زبان و ادبیات

دانلود پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق

پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق در ادبیات فارسی
پاورپوینت مرجع شناسی
مرجع شناسی و روش تحقیق
پاورپوینت روش های تحقیق

دانلود پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق جهت رشته زبان و ادبیات در قالب209اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

مقدمه:

مرجع شناسی نه هنر است و نه علم، بلکه وسیله ای است در شناخت سوابق موضوع و چگونگی رسیدن به سوابق موضوع. نه روش خاصی دارد، نه قواعد طبقه بندی شده ای، اما به مرجع شناسی نیاز دارد.

 

 

 

در هنگام مطالعه به اشکالات عام (معنی واژه، نام خاص شخص یا مکان، اصطلاح ادبی، فلسفی) یا موضوعات خاص (سبک، وزن، صنایع لفظی و بدیهی …) روبرو می شویم، که این مشکلات با مراجعه به افراد متخصص و کتاب های مرجع حل می شود.

 

دانلود پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق

دریافت و دانلود فایل”پاورپوینت مرجع شناسی و روش تحقیق”

زبان و ادبیات

دانلود مضامین ایثار و شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس

شعر دفاع مقدس
ادبیات شعر دفاع مقدس
ایثار در ادبیات شعر دفاع مقدس
شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس
مضامین ایثار و شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس
تجلی فرهنگ ایثار و شهادت در آیینه ی ادبیات شعر دفاع مقدس

دانلود مقاله رشته ادبیات

مضامین ایثار و شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس

 
 
 
 
مقدمه
قدمت دیرینه ی « شهادت » و « شهید« یعنی همان كسانی كه درراه عقیده ی خود به جهاد پرداخته ودرخونشان غلطیده اند ، بر هیچ كسی پوشیده نیست وبه عنوان فرهنگی اصیل وماندگار در ادبیات نیز ریشه ای عمیق دارد. شهادت درلغت به معنی »گواهی دادن ، كشته شدن در راه خدا وشهید گردیدن است « و »شهید« یعنی » حاضر و شاهد به علم غیب وكشته شده در راه خدا ودین« می باشد.  (فرهنگ معین)
اما كتاب آسمانی قرآن نیز در آیه شریفه» ولاَ تَحسبنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سبِیلِ اللّهِ أَمواتاً بلْ أَحیاء عِند ربهِم یرْزقُونَ« (آل عمران ( 169 / از جهاد كنندگان در راه خدا تجلیل نموده و آنان را زندگانی می داند كه همواره در نزد پروردگارشان روزی می خورند.شاعر معاصر حسینی، این كلام را در اشعارش چنین آورده است: 
 
روزی خورسفره ی عشق اند تا ابد
ای زندگان خاك، مگویید مرده اند
(همصدا با حلق اسماعیل/ص 17 )
 
تردیدی نیست كه بن مایه ی ادب وفرهنگ وپایداری در كشوراسلامی ما ، متأثر ازتاریخ مذهبی مسلمانان ، علی الخصوص حماسه ی سرخ عاشورا است كه در این حماسه، شهادت ، جوهره ی ارزشمند خود را یافته وجلوه های آن را می توان در ادبیات مكتوب این سرزمین نظاره گر بود. اگر چه اهل قلم ونویسندگان وشاعران در هر دوره ای تلاش هایی را در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ وادبیات ملت انجام می دهند وگاهی تحت تاثیر حكومتها نیز بوده اند، اما ادبیات دوران بعد ازانقلاب اسلامی ما، با تأسی از كتاب آسمانی واحادیث پیامبر اعظم (ص) واحساس وظیفه ومسئولیت بر مبنای فرموده خاتم النبیین (ص) رشد نموده وبا تعهد ورسالتی كه بر دوش خود « كلكم راع وكلكم مسئول عن رعیته» احساس نموده اند خدمات شایان وارزشمندی را با خلق آثار گرانبهایشان به میهن و همنوعان خود را انجام داده اند .
 
انقلاب اسلامی افق های روش وتازه ای را به سوی اقلیم ادب وسرزمین عشق ومعرفت گشوده وبستری مناسب را برای شكوه بیشتر شعر وادبیات ایرانی فراهم نمو د. شعر وادبی كه از اندیشه ی توانای شاعران واندیشمندان این مرزوبوم تبلوریافته است. زبان ادبیات چون زیبا ودلنشین وگیرا است، می تواند به عنوان بهترین پل ارتباطی بین مردمان یك ملت باشد؛ بویژه وقتی ادبیات، ادبیات معاصرباشدوعلاوه برآن باید گفت كه ادبیات مكتوب ومعاصر ونمایشی نیز تأثیری زیاد در عرصه ی ارزشهای انسانی دارد.شاعران ونویسندگان ایران اسلامی، چون خود نیز از بطن این مردم ومیهن برخاسته وحوادث مختلف انقلاب را پشت سرگذاشته وجنگ وتوطئه های دشمنان را برعلیه این ملت با تمام وجودشان لمس نموده اند، بنابراین متخلق به اخلاق واوصاف حسنه ومعنویتی هستند كه با سرودن اشعارشان درهای اعتلاء وتكامل روحی ومعنوی را به سوی هموطنان خود می گشایند.
 
