود بینش و جهان بینی شاعران معاصر نسبت به مسئله نماز و نیایش

نماز و نیایش در شعر
تحلیل آداب نماز و نیایش
نماز و نیایش در اندیشه شاعران
آداب نماز و نیایش به روايت شعر فارسي
نماز و نیایش در جهان بینی شاعران معاصر
ارتباط نماز و نیایش با عرفان در اندیشه شاعران
سبک و ویژگی های شعری شاعران معاصر
پروژه آداب نماز و نیایش
پروژه نماز در اشعار شاعران

هدف از این پروژه بررسی بینش و جهان بینی شاعران معاصر نسبت به مساله نماز و نیایش می باشد.

 

 

انسان ها با عناصر دعا و نیایش، سعی در ایجاد ارتباط با خدا و تقّرب به درگاه او دارند، به راستی در هستی بی کران ما که روزگار دل مردگی های بشر است تنها وجود قدرت لایتناهی و متعالی معبودی می تواند تسلّی بخش لحظه هایمان شود که قلب هایمان با ذکرش آرامش پیدا می کند. اینجاست که دلهره ها رنگ می بازند و وجود سرشته شده از غم آدمی غرق نیاز می شود.احتیاج به راز و نیاز با خدا و شاید حتی گله و شکایت به درگاه او، انسان را به سوی نیایش سوق می دهد و احتیاج به راز و نیاز در پهنه ی پر افت و خیز ادبیات جلوه ی بیشتری داشته است.

 

 

زیرا شاعران در مقایسه با دیگران از روحیه ی ظریف و لطیف تری برخوردارند و به همان نسبت زبان گیراتری برای این کار دارند. تأملی در اشعار شاعران در قرون گذشته تاکنون بیان کننده ی این امر است که در اکثریت آن ها نیایش به عنوان یکی از ارکان برجسته ی اشعار آن ها و شاید مهم ترین آن ها بوده است. شاید این طور به نظر برسد که در شعر معاصر، این موضوع جلوه ی کمتری داشته باشد حال آن که این موضوع یکی از دغدغه های شاعران معاصر است.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده1
فصل اول: کلیات تحقیق2
1-1    مقدمه تحقیق    3
1-2    بیان مسئله    6
1-3    سوالات تحقیق8
1-4    اهمیت و ضرورت تحقیق8
1-5    پیشینه ی تحقیق9
1-6    اهداف تحقیق10
1-7    فرضیه های تحقیق10
1-8    تعاریف واژه های کلیدی11
1-9    حدود و قلمرو تحقیق12

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق13
2-1 نماز14
2-1-1 عبادت و ماهیت آن16
2-1-2 نام های نماز     19
2-1-3 تاریخچه ی نماز و پرستش20
2-1-4 اشکال نماز22    
2-1-4-1 نماز در ادیان بدوی23    
2-1-4-2 دین زرتشت25
2-1-4-3 دین یهود28
2-1-4-4 دین مسیح30    
2-1-4-5 دین اسلام32
2-1-5 نظریه های نماز34    
2-1-6    آداب نماز37
2-1-7 مفاهیم نماز38    
2-1-7-1 تسبیح    38    
2-1-7-2 ذکر39    
2-1-7-3 توحید41    
2-1-8 اهمیت و اسرار نماز42
2-2 نیایش44
2-2-1 آداب نیایش47    
2-2-2 اهداف نیایش48    
2-2-3 مفاهیم نیایش49    
2-2-3-1 مناجات49    
2-2-3-2 دعا50
2-2-3-2-1 فوائد دعا52    
2-2-3-2-2 آثار دعا54    
2-3-نقش نماز و نیایش در اندیشه ی شاعران کهن و معاصر55

 

فصل سوم: حوزه ی تحقیق65
3-1 محمد حسین شهریار66    
3-1-1 سبک شعری67
3-1-2 آثار68
3-2- حمید سبزواری70
3-2-1 شعر و اندیشه72
3-2-2 تأثیر پذیری73    
3-2-3 آثار74
3-3 فریدون مشیری75
3-3-1 سبک شعری76
3-3-2 آثار77
3-4 سهراب سپهری78
3-4-1 مقام شعری و سبک79
3-4-2 آثار80
3-5 فروغ فرخزاد81
3-5-1 شعر و اندیشه82    
3-5-2 آثار83
3-6 طاهره صفارزاده84
3-6-1 ادوار شعری و آثار86
3-7 سلمان هراتی87
3-7-1 شعر و اندیشه88    
3-7-2 آثار89
3-8 سال شمار زندگی قیصر امین پور90
3-8-1 ویژگی های شعری و آثار    93    