 
 
کلمات کلیدی:

شعر دفاع مقدس

ادبیات شعر دفاع مقدس

ایثار در ادبیات شعر دفاع مقدس

شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس 

 
 
 
 
 
 
 

دانلود مضامین ایثار و شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس

دریافت و دانلود فایل”مضامین ایثار و شهادت در ادبیات شعر دفاع مقدس”

زبان و ادبیات

دانلود انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

دیوان شهریار
جایگاه تنهایی در عرفان
تنهایی و انزوا طلبی شهریار
دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار
دانلود پروژه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
دانلود پروژه زبان و ادبیات فارسی
دانلود پروژه انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

دانلود پروژه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

(با توجه به نظریه های روانشناسی و جایگاه تنهایی در عرفان)
 
چکیده:
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ – درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.[۱] وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.وجه تسمیه این نام گذاری سالروز درگذشت شهریار شاعر شهیر کشورمان است.مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.[۲]
 
شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی -مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.مجموعه تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکه دوم سیما به نمایش درآمد [۳] که اعتراض دختر شهریار، «مریم بهجت‌تبریزی» به همراه داشت مبنی بر اینکه «نود درصد سریال شهریار ساختگی است»، اما پسر شهریار «هادی بهجت تبریزی» معتقد است: «این سریال در کلیات هیچ مشکلی نداشت و در جزئیات هم دست هنرمند باز است که تغییراتی را بوجود آورد تا مجموعه برای مخاطب جذابیت داشته باشد». [۴]
 
 
 
کلمات کلیدی:

دیوان شهریار

جایگاه تنهایی در عرفان

تنهایی و انزوا طلبی شهریار

 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات
فصل دوم:نگاهی به زندگی شهریار
فصل سوم:دلایل و عوامل انزوا طلبی شهریار
 

دانلود انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

دریافت و دانلود فایل”انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار”

زبان و ادبیات

دانلود پاورپوينت کتاب آشنایی با علوم قرانی

پاورپوينت در مورد آشنایی با علوم قرانی
پاورپوينت در باره آشنایی با علوم قرانی
دانلود پاورپوينت آشنایی با علوم قرانی
آشنایی با علوم قرانی ppt

دانلود پاورپوينت کتاب آشنایی با علوم قرانی جهت رشته زبان و ادبیات فارسی قالب 198 اسلايد و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش

 

 

 

 

آشنايي دانشجويان ولو به اختصار نسبت به مفاهيم مختلفي كه در فهم و تفسير قرآن مجيد به عنوان كتاب ديني مسلمانان لازم است و همچنين علومي كه مي توان به كمك آن به فهم بيشتر قرآن مجيد پرداخت.

 

 

 

 

مبادي تفسير، عبارت است از دانش علوم عربييه بويژه صرف و حو، اصول ،كلام ، اصول فقه ، علم جدل ، فقه ، حديث ، خبر واشعار عرب ( بويژه شعر جاهلي ) و قصص انبياء  وچند علم ديگر.

 

 

 

 

منبع و مصدر مفسرين دسته اول ( تفسير به نقل ) اخبار و احاديث و به طور كلي علوم نقلي بود و منبع و مصدر گروه دوم ، استنباط و اجتهاد و رأي شخصي البته بر پايه منقولات موجود بود .

 

 

 

 

فهرست مطالب
هدف كلي
هدفهاي رفتاري
تعاريف تفسير
 تأويل
تأويل نزد علماي اصول
مهمترين دليل ورود وضع در تفسير به  نقل
مفسران بزرگ صحابي
مفسران تابعي
سومين تفسير بزرگ
نام هاي قرآن
اسمهاي ديگر قرآن
عقايد مختلف در بيان وجه تسميه قرآن
چگونگي نزول قرآن
گردآوري قرآن
تقسيم قرآن
روش بهتردر شناخت مكي ومدني بودن قرآن
اختلاف نظر در شماره آيات قرآني
محكم ومتشابه
مجمل و مفصل
اعجاز قرآن
ديدگاه معتزله
اما بعد سياسي اعتقاد به مخلوق بودن قرآن
اشتراكات و اختلافات شيعه و سني
اقسام حديث
فقه
ظاهريه
شیعه

دانلود پاورپوينت کتاب آشنایی با علوم قرانی

دریافت و دانلود فایل”پاورپوينت کتاب آشنایی با علوم قرانی”

زبان و ادبیات

دانلود پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

پروپوزال ادبیات کودک
بررسی تاریخی ادبیات کودک
پروپوزال ادبیات کودک و نوجوان
ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور مصر
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور سوریه
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور عراق
نحوه شکل گیری ادبیات کودک در کشورهای عربی