 

فصل چهارم : داده های تحقیق95
4-1 محمد حسین شهریار96
4-1-1 تسبیح100
4-1-2 مناجات101
4-1-3 دعا103
4-1-4 ذکر105
4-1-5 توحید108
4-1-6 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش110
4-2 حمید سبزواری114
4-2-1 دعا116
4-2-2 ذکر118
4-2-3 تسبیح118
4-2-4 نماز119
4-2-5 مناجات121
4-2-6 توحید124
4-2-7 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش125
4-3 فریدون مشیری128
4-3-1 مناجات129
4-3-2 دعا130
4-3-3 نماز133    
4-3-4 توحید135
4-3-5 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش136
4-4 سهراب سپهری139
4-4-1 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش162
4-5 فروغ فرخزاد164
4-5-1 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش179
4-6 طاهره صفارزاده180
4-6-1 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش195
4-7 سلمان هراتی198
4-7-1 نیایش در شعر هراتی198
4-7-1-1 نیایش واره ی اول199
4-7-1-2 نیایش واره ی دوم200
4-7-1-3 نیایش واره ی سوم201
4-7-1-4 نیایش واره ی چهارم203
4-7-1-5 نیایش واره ی پنجم204
4-7-1-6 نیایش واره ی ششم205
4-7-1-7 نیایش واره ی هفتم206
4-7-1-8 نیایش واره ی هشتم207
4-7-1-9 نیایش واره ی نهم208
4-7-1-10 نیایش واره ی دهم209
4-7-1-11 نیایش واره ی یازدهم210
4-7-1 12 نیایش واره ی دوازدهم211
4-7-1-13 نیایش واره ی سینزدهم212
4-7-1-14 نیایش واره ی چهاردهم214
4-7-1-15 نیایش واره ی پانزدهم    215
4-7-2 مناجات216
4-7-3 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش218
4-8 قیصر امین پور219
4-8-1 نماز219
4-8-2 نیایش222
4-8-3 دعا223
4-8-4 توحید225
4-8-5 بسامد واژگان و اجزاء و مفاهیم نماز و نیایش232

 

فصل پنجم : نتیجه ی تحقیق و ارائه ي پيشنهادات 235
نتیجه ی تحقیق236
ارائه ي پيشنهادات237

 

منابع 240
 

 

دانلود بینش و جهان بینی شاعران معاصر نسبت به مسئله نماز و نیایش

دریافت و دانلود فایل”بینش و جهان بینی شاعران معاصر نسبت به مسئله نماز و نیایش”

زبان و ادبیات

دانلود بررسی تطبیقی تصویرگری خورشید در اشعار شاعران قرن ششم

تصویرسازی با خورشید در اشعار
تصویرسازی با خورشید در اشعار انوری
تصویرسازی با خورشید در اشعار خاقانی
تصویرسازی با خورشید در اشعار نظامی
مقایسه تصویرسازی با خورشید در اشعار انوری، خاقانی و نظامی
شباهتهای تصویرسازی با خورشید در اشعار انوری، خاقانی و نظامی
تفاوتهای تصویرسازی با خورشید در اشعار انوری، خاقانی و نظامی

دانلود مقاله رشته ادبیات

بررسی تطبیقی تصویرگری خورشید در اشعار انوری، خاقانی و نظامی

 
 
 
 