این پروپوزال در مورد ادبیات کودک و با عنوان ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد. در این پژوهش ادبی – علمی سعی شده که سیر تاریخی ادبیات کودک سه کشور مصر ، سوریه و عراق را مورد بررسی قرار گیرد ؛ در این نوشتار به تعریف ادبیات کودک و انواع آن و معرفی دوران کودکی و اهمیت آن پرداخته می شود

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده ‌
الف)مقدمه       .1
ب)تعریف و بیان سوال های اصلی تحقیق        .1
پ)اهداف تحقیق         .3
ت)روش تحقیق          4
ث)ضرورت انجام تحقیق     .4
ج)سابقه و پیشینه تحقیق      .5

1. نگاهی به ادبیات کودکان    9
1-1 .  کودک و دوران کودکی    10
1-1-1 . اهمّیّت و جایگاه دوره ی کودکی    11
1-1-2 . دیدگاه اسلام به کودک    12
1-2 . تعریف ادبیات کودک    15
1-3 . اصطلاح ادبیات کودک    16
1-4. دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک    23

الف . منابع فارسی    
ب . منابع عربی    

 

دانلود پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

دریافت و دانلود فایل”پروپوزال ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی”

زبان و ادبیات

دانلود مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

مرگ سهراب و رستم
زبان و ادبیات کهن فارسی
دانلود مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)
سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
انجام پروژه کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی
fileina
فروشگاه ساز فایلینا
فروشگاه فایل
خرید پروژه

مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی با عنوان مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

 
مقدمه
شاید در میان ایرانیانی كه سر و سودای مطالعه دارند و علی الخصوص در وادی ادبیات فارسی قدمزنان تفرجی كرده و میكنند كمتر كسی را بتوان یافت كه بیخبر باشد از اظهارنظر حكیم طوس، فردوسی نسبت به سرودة ارزشمند خویش (شاهنامه) كه فرمود:
 
پی افكندم از نظم كاخی بلند
كه از باد و باران نیابد گزند
 
به راستی شاهنامه كاخی بس بلند و بزرگ است كه در طول تاریخ هستی خویش، نظر بزرگان و معماران عرصة علم و خرد را همواره به خود معطوف داشته است اما هنوز هم كسی نتوانسته است همه زوایای آن را یكجا در حلقة عدسی دوربین دیدگان خویش به مشاهده بنشیند و به بیان دیگر كسی موفق نشده تمام زوایای آن را زیر سیطرة دید خویش درآورد، به تعبیر نگارنده، شاهنامه چون عروس حماسی است كه تاكنون به حجلة زفاف هیچ دامادی درنیامده است. اما از آنجا كه پریروی تاب مستوری ندارد، او نیز هرازگاهی از لابهلای حجاب محمل خویش سرك كشیده و گوشة چشمی به خواستگاران و طالبانش نشان داده است، لذا هر خواستگار و طالبی نیز فقط توانسته است از منظر و مقامی كه خود بر آن واقف بوده شاهد كمان ابروی وی یا تیر مژگانش باشد و آن را تماشا و توصیف كند. بر این اساس تلاش نگارندة این سطور نیز بر آن است تا از منظر و خاستگاه عارفان نگاهی به داستان رستم و سهراب، همچنین مرگ رستم بیندازد. امیدا كه به حول و قوة الهی از عهدة كار (حداقل در حد توان خویش) برآید.
 
ابتدا لازم میدانم این مهم را با طرح چند پرسش آغاز كنم:
اولاً اینكه چطور میشود قبول كرد مردی كه آزار موری را برنمیتابد، چنانكه در مقام انذار فریاد میزند:
میازار موری كه دانهكش است
كه جان دارد و جان شیرین خوش است
راضی میشود كه پدر را به مرگ فرزند خویش آن هم به صورتی كه خود قاتل فرزند باشد بیازارد؟ آیا عذاب روحی این موضوع برای پدر چندین برابرِ آزار مور نیست؟
و آیا عذاب وجدانی، كه از خواندن چنین صحنهای به خواننده دست میدهد بیش از عذاب وجدانی كه از آزار موری به انسان دست میدهد نیست؟ یا آیا درد و رنجی كه از مرگ برادر به دست برادر در دل و جان انسان میپیچد بسی سنگینتر و شدیدتر از درد و رنجی كه از آزار و مرگ یك مور به انسانی دست میدهد نیست؟
راستی چه شده است شاعری كه انسان را از آزار مور برحذر میدارد و پرهیز میدهد، پدری را كه قاتل فرزندش شده لعن و نفرین نمیكند و به دشنام برادری كه برادرش را در چاهی پر از تیغ و سنان میاندازد نمیآغازد!؟
 
 
 
کلمات کلیدی:

مرگ سهراب و رستم

زبان و ادبیات کهن فارسی

 
 
 

دانلود مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)

دریافت و دانلود فایل”مقاله کارشناسی ارشد ناپیوسته زبان و ادبیات فارسی مرگ سهراب و رستم (از منظر عرفان)”

زبان و ادبیات

دانلود پروژه کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی با عنوان ﺟﺒﺮﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺟﺎﻥ ﺍﺷﺘﺎﻳﻦ ﺑﮏ ﻭ ﺟﻼﻝ ﺁﻝ ﺍﺣﻤﺪ

دانلود پروژه کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی با عنوان ﺟﺒﺮﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺟﺎﻥ ﺍﺷﺘﺎﻳﻦ ﺑﮏ ﻭ ﺟﻼﻝ ﺁﻝ ﺍﺣﻤﺪ
ﺟﺒﺮﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ
خرید پروژه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی
فروش پروژه کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی
ﺟﻼﻝ ﺁﻝ ﺍﺣﻤﺪ
ﺟﺎﻥ ﺍﺷﺘﺎﻳﻦ ﺑﮏ
سیستم همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش فایل
همکاری در فروش
فروش فایل
fileina
فروشگاه ساز فایل

پروژه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی با عنوان ﺟﺒﺮﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺟﺎﻥ ﺍﺷﺘﺎﻳﻦ ﺑﮏ ﻭ ﺟﻼﻝ ﺁﻝ ﺍﺣﻤﺪ

 

Social Determinism in Selective Works of John Steinbeck and Jalal Ale-Ahmad

 
Background
 
          Social determinism is the hypothesis that social interactions and constructs alone determine individual behavior. Social determinism would look only at social phenomena, such as customs and expectations, education, industrial and financial conditions, and interpersonal interactions. This doctrine states that people think and act in accordance with their social conditioning rather than through genetic predisposition or a real freedom of choice, and that human action must have la sufficient distinctly social cause.
 
This phenomenon elaborates that human behaviors are shaped and directed by the frame of its surroundings. Based on this point of view all the new born human body is like a clean and unwritten paper sheet, so all the goodies and badies, defeats and triumphs that happen to men are the consequences of family, friends and in a larger scope society. From the moment of birth, men started being familiar with social happenings, ups and downs, laws, limitations, must and necessities and all sort of social needs and little by little these social interchanges going to be institutionalized in them, so they don’t understand its determinism compeletly. Human beings are the product of society and the properties of this society can vividly be seen on its product.
 
          Consider certain human behaviors, such as having a particular sexual orientation, committing murder, or writing poetry. A social determinist would look only at social phenomena, such as customs and expectations, education, and interpersonal interactions, to decide whether or not a given person would exhibit any of these behaviors. They would discount biological and other non-social factors, such as genetic makeup, the physical environment, etc. Ideas about nature and biology would be considered to be socially constructed.
 
          Social deterministic approach is laid in the ideas of Kant. Kant has called human beings as the surrendered creature toward society. In his point of view social determinism has occupied all parts of human beings life. He believes that human beings have no identity before to the society. He believes that people are an empty bowl that must be filled with social needs and necessities and people are not immune of its determinism or social pressure. Since human beings have variety of wishes, hopes, dreams, logical or illogical goals and affluent greed to achieve it, the only way to control them out of them is social forces or pressure. Social pressure is a term which is entitled to the forces which prevents people from crossing the red lines and social norms. Social forces get its power from social institutes and organization.  
 
          Kant argued that there were two aspects to reality: one was the world as it appeared to observation and entered into thought, the other was the world as it really was, independently of any conceptual framework of an observer. In observing and thinking about the world, human beings apply categorization.Kant's main idea, whatever sense can finally be made of it, depends on his fundamental two-world doctrine. He locates determinism in the empirical world or world of appearances, and freedom in the world of things-in-themselves, the world of reason. It is important that the latter world is not in time.  So he is a determinist of a kind, opposed to the tradition of Compatibilism, not really in the Incompatibilist tradition, but tries to make his determinism and freedom-as-origination consistent by his own private means.
 
 
 
    

دانلود پروژه کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی با عنوان ﺟﺒﺮﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺟﺎﻥ ﺍﺷﺘﺎﻳﻦ ﺑﮏ ﻭ ﺟﻼﻝ ﺁﻝ ﺍﺣﻤﺪ

دریافت و دانلود فایل”پروژه کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی با عنوان ﺟﺒﺮﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺟﺎﻥ ﺍﺷﺘﺎﻳﻦ ﺑﮏ ﻭ ﺟﻼﻝ ﺁﻝ ﺍﺣﻤﺪ”

زبان و ادبیات

دانلود بررسی تنهایی در شعر صوفیانۀ فارسی

تنهایی
شعر فارسی
عرفان بودایی
تصوّف ایرانی ـ اسلامی
دانلود مقاله زبان وادبیات فارسی
تنهایی در برخی صوفیانه های شعر فارسی
دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
دانلود مقالات کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی
بررسی تنهایی در شعر صوفیانۀ فارسی

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

بررسی تنهایی در شعر صوفیانه فارسی

 
چکیده
«تنهایی» یكی از مسایلی است كه آدمی همیشه با آن مواجه بوده است و در حوزه¬های مختلفی چون عشق ،عرفان و تصوّف ،روانشناسی ،فلسفه و… معنی و مفهومی خاص دربرداشته است. ادبیّات به عنوان تجلّی‌گاه اندیشه و عواطف انسانی به طرق مختلف به انعكاس این معانی و مفهوم ها پرداخته است. در شعر صوفیانۀ فارسی که یکی از پربارترین شاخه¬های ادبیّات فارسی بوده است ،در دو دورۀ کلاسیک و معاصر ،توجه ویژه‌ای به این مسأله شده و «تنهایی» در آن به عنوان یکی از درونمایه های اصلی مطرح شده است.
 