چکیده
زمان رواج سبک آذربایجانی، دورة اوج استفاده از تصویرسازی طبیعت برای ارایه امیال و افکار شاعران بوده تا آن­جا که شعرایی چون انوری، خاقانی و نظامی از بزرگان و سرامدان این سبک و این شیوه به‌ حساب می‌آیند. خورشید از عناصر طبیعی و از بارزترین ابزار تصویرسازی شعراست. زیبایی و عظمت آن همواره موجب ایجاد باورهایی شده است که در ترکیب با فنون هنری و ادبی، به غنی‌سازی تصاویر و ترکیبات ادب فارسی انجامیده است. این مقاله به مقایسة تصویرسازی با خورشید در شعر انوری، خاقانی و نظامی پرداخته است. این شعرا با استفاده از محسوسات در تصویر خورشید و بهره­برداری از معنای نمادین و اسطوره‌ای آن که در واقع همان زیبایی و قدرتمندی خورشید است و هم­چنین استفاده از تتابع اضافات و بیان تصویر در تک‌بیت­ها تشریک مساعی دارند. اما استفاده از خورشید در تصویر یک هیأت، بسامد و تکرار بالا، تصویرسازی به اقتضای حال و با توجه به ویژگی­های مخاطب و نیز آرایه‌های متعدد برای ارایة تصویر خورشید، ویژة شعر خاقانی به نظر می­رسد.
 
 
واژه‌های کلیدی:
خورشید
تصویرسازی
انوری
خاقانی
نظامی
 
 
 
 
مقدمه
قرن ششم یکی از دوره‌های پربار شعر و ادب پارسی است. شاعران نامداری در این قرن پا به عرصة وجود گذاشتند، از جمله انوری، نظامی و خاقانی که از بزرگان شعر فارسی به حساب می‌آیند. «در این دوره شاعری شرایط سنگین و دشواری دارد و یکی از این شرایط احاطة شاعر به علوم متداول روزگار و کاربرد آن­ها در شعر است.» (صفا، 1362: 58) به قول نظامی عروضی: «شاعر باید در انواع علوم متنوع باشد و در اطراف رسوم مستطرف؛ زیرا که چنان که شعر در هر علمی به کار همی شود، هر علمی در شعر به کار همی شود.» (نظامی عروضی، 1364: 47) بنا بر این در این دوره شاعران در پی آن هستند تا انواع شگردها را به کار ببرند تا به نوعی تازگی در شعر ایجاد کنند. یکی از این شگردها استفاده از علوم و دانش رایج روزگار بوده است. می­دانیم که نجوم از علوم متداول این روزگار بود؛ به گونه‌ای که ظهور دانشمندانی نظیر ابوریحان بیرونی و حکیم عمر خیام در مشرق و ابن صاعد اندلسی و ابواسحق زرقانی در مغرب متصرفات اسلامی گواه این مدعاست.
 
با بررسی اشعار انوری، خاقانی و نظامی می‌توان دریافت که آنان به دانش نجوم احاطة کامل داشتند زیرا آثارشان مملو از اصطلاحات و احکام نجومی است تا جایی که کمتر مسألة نجومی از دید آنان به دور مانده، یکسره در شعرهایشان درج گردیده است. در شعر آنان طبیعت، از جمله آسمان نقش اساسی دارد. همان‌طور که ملک­الشعرای بهار می‌نویسد: «در کشوری که سرتاسر در معرض تأثیرات آزاد طبیعت بوده و جز جمال طبیعت که تکامل نعمت و نزهت چیزی پیدا نیست، در معرض چیزی که همه روزه در برابر آنان حاضر و آماده است اصرار نورزیده، چنین ملت مترفهی از وصف یک گل سرخ و یک درخت نارنج و یک افق پرشعله و رنگارنگ و چیزی که از اغراق و مثل یک تابلو ساده از اصل موضوع به صدق و راستی حکایت نماید دیده نشده و بالعکس در این ملت بیش‌تر اغراقات شاعرانه و شگفتی‌های تصوری و استجابات وهمی و سرگذشت منظره‌های آسمانی و بهشتی و غیر قابل فهم به‌کار می‌رود.» (بهار، ‌1382: 395) نکتة قابل ذکر این است که استفادة آنان از علم نجوم و فنون آن جهت تصویرگری شعر به گونه­ای به کار رفته است که با کمک آن اندیشه‌شان را محسوس­تر و آشکارتر کند. «دورة شعرای مورد نظر ما نیز، عصر قصیده فنی است.» (سلطانی، 1370: 10) یعنی شعرهایی مملو از تصاویری که با کمک علوم و فنون علمی و ادبی ساخته شده است. استفاده از این فنون هم اسباب زیبایی و هم باعث دیریابی و پیچیدگی شعر می­شود. در این دوره شاعرانی چون انوری، خاقانی و نظامی ظهور کردند که شعرشان با تصاویر متعدد و متنوع زیبا شده است و نمونة بارز شعر در مکتب پارناس به حساب می­آید. چرا که در مکتب پارناس عقیده بر این است که: «شعر نه باید بخنداند، نه باید بگریاند بلکه باید زیبا باشد.» (زرین‌کوب، 1371: 29) در حقیقت زبان شعر، زبان مجاز و قلمروی برای بلندپروازی‌های تخیل شاعرانه است که گفتار را از زبان عرف و حقیقی به عالم ذهن و خیال می‌کشاند. این سه تن نیز از زبان مجاز استفادة فراوان کردند تا خیال­ها و مضامین مورد نظرشان را از زبان معمول به زبان شعر و قلمرو هنر برسانند.
 
اگر این نظر را بپذیریم که «هنر، اندیشیدن در قالب تصاویر است و بدون تصاویر هیچ هنری به‌ویژه هیچ شعری وجود ندارد» (قاسمی‌پور، 1386: 31) می‌توان گفت که انوری، خاقانی و نظامی در زمرة شاعرانی هستند که تصاویر شعری را، از جمله‌ تصاویر خورشید، برای بیان آن‌چه در ذهن و ضمیرشان می‌گذرد به کار گرفته­اند به نحوی که اندیشه­ها و خیالات درونی آن‌ها را بازگو می‌کند. «شعر به‌طور مستقیم با وزن و آهنگی که ما در هنگام بلندخواندن آن احساس می‌کنیم حواس را جلب می‌کند، اما به ‌طور غیر مستقیم با تصویرسازی، یعنی ارایة تصویر خیالی از تجربة حسی بر تأثیر و زیبایی خود می‌افزاید.» (لارنس، 379: 46) از آن­جا که ابزار هنری‌شدن و خیال در شعر، آرایه‌ها و فنون ادبی هستند، در این آثار نیز به­کار گرفته‌ شدند و موجبات هنری­تر و زیباتر‌شدن را فراهم آوردند. هم­چنین موجب ایجاد لذتی گشتند که در گرو کشف پیوندهای بین کلمات و اجزای شعر در قالب استعاره و تشبیه است. به عبارتی شامل تصاویر پیچیده­ای است که نه تنها باعث دل‌زدگی و خستگی نمی­شود بلکه از دلایل زیبایی آن است.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده
واژه‌های کلیدی
مقدمه

1‌ـ‌تصویر خورشید در شعر انوری، خاقانی و نظامی

1‌ـ‌1‌ـ‌ شباهت‌های تصویری خورشید در شعر انوری، خاقانی و نظامی

1‌ـ‌1‌ـ‌1‌ـ‌ تصویر خورشید با استفاده از محسوسات

1‌ـ‌1‌ـ‌3‌ـ‌ تصویر خورشید با استفاده از معنای نمادین و اسطوره‌ای آن

1‌ـ‌1‌ـ‌3‌ـ‌1‌ـ‌ خورشید، نماد زیبایی

1‌ـ‌1‌ـ‌3‌ـ‌2‌ـ‌ خورشید، نماد قدرت

1‌ـ‌1‌ـ‌4‌ـ ‌تصویر خورشید در تک‌بیت‌ها

1‌ـ‌2‌ـ ‌تفاوت‌های تصویری خورشید در شعر انوری، خاقانی و نظامی

1‌ـ‌2‌ـ‌1‌ـ‌ تصویر خورشید در هیأت کامل

1‌ـ‌2‌ـ‌2‌ـ ‌جایگاه خاص خورشید در نزد خاقانی

1‌ـ‌2‌ـ‌3‌ـ‌ تصویر خورشید به اقتضای حال

1‌ـ‌2‌ـ‌5‌ـ‌ پیچیدگی تصاویر خورشید با آرایه‌های متعدد

نتیجه 
منابع
 

دانلود بررسی تطبیقی تصویرگری خورشید در اشعار شاعران قرن ششم

دریافت و دانلود فایل”بررسی تطبیقی تصویرگری خورشید در اشعار شاعران قرن ششم”