نگارندگان در این گفتار به بررسی تنهایی در شعر صوفیانۀ فارسی می پردازند و در پایان نتیجه می¬گیرند که مفهوم «تنهایی» در شعر شاعران صوفیانه سرای كلاسیك مفهومی برگرفته از عرفان و تصوّف ایرانی ـ اسلامی رایج در آن روزگار و به معنی عام خلوت و عزلت است، اما تفاوت‌هایی نیز بین برداشت‌های آنان از تنهایی وجود دارد. برخی چون سنایی بیشتر بر جنبۀ ظاهری خلوت و عزلت تأكید دارند و بعضی چون مولوی هم بر جنبۀ ظاهری و هم باطنی آن و عدّه‌ای چون حافظ بیشتر بر جنبۀ باطنی آن.
 
كسانی چون سعدی نیز بیشتر به خاطر رواج این مضمون در آن دوره بدان پرداخته‌اند و حتی گاهی نیز با نیش و كنایه از آن سخن گفته‌اند. «تنهایی» در شاخة سنتی شعر صوفیانۀ معاصر نیز كه نمایندة بارز آن شهریار است، ادامۀ همان تنهایی موجود در شعر صوفیانۀ كلاسیك، به ویژه تنهایی مطرح در شعر حافظ است، اما این مضمون در شاخۀ نوگرا و نیمایی شعر صوفیانۀ معاصر یعنی در شعر سهراب بیشتر تحت تأثیر زندگی و آموزه‌های بودا و به معنی سكوت و خلوتی پاك و معنوی برای فكر و اشراق است.
 
 
کلید واژه:

تنهایی

شعر فارسی

عرفان بودایی

تصوّف ایرانی ـ اسلامی

 
 
 
مقدمه
«تنهایی» یكی از مسایلی است كه آدمی همیشه با آن مواجه بوده است. انسان هنگامی كه متولّد می‌شود، تنها گام به عرصه هستی می‌نهد و هنگامی كه می‌میرد و هستی را وداع می‌گوید، تنها در گور مسكن می‌گزیند. در فاصلۀ تولّد تا مرگ نیز تنهایی به عناوین مختلف به انسان روی می‌آورد. همین امر سبب شده است كه برخی تنهایی را «عمیق‌ترین واقعیت در وضع بشری»  بدانند(پاز،7:1381). 
 
«تنهایی» به عنوان یك مسألۀ همیشه مطرح در زندگی انسان، توجه افراد و گروه‌های متعددی را به خود جلب كرده است و همین امر سبب شده است كه از زوایای مختلفی به این مسأله نگریسته شود و تعاریف متعددی از آن ارائه گردد. عشّاق، عرفا، متصوّفه، فلاسفه، روانشناسان، جامعه‌شناسان و … هر كدام از منظری به این مسأله نگاه كرده‌اند و هر كدام تعریفی خاص و متناسب با جایگاه خود از آن ارائه داده‌اند. ادبیّات نیز به عنوان تجلّی‌گاه اندیشه و عواطف انسانی به طرق مختلف به انعكاس این تعاریف و دیدگاه‌ها پرداخته است. بنابراین «تنهایی» در دوره‌های مختلف و به علل گوناگون یكی از درونمایه‌های اصلی و ثابت ادبیّات فارسی بوده است. هدف این مقاله بررسی این درونمایه و جریان های آن در حوزۀ شعرصوفیانه ،به ویژه شعر صوفیانۀ معاصر است.
 

دانلود بررسی تنهایی در شعر صوفیانۀ فارسی

دریافت و دانلود فایل”بررسی تنهایی در شعر صوفیانۀ فارسی”

زبان و ادبیات

دانلود شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه

شاهنامه
فردوسی
شغاد
رستم
عقده ی حقارت
شخصیت شناسی
دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه
علل احساس حقارت شغاد در برابر رستم
دانلود مقالات ارشد زبان و ادبیات فارسی

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی 

شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه

 
 
چكیده
فردوسی در توصیف شخصیت های مهمّ شاهنامه به گونه ای نشانه گذاری و تصویر پردازی کرده  که با تحلیل های روان-شناختی می توان به لایه های پنهان روانی و شخصیتی ایشان دست یافت. این امر حاکی از نگاه دقیق و بصیرت شاعر به سرشت و روان آدمی است. از جمله شخصیت های پیچیده ی روانی و اثرگذار،اما منفی شاهنامه، شغاد برادر ناتنی رستم است که فردوسی  چنان هنرمندانه و دقیق به ارائه ی نشانه ها، توصیف رفتارها و علل انگیزشی وی در قتل رستم می پردازد که با بررسی کلیه ی این توصیف ها و نشانه ها و مقایسه ی آن ها با نابهنجاری های روانی شناخته شده در دانش روان شناسی، می-توان نتیجه گرفت شغاد دچار اختلال روانی عقده ی حقارت است.
 
بنابر گزارش فردوسی می توان علل پیدایش احساس حقارت و تبدیل آن به عقده ی حقارت را در شغاد نسبت به رستم در این موارد دانست: مادر کنیز و بی اصل و نسب، تولد شوم، تبعید از کشور و خانواده در سنّ نوجوانی و آوازه ی جهانگیر رستم. همچنین برخی از ویژگی های رفتاری افراد دارای عقده ی حقارت ـ بر اساس نظریه یِ آلفرد آدلر ـ که در شغاد یافت می شود عبارتند از: خشم، نفرت، حسادت، تکبر، تناقض رفتاری، هراس و استفاده ی ابزاری از ارزش ها.
 
 
واژگان کلیدی:

شاهنامه

فردوسی

شغاد

رستم

عقده ی حقارت

شخصیت شناسی

 
 
 
1- مقدمه
شاهنامه ی فردوسی از سویی جایگاه روایت فردوسی از تمدّن، فرهنگ، اساطیر و تاریخ ایران زمین است و از سوی دیگر پهنه ی بروز و نمود بینش تحلیلی و نگاه شاعرانه ی وی به رویدادها و شخصیّت های گوناگون. در این میان، نگاه دقیق و ژرف كاوانه ی فردوسی به شخصیّت های اثرش به گونه ای است كه می توان نبوغ این شاعر را از رهگذر ایجاد تناسب میان پندار و گفتار و كردار شخصیّت ها دریافت؛ بویژه هنگامی كه به توصیف و تبیین لایه های درونی رفتار و روان ایشان می-پردازد (1). 
 
توصیف ها و تصویرسازی های فردوسی از شخصیت های شاهنامه به گونه ای است كه با مقایسه ی آن ها و نظریّه های شخصیّت شناسی در دانش روان شناسی می توان به نوع شخصیت روان شناختی ایشان پی برد (2). بدیهی است یكسانی رفتار شخصیت های شاهنامه با نظریه های شخصیت شناسی امروز به معنای آگاهی فردوسی از این گونه نظریه ها نیست امّا می تواند دلیلی باشد بر نگاه دقیق و بصیرت این شاعر در شناخت ژرفای طبیعت و واكنش های روانی آدمی، كه قرن ها بعد توسط دانشمندان روان شناسی به صورت نظریه های مدوّن و قانون مند علمی درآمده است (3). آلفرد آدلـر  روان شناس مشهور اتریشی (1870- 1937م.) 
 
 معتقد است: «سرایندگان بزرگ جهان ادب به بسیاری از نكات مهم روان شناسی عمقی پی برده اند و این نكته ها در تركیب خالص و اصیلی كه آن ها به شخصیت های زنده و فعال آثار خود بخشیده-اند، قابل دید است آن طور كه می توان از برآورد آن ها به مجموعه ی مسائل انسان رسید» (آدلر، 1370: 227). شناخت عمیق و نگاه دقیق نویسندگان و شاعران بزرگ به انسان، روح و زندگی جاودان را به شخصیت های آثارشان بخشیـده و باعث شده این شخصیت ها از چنان روح و روان پیچیـده ای برخـوردار باشند كـه بتوانند امروز موضوع پژوهش های میان رشته ای قرار گیرند(4).
 
 
 
فهرست مطالب
شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه 2
چكیده 2
1- مقدمه 3

علل احساس حقارت شغاد در برابر رستم 6

3- نشانه های رفتاری عقدهی حقارت در شخصیت شغاد 7

3- 3- تناقض رفتاری و انعطاف موضعی 11
3- 5- استفادۀ ابزاری از ارزشها 13
3- 7- تكبّـر 15
4- نتیجه گیری 16
فهرست منابع و مآخذ:

دانلود شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه

دریافت و دانلود فایل”شخصیت شناسی شغاد در شاهنامه”

زبان و ادبیات

دانلود ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

پروژه ادبیات کودک
بررسی تاریخی ادبیات کودک
پروژه ارشد ادبیات کودک و نوجوان
ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور مصر
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور سوریه
بررسی تاریخی ادبیات کودک در کشور عراق
نحوه شکل گیری ادبیات کودک در کشورهای عربی

موضوع پروژه ادبیات کودک

این پروژه در مورد ادبیات کودک و با عنوان ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی می باشد که به بررسی تاریخی ادبیات کودک در سه کشور مصر ، سوریه و عراق می پردازد.با توجه به اهمیت دوران کودکی و ضرورت بهاء دادن به کودکان ما که سکانداران آینده جامعه اند جهت آشنایی با ادبیات کودک این کشورها و معرفی فعالان در این زمینه و آثار و منابعی در دسترس محققان و پژوهشگران و دانشجویان وجود داشته باشد .

 

 

ادبیات کودک در این سه کشور در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به تأثیر از کشورهای اروپایی شکل گرفت ، در ابتدا فقط در مدارس و در قالب کتب درسی به دانش آموزان عرضه می شد سپس در شکل ها و تنوع بیشتری و کامل تری به صورت مستقل و در قالب مجله ، روزنامه ، و شعر و موسیقی و داستان رونق گرفت و سپس با امتزاج وسعت زبان عربی و ذوق و خلاقیت ادیبان آن کشورها رونق بیشتری گرفت . 

 

 

ضروری است که به کودکان اهمیت بیشتری داده شود و فضاهای مناسب را جهت تربیت آنان فراهم کرد و بدین منظور ابتدا باید امنیت کافی و ثبات و استقرار لازم در جامعه و محیط پیرامون کودک را فراهم کرد و سپس تک تک نیازهای آنان را پاسخ گفت . و محیط های مناسب اعم از مهد کودک و مدرسه و دیگر نیازهای تعلیم و تربیت آنان را تأمین کرد .در این راستا تألیفات خاص کودک اعم از مجله ها و روزنامه ها و کتب داستان و دیگر تألیفات کودکانه جزیی از برنامه کاری مؤسسات مرتبط با تربیت کودکان گردید .

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده ‌
الف)مقدمه       .1
ب)تعریف و بیان سوال های اصلی تحقیق        .1
پ)اهداف تحقیق         .3
ت)روش تحقیق          4
ث)ضرورت انجام تحقیق     .4
ج)سابقه و پیشینه تحقیق      .5

 

1. نگاهی به ادبیات کودکان    9
1-1 .  کودک و دوران کودکی    10
1-1-1 . اهمّیّت و جایگاه دوره ی کودکی    11
1-1-2 . دیدگاه اسلام به کودک    12
1-2 . تعریف ادبیات کودک    15
1-3 . اصطلاح ادبیات کودک    16

1-4. دیدگاه های متفاوت درباره ادبیات کودک    23

1-5 . اهمیت و اهداف ادبیات کودک    29
1-5-1 . اهداف ادبیات کودک    30
1-5-1-1 .  اهداف تربیتی    30
1-5-1-2.  اهداف زبانی    31
1-5-1-3 . اهداف تعلیمی ، آموزشی و شناختی    33
1-5-1-4. اهداف تفریحی    34
1-5-1-5. اهداف زیبایی شناختی و ذوقی    35

1- 6 . تأثیرادبیات کودک در رشد شخصیت کودک    36

1-7 . وظایف ادبیات کودک    39
1-7-1. وظیفه اجتماعی    39
1-7-2. وظیفه تاریخی و فرهنگی    40
1-8 . انواع ادبیات کودک    41
1-8-1 . قصه    42
1-8-1-1. قصه های خیالی    44
1-8-1-2. قصه های جن و پری و جادوگران    46
1-8-1-3. قصه های حیوانات    47
1-8-1-4. قصه های واقع گرایانه    50
1-8-1-5. قصه های تاریخی    51
1-8-1-6. قصه های دینی    52
1-8-1-7. قصه های ادبی    53
1-8-1-8. قصه های فکاهی    54
1-8-1-9. قصه های علمی    54
1-8-2 . شعر کودک    56
1-8-2-1. خیال در شعر کودک    56
1-8-2-2 . وزن در شعر کودک    57
1-8-2-3 . انواع شعر کودک    59
1-8-2-3-1 . لالایی ها    59
1-8-2-3-2. متل ها     59
1-8-2-3-3 . شعرهای غنایی    60
1-8-2-3-4 . قصه های منظوم    60

1-9. پیدایش و سیر تاریخی ادبیات کودک    60

1-9-1 . تاریخچه ادبیات کودک در جهان    64
1-9-2. ادبیات کودک در سرزمین های عربی    70

 

 

2 . سرآغاز و شکل گیری ادبیات کودک در  مصر    74

2-1. بنیان گذاران ادبیات کودک در مصر    76
2-1-1 . رفاعه رافع طهطاوی پیشتاز ادبیات کودک در جهان عرب    76
2-1-1-1 . طهطاوی از دیدگاه أدبا    77
2-1-1-1-1 . عبدالغنی حسن و نقد کتاب المرشد الأمین    77
2-1-1-1-2 . علی مبارک آگاه به فضل و مرتبه علمی طهطاوی    79
2-1-1-1-3 . روضه المدارس ؛ جرقه آغازین ادبیات کودک    80
2-1-2 . محمد عثمان جلال سردمدار ادبیات افسانه ای    83
2-1-2-1 . نمونه ای از آثار منظوم محمد عثمان جلال    85
2-1-2-1-2 . هدف عثمان جلال از ترجمه آثار لافونتین    90
2-1-2-1-2 . دیوان الیواقظ اثری خاص برای کودکان    92
2-1-3 . جایگاه عبدالله فریج در شکل گیری شعر کودک    93
2-1-4 . مصطفی کامل  داعیه گسترش ادبیات تعلیمی    95
2-1-5 . احمد شوقی بنیانگذار قصه منظوم کودکانه    96
2-1-5-1 . اعمال و آثار احمد شوقی در حیطه ادبیات کودک    99
2-1-5-1 . طرح یک پرسش    101
2-1-5-3 . احمد شوقی از دیدگاه محمد غنیمی هلال    104
2-1-6 . فعالیت های دیگر در زمینه ادبیات کودک    105
2-1-7 . علی فکری و اعتقاد به نقش تکالیف درسی در تکامل شخصیت کودک    107
2-1-8 . ابراهیم عرب ؛ ارائه مضامین عالی با مفاهیم ساده    108
2-1-8-1 . تبعیت ابراهیم عرب از روش ادیبان پیشین    109
2-1-8-2 . دیوان آداب العرب ؛ اثری تربیتی و تهذیبی    111
2-1-9 . محمد هراوی شاعری معتقد به ادبیات کودک    113
2-1-9-1 . محمد هراوی از دیدگاه اهل قلم    113
2-1-9-2 . آثار هراوی در زمینه ی ادبیات کودک    114
2-9-2-1 . دیوان سمیر الأطفال قدیمی ترین اثر مستقل و خاص کودکان    115
2-1-9-3 . اسباب و رموز موفقیت هراوی    116
2-1-9-4 . نمونه ای از اشعار هراوی    117
2-1-10 . کامل الکیلانی عامل تغییر در نگرش جامعه نسبت به ادبیات کودک    118
2-1-10-1. فعالیت های ادبی کامل کیلانی    121
2-1-10-2 . منابع و عوامل فرهنگی در قصه های کامل کیلانی    122
2-1-10-3 . نقش و اهمیت داستان در آموزش کودکان    123
2-1-10-4 . انگیزه های فعالیت کامل کیلانی در ادبیات کودک    125
2-1-10-5. نمونه ای از اشعار کامل کیلانی    128
2-1-11 .  نتیجه فصل    129

 

 

3. سیر تاریخی ادبیات کودک در سوریه    132

3-1 . ترانه های عامیانه اولین سرچشمه ادبیات کودک در سوریه    133
3-2 . توجه به یادگیری کودک در عصر عباسی  کشور سوریه    135
3-3 . الف باء اولین اثر خاص کودکان  سوریه    136
3-4. شعر تعلیمی در کشور سوریه    137
3-5 . ترجمه در کشور سوریه    138
3-5-1. پیشینه تألیف کتب درسی    139
3-6 . پیشتازی شعر بر قصه در ادبیات کودک  سوریه    142
3-7 . احیای قصه در ادبیات کودک  سوریه    146
3-7-1. نمونه هایی از داستان های اولیه    147
3-7-1-1 . نقد و بررسی داستان    148
3-7-2 . پیشگامان احیای قصه در ادبیات کودک سوریه    150
3-7-2-1. سلیمان عیسی و آثار او در زمینه ادبیات کودک    150
3-7-2-1-1 . نمونه از اشعار و قصاید سلیمان عیسی    152
3-7-2-1-2 . دنیای کودکان  در آثار سلیمان عیسی    155
3-7-2-2 . زکریا تامر ؛ نویسنده ای با ایده هایی نو و اهداف متعالی    156
3- 7-2-2-1 . نمونه ای از قصه های تعلیمی زکریا تامر    158
3-7-2-3 . رزق الله حسون  و ترجمه حکایت های کیدلوف روسی    161
3-7-2-4 . لینا کیلانی و آثار ارزشمند او برای کودکان    162
3-7-2-5 . جرجیس شلحت مترجم حکایت های اسقف فنلون    163
3-8 . تحول در نویسندگی ادبیات عرب سوریه    167
3-9 . نقش مراکز انتشاراتی اثر گذار در توسعه ادبیات کودک    171

 

 

4. سیر تاریخی ادبیات کودک در عراق    175

4-1 . بیانگذاران ادبیات کودک در عراق    178
4-1-1 . نمونه ی شعر از احمد حقی حلی    181
4- 2 . شعر کودکان  در کشور عراق    181
4-3. داستان های کودکانه در کشور عراق    184
4-3-1 . نمونه ای از داستان ذکری لعیبی    186
4-4 . نمایش کودکانه  در کشور عراق    189
4-5 . مطبوعات کودکان  در کشور عراق    190
4-5-1 . نمونه شعر از یاسین نبیل    194
4-6. لغت نامه ها و دایره المعارف خاص کودکان    197
4-7 . نقش مراکز انتشاراتی در توسعه ادبیات کودک    197
4-8 . ترانه های کودکانه    198
4-9 . ادبیات کودک در عراق ، تجربه ای بدون مطالعه دقیق و برنامه ریزی صحیح    200
4-9-1 . تدریس کتب مدارس    202
4-9-2 . از بین بردن درک و خیال کودک عراقی    203
4-10 . نتیجه فصل    205
نتیجه گیری    209
الف . منابع فارسی    213
ب . منابع عربی    213

 

دانلود ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی

دریافت و دانلود فایل”ادبیات کودک و نحوه شکل گیری آن در کشورهای اسلامی و عربی”